6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Rendben halad a devizahiteles elszámolás - erősítették meg a Magyar Nemzeti Bank és a Bankszövetség képviselői közös sajtótájékoztatójukon. A jegybank rendben találta az eddig vizsgált intézményeknél az elszámolási motorokat, az ügyfeleknek nem a rendszer- hanem az adathibák miatt érdemes panaszt benyújtaniuk. A témavizsgálat az év végéig folyamatosan tart.

A hazai bankszektor működésének alapja az ügyfelek szempontjából a bizalom, az ügyfelek felé a biztonság. A bizalom könnyen lerombolható, ráadásul a politika az elmúlt időszakban bűnbak szerepét osztotta ki a bankokra - kezdte az MNB és a Bankszövetség közös tájékoztatóját Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára. A szakember szerint a bankrendszer a támadások ellenére minden pillanatban biztosította a biztonságot: a hazai bankrendszer legkisebb tagja 2, a legnagyobb 1300 milliárd forintos tőkével rendelkezik, legtöbbjük mögött külföldi nagybank áll.

Kovács Levente szerint a Bankszövetség érdekvédelmi szerepén túl szakmai iránymutatással érdemi szerepet vállal a bankrendszer biztonságával és a jogszabályoknak történő maradéktalan megfelelés biztosításával. A bankszektornak egyetlen lehetősége van: záró tolerancia mellett oda kell figyelniük a jelenlegi elszámolás és forintosítás feltételeinek 100 százalékos megfelelésre, hiszen egy ilyen hiba ismét megrendítheti a szektor tagjai iránti bizalmat - hangsúlyozta a főtitkár.

Kovács Levente ismét hangsúlyozta: a 20-25 százalékos visszatérítési arány a teljes állományra vetített átlag - az ügyfelek 5-40 százalék közötti mértékű visszatérítést kapnak majd. Nem ildomos olyan kalkulátoroknak hinni, amelyik 3 adat megadása alapján "kiszámolja", hogy több jár vissza az ügyfélnek, mint amit a bank kimutatott - hívták fel a figyelmet a tájékoztató résztvevői.

Nem sok végtörlesztő lesz

Becsei András, a Magyar Bankszövetség alelnöke arról beszélt, hogy gyakorlatilag március 31-én történik meg a forintosítás a bankokban. Az ügyfeleket április 30-ig kell kiértesíteni. Szektorszinten a májusi törlesztőrészlet lesz az, ahol mind az elszámolás, mind a forintosítás hatása már együttesen meglátszik majd - bankonként korábban is sor kerülhet erre. Az ügyfeleknek  - a fix árfolyamon végtörlesztők kivételével - érdemes megvárniuk a banki elszámolólevelet, hiszen annál alaposabb tájékoztatást a banki ügyintézők sem tudnak mondani. Ez alól a végtörlesztők a kivételek, nekik március végéig kérniük kell az elszámolást. A végtörlesztésre 370 milliárd forintot költött a bankszektor, így túl sok olyan ügyfélkör nem nem azonosítható, akiknek jó eséllyel visszajár pénz a mostani elszámolás után. Becsei András szerint talán csak azoknak lehet érdemes azzal számolni, hogy jár vissza számukra valami a mostani helyzetben, akik már futamidejük végén jártak és alacsony volt a tőketartozásuk a végtörlesztés idején. Ez előfordulhatott úgy is, ha az ügyfél a végtörlesztés előtt valamikor előtörlesztette hitelét. Becsei szerint az érintettek pár százaléka kért eddig elszámolást.

Kérdésre elhangzott: a végtörlesztést forinthitelből megoldók számára megoldást a korábbi, drágább forinthitel újra cserélése jelentheti.

A számítási motorokban nincs komoly hiba

Márciusban 230 ezer levél kiküldésére kerül sor, míg áprilisban 1,5 millió küldemény kerül kiküldésre a bankok előzetes tájékoztatása szerint - mondta Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatóságának vezetője. Az MNB rendeletben lefektetett elveknek, számítási metódusnak megfelelő programokat adatbekéréssel, illetve helyszíni vizsgálatokkal . Az előzetesen vizsgált szolgáltatók az érintett kör 75 százalékát lefedi, a vizsgálatok az alapkonstrukciókra koncentrál. Miután rendkívül szerteágazó az elszámolás, ezért egyedi vizsgálatokra nem volt mód, s az előzetes vizsgálatok az alapmodell alapján vizsgálta a bankok elszámolási rendszereit. Az eredményekről a jövő héten ígért tájékoztatást a jegybank. A Privátbankár.hu kérdésére az igazgató elmondta, hogy az érintett rendszereket az MNB nem auditálja, csak az alapvető számolási metódusok, algoritmusok ellenőrzésre kerül sor, ez alapján jó eséllyel elmondható, hogy az alapvető számítások rendben lesznek. Freisleben Vilmos azt is elmondta, hogy az eddigi vizsgálatok során komoly hibát nem tártak fel.

Folyamatosan ott lesz a kés a bankok nyakán

Az MNB 308 intézménynél témavizsgálatot is indított annak érdekében, hogy maga az elszámolás is rendben menjen. Vizsgálják a tájékoztatás módját, az elszámolás menetét, a panaszkezelési eljárásokat. Az év végéig tartó témavizsgálat az eddigi legnagyobb feladat a felügyelet történetében, lezárása jövő év tavaszára várható. A vizsgálat során az MNB együttműködik a fogyasztóvédelmi szervezetekkel, a Pénzügyi Békéltető Testületek, a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjával is. Ha az így beérkezett információk alapján a jegybank úgy érzi, hogy beavatkozásra van szükség, azonnal megteszi a szükségesnek tartott intézkedéseket - ígérte Freisleben Vilmos. A Privátbankár.hu kérdésre az igazgató elmondta, hogy az általános fogyasztóvédelmi intézkedésekkel élhet az MNB. Ezen belül azonnali intézkedést írhat elő a jegybank - ilyen lehet például a hibás vagy téves tájékoztatás közlése. Freisleben Vilmos szerint a szankciókon felül sokkal komolyabb anyagi és erkölcsi kárt okozhat egy-egy társaságnak, ha a jegybank arra kötelezi, hogy újból végezze el az elszámolást.

Önmagában az, hogy a bank jelzi, hogy megtörtént az elszámolás, illetve megtörténik a jóváírás, nem okoz semmilyen jogkövetkezményt: a határidők attól a naptól indulnak, amikor az ügyfél átveszi a hivatalos elszámoló levelet - hívta fel a figyelmet Freisleben Vilmos.

Miért érdemes panaszkodni?

Kérdésre elhangzott: eddig komolyabb panaszt nem kaptak az ügyfelektől, ezek beérkezésére április második felétől számítanak az érintettek. A panaszosoknak az egyedi adatok ellenőrzése alapján van értelme panaszt benyújtani, azaz adathiba miatt indulhatnak eljárások. A számítási folyamat, a képlet hibáit a jegybank folyamatosan ellenőrzi - hívta fel a figyelmet az MNB igazgatója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG