4p

Az ügyfeleknek és a bankoknak egyaránt sok bosszúságot okoz az adathalászat. A hitelintézetek folyamatosan dolgoznak a csalások megelőzéséért, de az ügyfeleknek is tudniuk kell, hogyan reagáljanak egy ilyen helyzetben. Néhány szabály betartásával ugyanis könnyedén elkerülhetjük, hogy más is hozzáférjen a megtakarításunkhoz vagy a személyes adatainkhoz.

Egyre többen és egyre gyakrabban intézzük pénzügyeinket is számítógépen vagy okostelefonon, hiszen jóval gyorsabb, egyszerűbb és kényelmesebb, mint elmenni egy bankfiókba. Ráadásul egyre több ügyben, például hitelfelvételnél vagy számlanyitásnál sincs már feltétlen szükség a személyes jelenlétre. Ezzel azonban a csalók is tisztában vannak, és egyre gyakrabban próbálnak meg visszaélni a gyanútlan ügyfelek bizalmával. Ezért nem árt figyelnünk arra, hogy kinek és milyen adatokat adunk meg – figyelmeztet a Takarékbank.

Bizalmas adatok megadását, egy link vagy egy csatolt dokumentum megnyitását kérik. Fotó: shutterstock
Bizalmas adatok megadását, egy link vagy egy csatolt dokumentum megnyitását kérik. Fotó: shutterstock

Az adathalász-kísérletek során leggyakrabban vagy telefonon próbálnak meg személyes adatokat megtudni, vagy olyan üzenetet küldenek, amelyben bizalmas adatok megadását, egy link vagy egy csatolt dokumentum megnyitását kérik. Ha nem ismerjük fel ezeket, könnyen meglehet, hogy hozzáférnek a banki adatainkhoz, és még a számítógépünket vagy okostelefonunkat is megfertőzhetik, sokszor teljesen észrevétlenül. Bárki találkozhatott már rosszul megszerkesztett, magyartalan, átlátszó kísérletekkel, de nehezebb dolgunk akadhat a jól felépített, hitelesnek tűnő csalásokkal.

Hogyan ismerhetjük fel az adathalászatot?

Ezek a jelek bármelyike már önmagában is gyanúra adhat okot:

  • Gyanús feladópéldául egy betűeltérés a valós névtől (takarebank.hu)
  • Eltérések a megszokott formai jegyekbennem a megszokott formátumú a megszólítás, a szövegezés hangneme, az aláírás
  • Nyelvtani vagy helyesírási hibákfurcsa, szokatlan kifejezések, magyartalan megfogalmazás, nyelvtani hibák
  • A sürgetés bármely formája – felhívás azonnali reakcióra, egy váratlan veszélyre vagy jó lehetőségre hivatkozva
  • Váratlan levéla levél olyan előzményekre hivatkozik, amelyek emlékeink szerint nem történtek meg, vagy a feladótól nem szoktunk ilyen jellegű megkeresést kapni
  • Bizalmas információk kérése például felhasználónevet, jelszót vagy ügyfél adatot kérnek az üzenetben, amelyek megadása a jogszabályok szerint csak megfelelő biztonsági körülmények között történhet
  • Visszautasíthatatlan ajánlataz üzenet túl szép ahhoz, hogy igaz legyen

Biztos, hogy a bankom keres?

Könnyebben kiszúrhatjuk a csalásokat, ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen felületeken kommunikálhat velünk a bankunk. A Takarékbank a személyes, fióki ügyintézés mellett számos csatornán, például Netbankon, Facebookon, weboldalán, SMS-ben, postai levélben és telefonos ügyfélszolgálatán is nyújthat tájékoztatást ügyfeleinek. Azonban sosem küld direkt Netbank linket, és sosem kér személyes adatokat, például Takarék Netbank belépési jelszót, bankszámlaszámot, bankkártya adatokat, vagy más bizalmas adatot. Ha ilyen üzenetet kapunk, akkor azonnal fogjunk gyanút, és ne kattintsunk rá a linkre vagy a csatolmányra, ne adjuk meg a kért adatot!

Ha pedig az ügyfélszolgálat nevében telefonon keresnek, és a bankszámlánk, bankkártyánk adatait, vagy a Netbank jelszavunkat kérik, azonnal bontsuk a vonalat, a pénzintézetek ugyanis telefonon sem kérik el ügyfeleik személyes adatait. Ahogy azt sem kérik, hogy utaljunk át egy bizonyos összeget egy bankszámlára, vagy fizessünk online a bankkártyánkkal. A Takarékbank fizetésre felszólító értesítést Netbankon keresztül vagy postai úton, valamint figyelmeztető SMS formájában küldhet, de ezekben sem lehet link, és nem kér számlaszámot vagy bármilyen egyéb személyes adatot.

Mit tegyünk, ha csalásra gyanakszunk?

Álljunk meg egy pillanatra, mielőtt bármilyen linkre, csatolmányra kattintanánk, vagy telefonon elárulnánk a személyes adatainkat. Gondoljuk át, hogy felismerjük-e a fent felsorolt ismertetőjegyeket? Ha valami nem stimmel, ne válaszoljunk a feladónak, inkább töröljük az üzenetet, vagy bontsuk a vonalat, és feltétlenül vegyük fel a kapcsolatot a bankunk valódi ügyfélszolgálatával.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
Pénzügyi szektor Tizenötmillió forintra bírságolta az MBH Bankot a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 10:52
A pénzintézet a január végi határidőig nem küldte meg minden ügyfelének a bankszámlához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatást.
Pénzügyi szektor Itt az OTP Bank bejelentése, erre kell figyelniük az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 11:50
Fejlesztések miatt több szolgáltatás is szünetel az OTP Banknál tavasszal.
Pénzügyi szektor Bevásárolt Moldovában a legnagyobb romániai bank
Privátbankár.hu | 2025. április 11. 16:31
Moldova Köztársaságban terjeszkedik a legnagyobb romániai bank, a Banca Transilvania – írja az economica.net a pénzintézet közleménye alapján.
Pénzügyi szektor Milliárdos kiesést kell lenyelnie a magyar bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:20
Új becslés készült a banki díjak csökkentésének, befagyasztásának költségeiről.
Pénzügyi szektor Túlteljesített a Gránit Bank
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 07:31
2024 végén már több mint 226 ezer ügyfélszámlát vezetett a bank.
Pénzügyi szektor Rangos elismerést kapott az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 14:03
Két kategóriában is első helyen végzett és díjat szerzett az MBH Bank privátbanki üzletága a nemzetközi Euromoney Private Banking Awards idei díjkiosztóján Londonban. A rangos elismeréseket a hitelintézet az „Év Magyarországi Privátbankja Utódlástervezésben”, valamint az „Év Magyarországi Privátbankja Diszkrecionális Portfóliókezelés” kategóriában nyerte el. A hitelintézet privátbanki üzletága harmadik alkalommal tudhatja magáénak az Euromoney elismerését, hiszen 2022 és 2024 után ismét felkerült a díjazottak listájára.
Pénzügyi szektor Hatalmas változás jöhet az MBH Banknál
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 10:21
Egyelőre nem erősítették meg a felek.
Pénzügyi szektor Brüsszeli bank itteni leányára csapott le az MNB
Privátbankár.hu | 2025. március 24. 10:29
Tízmillió forintos bírságot kell befizetnie a KBC százszázalékos tulajdonában lévő K&H-nak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG