Rugalmasabbá tenné az unió a teherautók pályadíjait
Már a tavaly elfogadott uniós irányelvek is - amelyek 2010-től lépnének érvénybe - a szennyezőanyag-kibocsátás, az utazási időszak és napszak figyelembe vételét írják elő. 2008-ig újabb kiegészítéseket fogadnak el, amelyek egyéb tényezőket - így a zajt, a környezetszennyezést, a zsúfolt útszakaszokat - is figyelembe vetetnének a díjmegállapításnál.
A bizottság adatai szerint például 2000-ben a közlekedési dugók okozta károk az akkori EU teljes GDP-jének 0,5 százalékát tették ki, és ez az arány azóta tovább nőtt. Emellett az unió széndioxid-kibcsátásának 23 százaléka a közlekedésből származik és ezen belül 85 százalékért közúti teherforgalom a felelős.
Ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy a teherautókra kirótt pályadíjak az unióban Magyarországon a legmagasabbak, a második Ausztria e tekintetben.
Matricásak lesznek a főutak is