A hazai bankszektor működésének alapja az ügyfelek szempontjából a bizalom, az ügyfelek felé a biztonság. A bizalom könnyen lerombolható, ráadásul a politika az elmúlt időszakban bűnbak szerepét osztotta ki a bankokra - kezdte az MNB és a Bankszövetség közös tájékoztatóját Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára. A szakember szerint a bankrendszer a támadások ellenére minden pillanatban biztosította a biztonságot: a hazai bankrendszer legkisebb tagja 2, a legnagyobb 1300 milliárd forintos tőkével rendelkezik, legtöbbjük mögött külföldi nagybank áll.
Kovács Levente szerint a Bankszövetség érdekvédelmi szerepén túl szakmai iránymutatással érdemi szerepet vállal a bankrendszer biztonságával és a jogszabályoknak történő maradéktalan megfelelés biztosításával. A bankszektornak egyetlen lehetősége van: záró tolerancia mellett oda kell figyelniük a jelenlegi elszámolás és forintosítás feltételeinek 100 százalékos megfelelésre, hiszen egy ilyen hiba ismét megrendítheti a szektor tagjai iránti bizalmat - hangsúlyozta a főtitkár.
Kovács Levente ismét hangsúlyozta: a 20-25 százalékos visszatérítési arány a teljes állományra vetített átlag - az ügyfelek 5-40 százalék közötti mértékű visszatérítést kapnak majd. Nem ildomos olyan kalkulátoroknak hinni, amelyik 3 adat megadása alapján "kiszámolja", hogy több jár vissza az ügyfélnek, mint amit a bank kimutatott - hívták fel a figyelmet a tájékoztató résztvevői.
Nem sok végtörlesztő lesz
Becsei András, a Magyar Bankszövetség alelnöke arról beszélt, hogy gyakorlatilag március 31-én történik meg a forintosítás a bankokban. Az ügyfeleket április 30-ig kell kiértesíteni. Szektorszinten a májusi törlesztőrészlet lesz az, ahol mind az elszámolás, mind a forintosítás hatása már együttesen meglátszik majd - bankonként korábban is sor kerülhet erre. Az ügyfeleknek - a fix árfolyamon végtörlesztők kivételével - érdemes megvárniuk a banki elszámolólevelet, hiszen annál alaposabb tájékoztatást a banki ügyintézők sem tudnak mondani. Ez alól a végtörlesztők a kivételek, nekik március végéig kérniük kell az elszámolást. A végtörlesztésre 370 milliárd forintot költött a bankszektor, így túl sok olyan ügyfélkör nem nem azonosítható, akiknek jó eséllyel visszajár pénz a mostani elszámolás után. Becsei András szerint talán csak azoknak lehet érdemes azzal számolni, hogy jár vissza számukra valami a mostani helyzetben, akik már futamidejük végén jártak és alacsony volt a tőketartozásuk a végtörlesztés idején. Ez előfordulhatott úgy is, ha az ügyfél a végtörlesztés előtt valamikor előtörlesztette hitelét. Becsei szerint az érintettek pár százaléka kért eddig elszámolást.
Kérdésre elhangzott: a végtörlesztést forinthitelből megoldók számára megoldást a korábbi, drágább forinthitel újra cserélése jelentheti.
A számítási motorokban nincs komoly hiba
Márciusban 230 ezer levél kiküldésére kerül sor, míg áprilisban 1,5 millió küldemény kerül kiküldésre a bankok előzetes tájékoztatása szerint - mondta Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatóságának vezetője. Az MNB rendeletben lefektetett elveknek, számítási metódusnak megfelelő programokat adatbekéréssel, illetve helyszíni vizsgálatokkal . Az előzetesen vizsgált szolgáltatók az érintett kör 75 százalékát lefedi, a vizsgálatok az alapkonstrukciókra koncentrál. Miután rendkívül szerteágazó az elszámolás, ezért egyedi vizsgálatokra nem volt mód, s az előzetes vizsgálatok az alapmodell alapján vizsgálta a bankok elszámolási rendszereit. Az eredményekről a jövő héten ígért tájékoztatást a jegybank. A Privátbankár.hu kérdésére az igazgató elmondta, hogy az érintett rendszereket az MNB nem auditálja, csak az alapvető számolási metódusok, algoritmusok ellenőrzésre kerül sor, ez alapján jó eséllyel elmondható, hogy az alapvető számítások rendben lesznek. Freisleben Vilmos azt is elmondta, hogy az eddigi vizsgálatok során komoly hibát nem tártak fel.
Folyamatosan ott lesz a kés a bankok nyakán
Az MNB 308 intézménynél témavizsgálatot is indított annak érdekében, hogy maga az elszámolás is rendben menjen. Vizsgálják a tájékoztatás módját, az elszámolás menetét, a panaszkezelési eljárásokat. Az év végéig tartó témavizsgálat az eddigi legnagyobb feladat a felügyelet történetében, lezárása jövő év tavaszára várható. A vizsgálat során az MNB együttműködik a fogyasztóvédelmi szervezetekkel, a Pénzügyi Békéltető Testületek, a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjával is. Ha az így beérkezett információk alapján a jegybank úgy érzi, hogy beavatkozásra van szükség, azonnal megteszi a szükségesnek tartott intézkedéseket - ígérte Freisleben Vilmos. A Privátbankár.hu kérdésre az igazgató elmondta, hogy az általános fogyasztóvédelmi intézkedésekkel élhet az MNB. Ezen belül azonnali intézkedést írhat elő a jegybank - ilyen lehet például a hibás vagy téves tájékoztatás közlése. Freisleben Vilmos szerint a szankciókon felül sokkal komolyabb anyagi és erkölcsi kárt okozhat egy-egy társaságnak, ha a jegybank arra kötelezi, hogy újból végezze el az elszámolást.
Önmagában az, hogy a bank jelzi, hogy megtörtént az elszámolás, illetve megtörténik a jóváírás, nem okoz semmilyen jogkövetkezményt: a határidők attól a naptól indulnak, amikor az ügyfél átveszi a hivatalos elszámoló levelet - hívta fel a figyelmet Freisleben Vilmos.
Miért érdemes panaszkodni?
Kérdésre elhangzott: eddig komolyabb panaszt nem kaptak az ügyfelektől, ezek beérkezésére április második felétől számítanak az érintettek. A panaszosoknak az egyedi adatok ellenőrzése alapján van értelme panaszt benyújtani, azaz adathiba miatt indulhatnak eljárások. A számítási folyamat, a képlet hibáit a jegybank folyamatosan ellenőrzi - hívta fel a figyelmet az MNB igazgatója.