Az előrejelzések szerint Európa-szerte rekordszinteket érhet el a nemzetközi turizmus nyáron. Ám azok, akik repülővel készülnek nyaralásra, számítaniuk kell komoly káoszra is, ami a kontinens több országában járatkésésekkel, -kimaradásokkal, összességében a légi forgalom összeomlásával járhat.
Idén ugyanis példátlan szinteket ért el a Covid óta évről-évre fokozódó munkaerőhiány a légi közlekedésben – figyelmeztet a Vida ausztriai szállítmányozási szakszervezet, írja az Economx.
Előrejelzésük szerint Magyarországon is súlyos lehet a nyári helyzet, különösen júliusban és augusztusban, de hasonlóan járhatnak az utazók az osztrák és a német légikikötőkben, vagy olyan népszerű üdülőhelyeken, mint Görögország és Törökország – írja az Economx az Oe24-re hivatkozva.
Nemrég Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa küldött levelet az európai közlekedési minisztereknek, amelyben felidézte: tavaly a forgalmas nyári napokon átlagosan 35 ezer repülőjárat közlekedett Európában, de idén már naponta 38 ezer is megfordulhat.
Fotó: Depositphotos
Ám már az előző szezonban is súlyos káoszhelyzetek voltak a légiforgalmi hálózatban a személyzethiány járattörlések következtében, viszont a közelgő szezonban még jobban eldurvulhat a helyzet.
Tzitzikostas ezért felszólította a repülőterek üzemeltetőit a kontinensen, hogy sürgősen átfogó képzési offenzívába kell kezdeni és toborozni a friss munkaerőt.
Hétvégén rákontrázott az uniós figyelmeztetésre a Vida szakszervezet Ausztriában, amely szerint a munkaerőhiány nemcsak például a magyarok által is sűrűn felkeresett, leginkább Kelet-Európa és a Közel-Kelet felé induló járatok csomópontjaként ismert, Bécs–Schwechati repülőtéren okozhat összeomlást, hanem szerte a kontinensen.
A történelmi mértékű kapacitásszűkület veszélyezteti a repülésbiztonságot jelentette ki Daniel Liebhart, a Vida légiforgalmi osztályának vezetője, hozzátéve, hogy a navigációs társqaaságok személyzeti kapacitásuk határán vannak.
Arra is rámutatnak, hogy amiatt is veszélyben van a biztonság is, mert az üzemeltetők nem fizetik meg a dolgozókat, holott a jegyárakban elkérik ennek költségeit is. Viszont, ha nem tesznek gyors ellenintézkedéseket, a csúcsidőszakban jelentős kockázatok fenyegetnek.
A légi forgalom minősége és biztonsága a legfontosabb, és ezt nem szabad költségokokból veszélyeztetni – mondta Liebhart.
Ezért elvárják, hogy az EU hozzon létre egy olyan jogi keretet, amely lehetővé teszi a személyzet fejlesztésébe való befektetést a léginavigációs szolgáltatóknál.