
A hőskor folytatásaként – elsősorban a Plaza Centers társaság – a vidéki megyeszékhelyeken is piacra vitte átlagosan 8-15 ezer négyzetméteres alapterületű bevásárlóközpontjait. „Hat-hét év üzemelés után sajnos több esetben – például Szombathelyen – is kiderült, hogy alapvető gondok vannak a tervezéssel, a koncepcióval és üzemeltetéssel – fűzi hozzá Koroknai Szabolcs –, amely a központok forgalmának és állagának visszaeséséhez vezetett. Eközben pozitív példák említhetők Pécsen és Győrben, illetve Debrecenben, Szegeden és Miskolcon vannak folyamatban jelentősebb beruházások.”
A tendencia tehát a fővárosi beruházások felől a vidék irányába mutat, és amint a 20-30 ezer lakosú városok piaca telítődik, a kínálat tovább mozdul a 9-10 ezres lélekszámú települések felé is. Míg jelenleg a klasszikus bevásközpontok, továbbá a Stop.Shop. vagy a Buy-Way típusú áruházak 60,2 százaléka található Budapesten, a tervek szerint 2007 végéig elkészülő 220 ezer négyzetméter új területből mindössze egyetlen bevásárlóközpont, a 65 ezer négyzetméteres Aréna Pláza készül Budapesten a Kerepesi úti ügetőpálya helyén, míg a többi vidéken.
További új trend, hogy több autópláza-üzlet is megnyitotta, illetve megnyitja kapuit hazánkban. Székesfehérvár és Pécs után novemberben ért révbe a Soroksári úti beruházás első szakasza. Az autópláza típusú értékesítési versenybe még két szereplő bekapcsolódása várható: a budaörsi Autobahn és az M3-as mellett épülő Európa Autópláza lesznek az új kihívók.
Az értékesítési és lízingtanácsadó úgy látja, amellett hogy 2005-től új lendületet kapott a piac az úgynevezett “Strip Mall”-ok (Stop.Shop. vagy a Buy-Way típusú áruházak), illetve a “stand alone” márkák (IKEA) számára épülő big boxok irányába, érdekes módon tapasztalható igényként jelenik meg, hogy a mai közép korosztály számára újraélesszék a hagyományosabb vásárlást lehetővé tevő áruházakat (például a SKÁLA).
“Felmérések szerint sok brand vagy márkaüzlet eddig azért maradt távol hazánktól, mert nem volt lehetősége a márkanevéhez méltó nagyságú és színvonalú üzlet megnyitására. A Váci utca, az Andrássy út, a Divat Csarnok, a Palazza Dorottya, az Opera környéke, a Deák Ferenc utca újraéledése azt jelzi, hogy megújulnak a hagyományos sétáló-, és bevásárlóutcák is. Így 10-15 év alatt a hiánygazdaságból egy sokszínű és színvonalas versenypiac alakult ki“– összegzi a szakember a piaci körképet.