
Hiába minden?
A jelentés bevezetésében az ÁSZ kitért arra, hogy a választási elszámolások ellenőrzéséről kiadott jelentéseikben már 1998 óta jelzik, hogy a számvevőszék nem tudja teljes mértékben betölteni a választási kampány átláthatóságával kapcsolatosan azt a szerepet, amelyet az alkotmányos szabályozás megkívánna. Rendszeresen felhívta a figyelmet arra is, hogy a választási kampányra fordítható kiadásokra, ezek ellenőrzésére vonatkozó hatályos szabályok korrupciós kockázatot jelentenek, és nem segítik maradéktalanul a választási eljárásról szóló törvényben rögzített alapelvek érvényesítését.
Az ÁSZ visszatérően javasolta a kormánynak, hogy kezdeményezze az országgyűlésnél a választási eljárásról szóló törvény oly módon való módosítását, amely biztosítja a kampányfinanszírozás átláthatóságát, ellenőrizhetőségét. A kormány a 2006. évi országgyűlési képviselő-választást követően előterjesztette ugyan a párttörvény és a választási eljárásról szóló törvény módosítását és tárgysorozatba vette a törvényjavaslatot, elfogadására azonban nem került sor. Az ÁSZ ezért ismételten javasolta a kormánynak a törvény módosítását.
Mit vizsgálhat a Számvevőszék?
Az ÁSZ, mint jogalkalmazó szerv csak a jelenlegi jogszabályban biztosított keretek között végezhette ellenőrzését, és a jelen vizsgálatnál is tudomásul kellett vennie, hogy dokumentális ellenőrzést végezhet, továbbá ellenőrzési jogosultsága az elszámolási határidőig a jelölő szervezet nyilvántartásában megjelent kampányforrásokra és ráfordításokra terjed ki.
A számvevőszék megállapította, hogy a közös jelöltállításra tekintettel kötött megállapodás értelmében mind a finanszírozás, mind az elszámolás a KDNP feladata volt, amely a választással kapcsolatos forrásokról és ráfordításokról törvényes határidőben teljesítette beszámolási kötelezettségét. A Magyar Közlönyben nyilvánosságra hozott beszámolót megalapozó számviteli nyilvántartásban az időközi választásra fordított pénzeszközök ráfordításait a KDNP munkaszámmal különítette el a működéssel összefüggő kiadásoktól, így a beszámolóban közölt 908 ezer forint ráfordítási adat a munkaszámos főkönyvi kivonatból, valamint a nyilvántartás alapját képező bizonylatokból levezethető volt.
A jelölő szervezet - a közös jelöltállításra vonatkozó megállapodáson kívül - az időközi választással kapcsolatos gazdasági döntést nem hozott. A szervezet a szankció nélkül felhasználható egymillió forintos költséghatárt a rendelkezésre bocsátott dokumentációk szerint nem lépte túl. A párttörvényben rögzített forrásszerzést korlátozó előírásokat a KDNP - a nyilvántartások szerint - a beszámolóban feltüntetett választásra fordított összeg forrásai vonatkozásában betartotta, forrásként kizárólag működési célú költségvetési támogatást jelölt meg.
A kampánytevékenységre vonatkozó, annak jogszerűségét igazoló szerződések, egyéb kötelezettségvállalási dokumentumok rendelkezésre álltak. A nyilvántartott kampányköltségek bizonylatai a könyvelési adatok alapján visszakereshetők voltak. A bizonylatok alaki és tartalmi követelményei - a könyvelési dátum rögzítése kivételével - megfeleltek a számviteli törvényben rögzített, a szabályszerű bizonylatra vonatkozó előírásoknak - olvasható a jelentésben.
Az ellenőrzést követően az ÁSZ felhívta a KDNP elnökének figyelmét a választással kapcsolatos források és ráfordítások elkülönített nyilvántartásának szabályozására, valamint a szabályszerű bizonylatolásra. A jelentés az interneten, a www.asz.hu címen olvasható.
MTI