TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Sorra jönnek hírek német autógyárak és beszállítóik foglalkoztatotti létszámának csökkentéséről, gyáregységek bezárásáról. Közben azonban az iparági jövőjét sok szakember viszonylag pozitívan látja, mert erős például a kínai export. Mi az oka ennek a kettősségnek? Lehet, hogy a koronavírus csak ürügy a leépítésekre? Lehet, hogy ezek az állások eleve megszűnésre voltak ítélve?

Augusztus végén, szeptemberben nem telt el anélkül hét, hogy valamelyik németországi székhelyű autógyár, vagy nagyobb autóipari beszállító be ne jelentett volna pár száz vagy több ezer fős leépítést. A Daimlernél és a Continentalnál már 30-30 ezer, a ZF Friedrichshafen holdingnál 15 ezer, a Man teherautógyárnál 9500, a Mahle beszállítónál 7600 főnél tartanak a létszámcsökkentések tervezésében.

Eddig 112 ezer főt számoltunk össze (lásd a táblázatot), de a lista valószínűleg nem teljes, és a kisebb, pár száz főről szóló híreket eleve kihagytuk. Kérdéses a Volkswagen-csoport is, amelyről annyit azonban tudunk, hogy Brazíliában már bejelentették 5000 fő elbocsátását, és hozzá tartozik az említett Man is.

Egymillió embert érint

Akiket meg akarnak tartani, akikre várhatóan majd a járvány után is szükség lesz, azokat a cégek ráadásul sok esetben inkább rövidített munkaidőben foglalkoztatják tovább (Kurzarbeit). Természetesen alacsonyabb fizetésért. Ezeknek a dolgozóknak a száma is bőven a százezres nagyságrendben mozog. Az egész német autóipar a becslések szerint mintegy egymillió embert foglalkoztat, csak Németországban. A német ipari termelés több mint húsz százalékát az autóipar adja.

Német cégek autóipari leépítései

  Állások Terület Bejelentés
  száma   dátuma
Daimler 30 000 globálisan, becslés 2020. 09. 23.
Mahle 7 600   szeptember
Continental 1 800 Németország szeptember
Continental 30 000 Globálisan 2020. 09. 14.
MAN 9 500 Németo., Ausztria szeptember
Schaeffler 4 400 Európa szeptember
Schaeffler 2 000   2019 ősz
BMW 6 000   június
ZF Friedrichshafen  15 000   szeptember
Bosch 1 850 Németország  
Opel 2 100 Németország  
BASF 2 000 globálisan 2020. 09. 22.
Összesen 112 250    
(Forrás: N-Tv.de, Wiwo.de, Kollegeroboter.de)  

A létszámcsökkentések azonban nem jelentenek azonnali leépítést. Sok esetben organikus módon, tehát az önkéntes kilépésekkel és nyugdíjba vonulásokkal szeretnék megoldani a feladatot, vagy legalább egy részét. Egyes gyárak egy év alatt, mások két vagy három évre előre gondolkodva tették közzé ezeket a számokat.

Nincs is akkora baj?

Eközben azonban iparági források szerint a német autóipar gyártása csak tizenöt százalékkal van a februári szint alatt. Nemrég az Ifo exportőrök körében végzett menedzseri hangulatindexe is meglepően pozitív várakozásokat jelzett előre. Az exportőrök egyes piacaik stabilitása miatt optimisták, ahol főleg Kínáról lehet szó. (A kínai iparból hétfőn is érkezett jó hír, erről itt írtunk.) Általánosságban pedig sok piaci szereplő reméli, hogy egy oltóanyag elkészítése után hamarosan visszaállhat az élet egy olyan, vagy legalábbis hasonló szintre, mint ahol a járvány kitörése előtt volt.

Elektromos Mercedes (Pixabay.com) Elektromos Mercedes (Pixabay.com)

Felmerül a kérdés, hogyha ennyire pozitívak a várakozások, akkor miért van szükség ennyi, évekre előre eltervezett leépítésre? Amikor a szakszervezetek nemrég a Continental leépítése ellen felvonulást szerveztek, akkor az a vád is elhangzott, hogy a cég csak ürügyként használja a koronavírust, valójában a leépítéseknek más az oka. Szintén e tüntetés kapcsán azt mondták a helyi sajtónak, hogy a Continental aacheni gyára ugyan nyereséges, de 60 százalékkal magasabbak a költségei, mint más európai üzemegységeké.

Kelet-Európa lesz a haszonélvező?

Arról nem szól a fáma, hogy melyik üzemegységekről van szó, de logikus lenne, ha ezek Kelet-Európában lennének találhatók. Itt ugyanis sokkal alacsonyabbak a bérek, ami fontos költségtényező lehet.

“A Continental Magyarországon hét gyárral, egy gumiabroncs kereskedelmi központtal és egy mesterséges intelligencia fejlesztési központtal van jelen és több mint nyolcezer munkavállalót foglalkoztat hazánkban” - írja a társaság magyarországi honlapja. A ZF Friedrichshafen-nek is van magyarországi leányvállalata.

Hogy lesz-e a magyarországi érdekeltségeknél leépítés, és mekkora, vagy éppen a termelés áttelepítése folyik a drágább a országokból az olcsóbb országokba, az eddigi adatokból nem világos. De egy ilyen folyamat logikus lenne.

Németország, a robotikai nagyhatalom

A gyanú, hogy a leépítések oka nem a vírusban keresendő, megalapozott, erre lehet például következtetni a nagyfokú automatizálásból. Németországban a tavaly év végi adatok szerint 222 ezer ipari robot működött, ezzel az ország globálisan az ötödik helyen áll. Európában azonban toronymagasan veri a mezőnyt. Ahogy a Produktion című szaklap írja, ez az érték nagyjából ötszöröse a franciaországi és tízszerese a brit számnak.

Munkatársunk a TrendFM rádió reggeli műsorában erről a témáról beszélt. Itt hallgathatja meg:

A leépítéseket az elektromos autók terjedésével is összefüggésbe hozzák. A német autógyárak korábban túl sokáig ültek a hagyományos technológia babérjain. Örültek a szép eladási számoknak például Kínában, és lemaradtak az elektromos autók fejlesztésében. Most viszont őrült módon belehúznak, amire az állam is megpróbálja ösztönözni őket. A szeptember eleji autóipari tárgyalások során a kormány csak az elektromos autókat, kisebb mértékben hibrideket volt hajlandó támogatni, a benzines és dízeles járműveket már nem.

A villamosítás a hibás?

Sőt, most hétvégén Marcus Söder Bajor miniszterelnök, kancellárjelölt azt is kijelentette, hogy támogatna egy hasonló jövőbeli robbanómotor-stopot, mint amit Kaliforniában terveznek. (Kaliforniában 2035 után teljesen megtiltanák a robbanómotorok és a hibridek forgalomba hozatalát.)

Ha pedig átállnak az elektromos autók gyártására, és ehhez új technológia, új gépsor kell, akkor miért ne automatizálnák a folyamatot a lehető legnagyobb mértékben? Vélhetően ez is jár az autógyártók fejében. Jó példa van előttük, nevezetesen a Tesla szinte teljesen automatizált gyárai. (Amely egyébként éppen Németországban is gyárat készül építeni. Ez egyes beszállítóknak munkát adhat majd – persze megint azoknak, akik fel vannak készülve az elektromos autózásra.)

Más kvalitások kellenek az új korban

A német sajtóban is gyakran az elektromos autókra való áttéréssel magyarázzák a leépítési hullámot. Említik, hogy az elektromos autókhoz egyrészt eleve kevesebb alkatrész kell. Másrészt egyes beszállítók csak a régi típusú benzines és dízeles autókhoz tudnak alkatrészeket előállítani. Az elektromos autókhoz már nem, mert nem végezték el időben a szükséges átállást.

A hagyományos, robbanómotoros autók gyártásánál sok munka ismétlődő, mechanikus, rutinszerű szerelést, a futószalagnál való helytállást követel. Az elektromos autók gyártásánál másfajta végzettségre, másfajta munkavállalói képességekre lesz szükség, például a szoftverek területén és egyes kiegészítő szolgáltatásoknál. (Utóbbi lehet például a futószalagok, robotok távfelügyelete vagy javítása.)

Vissza a központba?

Miért szenvednek jobban a beszállítók, mint maguk az autógyárak? Az egyik magyarázat, hogy az autógyárak a válság miatt amit lehet, igyekeznek házon belül megoldani. Elkezdtek olyan alkatrészeket is gyártani, amelyeket korábban kiadták a beszállítóknak. Sok esetben hosszú távú megállapodásuk van a Németországban hagyományosan erős szakszervezetekkel, emiatt a leépítések nehézségekbe ütköznek. Ezért aztán próbálják a meglevő munkaerőt minden jobban kihasználni. Biztonsági megfontolások, a “beszállítói láncok” tavaszi megszakadása egyes gyáraknál szintén ide vezethet.

Az elektromos autózásra való átállás így valószínűleg jobban fogja sújtani a beszállítók egy részét, mint a gyárakat magukat. De beszállítója válogatja, mert nagyon különböző helyzetben vannak. Amelyik nagyon erősen szakosodott valamelyik hagyományos termékre, például hagyományos sebességváltókra, azok alkatrészeire, az bajba kerülhet, ha nem áll át gyorsan valamilyen modernebb termékre.

A zombi-beszállítók

Ezért már a szeptember eleji németországi autóipari csúcson felmerült, hogy a beszállítók egy részét valószínűleg nem érdemes megmenteni. El is nevezték őket “zombi beszállítóknak”, akiket ha most ki is mentenek, a válság és az állami segítség végével valószínűleg úgyis tönkremennének. Egyszerűen már nem versenyképesek.

(Korábbi autóipari cikkünk itt olvasható.)

 

 

 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Részvény / Deviza / Áru A világ legnagyobb tőzsdei bevezetését tervezi Jack Ma másik cége, íme a részletek
Privátbankár.hu | 2020. október 26. 19:38
Az Ant Group ezzel minden idők legnagyobb értékű tőzsdei bevezetésére készül, amellyel a Saudi Aramco eddigi rekordját is felülmúlná.
Részvény / Deviza / Áru Rendet vág a vírus a tőzsdéken, elégedett a VW az elektromos modelljével
Eidenpenz József | 2020. október 26. 18:48
Rosszul indult a hét, a terjedő vírus, az újabb korlátozások, ezek gazdasági következményei és az amerikai csomag elmaradása erős esést okoztak. Hasonló okok miatt zuhan az olaj is. A BUX is beállt a sorba, főleg a Mol húzta le. A Volkswagen eladási számokat közölt első elektromos autójáról, az Ant pedig szervezi minden idők legnagyobb tőzsdei bevezetését.
Részvény / Deviza / Áru Beomlott a német tőzsdeindex, újabb piacra vetett szemet a Tesla
Eidenpenz József | 2020. október 26. 12:08
Kockázatkerülők a befektetők az európai tőzsdéken, főleg a járvány terjedése és annak gazdasági következményei miatt. A német DAX indexet ezenkívül egy szoftvercég meglepően rossz kilátásai is lehúzzák. A BUX tartja magát, a forint is stabil. Új piacra törhet be a Tesla, fontos határt lépett át a török líra.
Részvény / Deviza / Áru Gyengén muzsikált ma a BÉT
MTI | 2020. október 22. 17:49
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni. 
Részvény / Deviza / Áru Az amerikai szkander mozgatja a tőzsdei árakat
Király Béla | 2020. október 22. 11:44
Az elmúlt napokban a tőzsdei árfolyamokat az hajtotta fel, hogy a befektetők újabb amerikai gazdaságösztönző csomagot reméltek. Ez viszont nem született meg, amit az illetékesek csalódással vettek tudomásul. A forint az MNB mai tenderére figyelhet.
Részvény / Deviza / Áru Koronavírus mindörökké? Megőrülnek a karantén-részvényekért
Eidenpenz József | 2020. október 21. 18:59
Európában ma nagyon rossz volt a tőzsdék hangulata, aminek fő oka a koronavírus-járvány terjedése és annak gazdasági következményei. Amerikában sokkal kisebb a süllyedés, Budapest pedig megúszta stagnálással, de a forint megint gyengül. Egy német és egy magyar cég is elektromos töltőket telepít. Bejelentkezett az Uber a Daimler-BMW duónál több mint egymilliárd euróval.
Részvény / Deviza / Áru Jön az elektromos Hummer, a W-válságtól rettegnek a tőzsdék
Eidenpenz József | 2020. október 21. 12:10
Nagyon rossz a hangulat Európa tőzsdéin, mert a járványügyi hírek és a kapcsolódó gazdasági kilátások egyre rosszabbak. Egész országokat nem zárnak le, de több milliós régiókat igen. Itthon a BUX index viszonylag jól tartja magát, a forint is stabil. Egy gyógyszermulti szerint inkább a jövő év második felében lesz tömeges az oltás. Két éven belül hét elektromos pickupot fognak piacra dobni.
Részvény / Deviza / Áru Meddig bírják még a légitársaságok? Eladó a Lamborghini és a Bugatti?
Eidenpenz József | 2020. október 20. 19:07
Az amerikai gazdaságsegítő csomagra várnak a tőzsdék, a Wall Street egyelőre optimista. Európában elromlott a hangulat, főleg a német tőzsde zárt jelentős mínuszban, néhány index tartani tudta magát. Pesten szerény pluszban zárt az index, az OTP emelkedését a Mol esése semlegesítette. A forint megnyugodott  az MNB kamatdöntése után. A Volkswagen állítólag átgondolja luxusmárkáinak sorsát, ami az eladás is lehet.
Részvény / Deviza / Áru Folyik a versenyfutás az oltásért, tízezer felett járt az OTP
Eidenpenz József | 2020. október 20. 11:37
Számos gyorsjelentés érkezett, közöttük jó néhány kedvező is. Az igazi kérdés azonban az, hogy ma késő estig sikerül-e megállapodnia a két nagy politikai erőnek az Egyesült Államokban a következő gazdasági mentőcsomagról. Itthon a BUX ma is szépen emelkedik, az OTP tízezer felett is járt. A forint azonban gyengécske az MNB kamatdöntő ülése előtt.
Részvény / Deviza / Áru Velünk marad a gyenge forint? Izgalmas szinten a Mol
Eidenpenz József | 2020. október 19. 18:54
Elromlott a délelőtti jó klíma a tőzsdéken a délutáni órákra, Európában az újabb és újabb járványügyi korlátozások, Amerikában pedig a bizonytalan politikai helyzet és a gazdasági mentőcsomag elmaradása rontottak a hangulaton. A BUX azonban szép pluszban tudott végezni. A forint viszont tovább gyengélkedik, kérdés, lép-e erre valamikor valamit az MNB. Nagyot esett a Gripen vadászgépek gyártója.
hírlevél