Ki fizet a kártyás vásárlásért? Egy évvel ezelőtt több bank (FHB, MKB, Raiffeisen, Budapest Bank) bizonyos számlacsomagok esetén, át akarta terhelni a tranzakciós illetéket az ügyfelekre a kártyás vásárlások esetén. Ezt később a bankok visszavonták, de nyáron amikor emelkedett az illeték mértéke, több bank úgy döntött, mégis ezt a lépést választja. Az MKB és az FHB már díjat szed bizonyos csomagot esetén, és a Raiffeisennek is van olyan csomagja, ahol nem díjmentes a fizetés. Ekkor a CIB és a Citibank is fizetőssé tette ezt a szolgáltatást, bár nem minden számla esetén. Ha ezen bankok valamelyikénél vezeti a számláját, nézzen utána fizet-e és mennyit! |
A tavalyi év legnagyobb tanulsága, hogy a bankkártya használat akkor is fejlődni tudott Magyarországon, míg az ügyfelek nagy része azt gondolta, hogy a kártya bolti használata pénzbe kerül – mondta el Sisa-Molnár Anikó, a MasterCard marketing menedzsere. Mindez véleményem szerint azért van, mert a kártyabirtokosok elsősorban a kártyás fizetés valós előnyei miatt fizetnek plasztikkal, hiszen a kártyahasználat egyre gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb is, mint a készpénz használata. Meggyőződésünk, hogy a kártyás fizetés egyértelmű, kézzelfogható előnyei 2014-ben is megmaradnak az ingyenes készpénzfelvétel bevezetése után is - tette hozzá Sisa-Molnár Anikó.
Még van hova fejlődni
A MasterCard felmérése szerint a városi, bankkapcsolattal rendelkező népesség 94%-ának van legalább egy bankkártyája, tízből egy honfitársunk pedig egynél több plasztikkal is rendelkezik. Az elmúlt évben a bankkártya műveleteket terhelő tranzakciós illeték nem vetette vissza a kártyahasználati kedvet: a plasztikot bolti fizetésre is használók aránya az egy évvel korábbi 81%-ról 84%-ra nőtt 2013 év végére. Ugyanakkor a bankkártyát kizárólag készpénzfelvételre használók aránya 10% alá esett.
A készpénzfelvételi szokásokat vizsgálva a MasterCard felméréséből kiderül, hogy jelenleg a válaszadók közel fele (45%) vesz fel készpénzt havonta több alkalommal. Jóllehet ez az arány csökken, de csak lassan, 5 évente mindössze alig 10%-kal. Ebben az ütemben haladva legalább további húsz év kell ahhoz, hogy többségben legyenek azok, akik csak havonta egyszer mennek az automatához készpénzért, tehát a pozitív tendenciák ellenére még jelentős lépésekre van szükség a magyar gazdaság készpénzmentesítése érdekében – szögezte le Sisa-Molnár Anikó.
Külföldi kártyahasználat: tíz utazóból nyolc viszi a kártyáját is
2013-ban is folytatódott az a tendencia, hogy a külföldi, magáncélú utazások száma 2009 óta folyamatosan csökken, a magyar kártyabirtokosoknak tehát kevesebb alkalmuk van külföldön használni a kártyájukat. Akik azonban külföldre indulnak - a felmérés tanúsága szerint - gyakrabban használják a bankkártyájukat az élelmiszerboltok pénztárainál, étteremben, szállodában vagy benzinkútnál. Jóllehet tíz utazóból nyolc magával viszi a bankkártyáját külföldre, ennek a csoportnak csupán a fele használja a kártyáját készpénzfelvételre és/vagy vásárlásra az utazás során. A fennmaradó 50% vésztartalékként viszi magával a bankkártyát, lévén az utazók nagy része (71%) még itthon, előre vált annyi valutát bankban vagy valutaváltónál, amit elegendőnek vél a teljes kint tartózkodás időtartamára.
A felmérés szerint a külföldre utazók számára világos, hogy nagyobb mennyiségű valutával utazni sokkal veszélyesebb, mint kártyával, mégis sokan vállalják ezt a kockázatot, mert azt gondolják, a költségek miatt megéri. Ám ezek a költségek tervezhetőek, és a kártyás fizetés biztonsága és kényelme kompenzálja a ráfordítást – mondja Sisa-Molnár Anikó.
Internetes vásárlás: inkább a futárnál fizetnénk kártyával
A MasterCard felmérése rámutat, hogy a hazai kártyabirtokosok mintegy fele tudja, hogy a kártyája alkalmas internetes fizetésre is. Míg az online kereskedelem forgalma jelentősen nőtt az elmúlt években, az interneten kártyával fizetők aránya változatlan a korábbi évekhez képest: a vásárlók mintegy harmada választotta a bankkártyás fizetést az interneten 2013-ban. Ennek elsődleges oka a MasterCard felmérése szerint az, hogy a vásárlók szeretnek akkor fizetni, amikor megkapják az árut. A válaszadók 63%-a viszont szívesen fizetne bankkártyával a futárnak kiszállításkor.
Mind a MasterCard egyérintéses technológiáját, a PayPass-t használók, mind az azt ismerők aránya kétszeresére nőtt egy év alatt. A felmérés szerint azok, akik egyérintéses funkcióval rendelkező bankkártyával rendelkeznek, aktívabb kártyás vásárlók lettek. Míg a PayPass kártyával rendelkező vásárlók 12%-a használja naponta a kártyáját, a hagyományos kártyát használók között ez az arány mindössze 7%.