A tavalyi év nagyon pozitív volt a világ légiközlekedési cégei számára: öt súlyosan deficites esztendő után az ágazat immár közel került az egyensúlyi helyzethez, hiszen a teljes veszteség mindössze 500 millió euró körül alakult, a várt 1,7 milliárd euró helyett - nyilatkozta a Le Soir című belga lapnak Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) vezérigazgatója.
A viszonylag csekély veszteség azért is különösen nagy eredmény, mert eközben 21 milliárd euróval nőtt az üzemanyagköltség a magas olajárak miatt.
Bisignani szerint az idén - 2001 óta először - az IATA-hoz tartozó légitársaságok végre globálisan is újra nyereségre számíthatnak, mintegy 2,5 milliárd euró értékben. A legjobb piac az európai: itt a légitársaságok már tavaly is 1,8 milliárd euró nyereséget könyvelhettek el (megelőzve Ázsiát, ahol ez az adat 1,7 milliárd dollár volt), s a 2007-es adat Európában 1,5 milliárd euró lesz, Ázsiában pedig 1,2 milliárd euró. Az Egyesült Államok ellenben továbbra is nehéz helyzetben van: itt tavaly 3,7 milliárd eurós értéket ért el a veszteség, s bár az idén óriási előrelépés várható, az IATA még mindig 200 millió eurós veszteséget jósol.
Ami a 2007-es év várható eseményeit illeti, Bisignani szerint továbbra is kérdés, hogy alakulnak az olajárak, hiszen tavaly ez a tétel a szektorban óriási összeget, 112 milliárd dollárt jelentett. Azonban - mint a vártnál jobb 2006-os eredmények is mutatják - ő úgy látja, hogy a légitársaságok meg tudnak küzdeni ezzel a kihívással.
A vezérigazgató az alacsony költségű, "fapados" légitársaságok és a hagyományos cégek közötti versenyről szólva azt mondta, hogy az IATA-hoz tartozó hagyományos légitársaságok nagy része jelentős erőfeszítéseket tett, s immár jobban meg tud küzdeni ezzel a konkurenciával. Noha Európában, illetve az Egyesült Államokban a "fapados" légitársaságok a piac 25-28 százalékát jelentik, Bisignani szerint megszűnt számukra a "karnevál": sok útvonal immár foglalt, s e cégek is nehézségekkel küzdenek. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy például a 36 európai "fapados" légitársaság közül csak 5 nyereséges.
Végül az IATA vezérigazgatója az év egyik nagyon fontos kérdéskörének mondta az elektronikus repülőjegyekre történő átállást. Mint elmondta, már most is az összes kiadott jegy 72 százaléka e kategóriába tartozik, s 2007 végére - ha minden jól megy - teljesen megszűnik majd a hagyományos repülőjegy.
Légitársaságot vegyenek!
Fapados a bőrfoteleseknek