A hétfői hatalmas emelkedést kedden lefelé csorgás váltotta a tőzsdéken, Európában 0,2 – 0,8 százalékkal süllyedtek a fontosabb indexek. Az Egyesült Államokban 0,6 – 0,8 százalékos az indexek esése, miközben a piacok elsősorban a két esélyes elnökjelölt késő éjszaka esedékes televíziós vitájára vár.
A hangulatot valószínűleg nem javította, hogy a német infláció ismét mínuszba süllyedt, 0,2 százalékkal csökkentek az árak szeptemberben. Ez nem éppen jó jel a gazdasági növekedés szempontjából, igaz, az is belejátszik, hogy júliustól csökkentették az áruforgalmi adót (Mehrwertsteuer) a gazdaság megsegítése érdekében.
Leesett a Richter, megugrott az Opus
Itthon a BUX az európai átlagnál jobban, 1,4 százalékkal süllyedt, miközben Varsóban is hasonlóan, 1,2 százalékkal esett az index. Az OTP 1,4, a Richter 3,8, a sajátrészvény-vásárlásokról szóló bejelentéssel is megtámogatott Mol 0,7 százalékkal esett. A Telekom egy ezrelékkel emelkedni tudott, az Opus pedig több mint nyolc százalékkal ugrott meg.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
A forint erősödött, az euró 40 fillérrel lejjebb van, 365,60 forint körül. Csúnya mínuszba süllyedt az olaj, a Brent négy, a WTI 4,6 százalékkal van lejjebb. A nemrég végrehajtott komoly kamatemelés ellenére ismét lejtőre került a török líra, egy százalékkal gyengült az euróval szemben, így 9,1866 a keresztárfolyam.
Miért esik az olaj?
Az olajáresést főleg a járvány miatt romló gazdasági kilátásokkal magyarázzák. Miután a koronavírus tovább terjed, és a halottak száma globálisan átlépte az egymilliót, sokan aggódnak amiatt, hogy a gazdaságban új mélypontok következnek. A válság nem V, hanem W alakú lesz, és a télen újabb gödröt látunk majd. Ez az olajkeresletet még inkább visszavetheti. Pár nappal ezelőtt az olaj kínálata amiatt emelkedett, hogy Líbiában tűzszünetet kötöttek a felek.
Ezenkívül ma az OPEC kartell egyik vezetője, Mohammed Barkindo azt találta mondani, hogy az olajkészletek a tárolókban még sokáig magas szinten maradhatnak, a historikus átlag felett .
Az Örményország és Azerbajdzsán között kirobbant konfliktus egyelőre úgy látszik, nem érezteti hatását. Pedig a régió egy fontos olajszállítási útvonal közelében fekszik. Egyelőre azonban nincs jele annak, hogy a szállítások megszakadtak volna .
Hella, VW, MAN
Angela Merkel német kancellár és a német tartományi vezetők ma videokonferenciát tartottak. Ez annyiban megnyugtatóan zárult, hogy újabb karanténra, teljes leállásra nem kell számítani. Ugyanakkor a politikusok is úgy gondolják, hogy nehéz lesz visszatérni a normalitásoz, a korábbi gazdasági teljesítményhez.
A német tőzsdéken pozitívnak értékelték, hogy a Hella cég a Volkswagennek kamerakezelő szoftvert adott el. Ugyanakkor a Volkswagen egyik leányvállalata, a MAN teherjármű-gyártó felmondta a még tíz évig érvényes kollektív szerződést a szakszervezetekkel, Németországban és Ausztriában egyaránt. Ez nagy felháborodást váltott ki a munkavállalói szervezetek körében. A vita a leépítések körül folyik, a bejelentett 9500 főtől most korábban szeretnének megválni, mint ahogy azt tervezték. A Volkswagen-részvény végül szerény pluszban zárta a napot. (A német autóipar és a beszállítók helyzetéről tegnap itt írtunk részletesebben.)
Évekig nem kell majd új pilóta
A koronavírus-válság által erősen megtépázott légiiparban újabb rossz hír, hogy a Lufthansa Brémában működő pilótaiskolájának 700 tanulóját szélnek ereszti, felkérve őket, hogy sürgősen keressenek maguknak másik szakmai képzést. Az iskolát anyagi kötelezettségek nélkül elhagyhatják, de évekig nem lesz a légitársaságnál szükség pilóta utánpótlásra – közölte a Lufthansa szóvivője.
Azokat, akik a záróvizsgához közel vannak, még levizsgáztatják, a többieknek megpróbálnak más pilótaiskolákban helyet találni. A Lufthansa ma két százalékkal esett.
Óriási kibocsátás Varsóban
Lengyelországban hatalmas tőzsdei bevezetés készülnek, az Amazon riválisa, az Allegro október 12-én kerülhet a parkettre. A kibocsátási ár 43 zloty, mintegy 10 euró részvényenként. Így a kibocsátás értéke mintegy kétmilliárd euró, a cég teljes piaci értéke pedig mintegy 11 milliárd euró – írta a német N-tv.de.