8p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Sorra jönnek hírek német autógyárak és beszállítóik foglalkoztatotti létszámának csökkentéséről, gyáregységek bezárásáról. Közben azonban az iparági jövőjét sok szakember viszonylag pozitívan látja, mert erős például a kínai export. Mi az oka ennek a kettősségnek? Lehet, hogy a koronavírus csak ürügy a leépítésekre? Lehet, hogy ezek az állások eleve megszűnésre voltak ítélve?

Augusztus végén, szeptemberben nem telt el anélkül hét, hogy valamelyik németországi székhelyű autógyár, vagy nagyobb autóipari beszállító be ne jelentett volna pár száz vagy több ezer fős leépítést. A Daimlernél és a Continentalnál már 30-30 ezer, a ZF Friedrichshafen holdingnál 15 ezer, a Man teherautógyárnál 9500, a Mahle beszállítónál 7600 főnél tartanak a létszámcsökkentések tervezésében.

Eddig 112 ezer főt számoltunk össze (lásd a táblázatot), de a lista valószínűleg nem teljes, és a kisebb, pár száz főről szóló híreket eleve kihagytuk. Kérdéses a Volkswagen-csoport is, amelyről annyit azonban tudunk, hogy Brazíliában már bejelentették 5000 fő elbocsátását, és hozzá tartozik az említett Man is.

Egymillió embert érint

Akiket meg akarnak tartani, akikre várhatóan majd a járvány után is szükség lesz, azokat a cégek ráadásul sok esetben inkább rövidített munkaidőben foglalkoztatják tovább (Kurzarbeit). Természetesen alacsonyabb fizetésért. Ezeknek a dolgozóknak a száma is bőven a százezres nagyságrendben mozog. Az egész német autóipar a becslések szerint mintegy egymillió embert foglalkoztat, csak Németországban. A német ipari termelés több mint húsz százalékát az autóipar adja.

Német cégek autóipari leépítései

  Állások Terület Bejelentés
  száma   dátuma
Daimler 30 000 globálisan, becslés 2020. 09. 23.
Mahle 7 600   szeptember
Continental 1 800 Németország szeptember
Continental 30 000 Globálisan 2020. 09. 14.
MAN 9 500 Németo., Ausztria szeptember
Schaeffler 4 400 Európa szeptember
Schaeffler 2 000   2019 ősz
BMW 6 000   június
ZF Friedrichshafen  15 000   szeptember
Bosch 1 850 Németország  
Opel 2 100 Németország  
BASF 2 000 globálisan 2020. 09. 22.
Összesen 112 250    
(Forrás: N-Tv.de, Wiwo.de, Kollegeroboter.de)  

A létszámcsökkentések azonban nem jelentenek azonnali leépítést. Sok esetben organikus módon, tehát az önkéntes kilépésekkel és nyugdíjba vonulásokkal szeretnék megoldani a feladatot, vagy legalább egy részét. Egyes gyárak egy év alatt, mások két vagy három évre előre gondolkodva tették közzé ezeket a számokat.

Nincs is akkora baj?

Eközben azonban iparági források szerint a német autóipar gyártása csak tizenöt százalékkal van a februári szint alatt. Nemrég az Ifo exportőrök körében végzett menedzseri hangulatindexe is meglepően pozitív várakozásokat jelzett előre. Az exportőrök egyes piacaik stabilitása miatt optimisták, ahol főleg Kínáról lehet szó. (A kínai iparból hétfőn is érkezett jó hír, erről itt írtunk.) Általánosságban pedig sok piaci szereplő reméli, hogy egy oltóanyag elkészítése után hamarosan visszaállhat az élet egy olyan, vagy legalábbis hasonló szintre, mint ahol a járvány kitörése előtt volt.

Elektromos Mercedes (Pixabay.com)
Elektromos Mercedes (Pixabay.com)

Felmerül a kérdés, hogyha ennyire pozitívak a várakozások, akkor miért van szükség ennyi, évekre előre eltervezett leépítésre? Amikor a szakszervezetek nemrég a Continental leépítése ellen felvonulást szerveztek, akkor az a vád is elhangzott, hogy a cég csak ürügyként használja a koronavírust, valójában a leépítéseknek más az oka. Szintén e tüntetés kapcsán azt mondták a helyi sajtónak, hogy a Continental aacheni gyára ugyan nyereséges, de 60 százalékkal magasabbak a költségei, mint más európai üzemegységeké.

Kelet-Európa lesz a haszonélvező?

Arról nem szól a fáma, hogy melyik üzemegységekről van szó, de logikus lenne, ha ezek Kelet-Európában lennének találhatók. Itt ugyanis sokkal alacsonyabbak a bérek, ami fontos költségtényező lehet.

“A Continental Magyarországon hét gyárral, egy gumiabroncs kereskedelmi központtal és egy mesterséges intelligencia fejlesztési központtal van jelen és több mint nyolcezer munkavállalót foglalkoztat hazánkban” - írja a társaság magyarországi honlapja. A ZF Friedrichshafen-nek is van magyarországi leányvállalata.

Hogy lesz-e a magyarországi érdekeltségeknél leépítés, és mekkora, vagy éppen a termelés áttelepítése folyik a drágább a országokból az olcsóbb országokba, az eddigi adatokból nem világos. De egy ilyen folyamat logikus lenne.

Németország, a robotikai nagyhatalom

A gyanú, hogy a leépítések oka nem a vírusban keresendő, megalapozott, erre lehet például következtetni a nagyfokú automatizálásból. Németországban a tavaly év végi adatok szerint 222 ezer ipari robot működött, ezzel az ország globálisan az ötödik helyen áll. Európában azonban toronymagasan veri a mezőnyt. Ahogy a Produktion című szaklap írja, ez az érték nagyjából ötszöröse a franciaországi és tízszerese a brit számnak.

Munkatársunk a TrendFM rádió reggeli műsorában erről a témáról beszélt. Itt hallgathatja meg:

A leépítéseket az elektromos autók terjedésével is összefüggésbe hozzák. A német autógyárak korábban túl sokáig ültek a hagyományos technológia babérjain. Örültek a szép eladási számoknak például Kínában, és lemaradtak az elektromos autók fejlesztésében. Most viszont őrült módon belehúznak, amire az állam is megpróbálja ösztönözni őket. A szeptember eleji autóipari tárgyalások során a kormány csak az elektromos autókat, kisebb mértékben hibrideket volt hajlandó támogatni, a benzines és dízeles járműveket már nem.

A villamosítás a hibás?

Sőt, most hétvégén Marcus Söder Bajor miniszterelnök, kancellárjelölt azt is kijelentette, hogy támogatna egy hasonló jövőbeli robbanómotor-stopot, mint amit Kaliforniában terveznek. (Kaliforniában 2035 után teljesen megtiltanák a robbanómotorok és a hibridek forgalomba hozatalát.)

Ha pedig átállnak az elektromos autók gyártására, és ehhez új technológia, új gépsor kell, akkor miért ne automatizálnák a folyamatot a lehető legnagyobb mértékben? Vélhetően ez is jár az autógyártók fejében. Jó példa van előttük, nevezetesen a Tesla szinte teljesen automatizált gyárai. (Amely egyébként éppen Németországban is gyárat készül építeni. Ez egyes beszállítóknak munkát adhat majd – persze megint azoknak, akik fel vannak készülve az elektromos autózásra.)

Más kvalitások kellenek az új korban

A német sajtóban is gyakran az elektromos autókra való áttéréssel magyarázzák a leépítési hullámot. Említik, hogy az elektromos autókhoz egyrészt eleve kevesebb alkatrész kell. Másrészt egyes beszállítók csak a régi típusú benzines és dízeles autókhoz tudnak alkatrészeket előállítani. Az elektromos autókhoz már nem, mert nem végezték el időben a szükséges átállást.

A hagyományos, robbanómotoros autók gyártásánál sok munka ismétlődő, mechanikus, rutinszerű szerelést, a futószalagnál való helytállást követel. Az elektromos autók gyártásánál másfajta végzettségre, másfajta munkavállalói képességekre lesz szükség, például a szoftverek területén és egyes kiegészítő szolgáltatásoknál. (Utóbbi lehet például a futószalagok, robotok távfelügyelete vagy javítása.)

Vissza a központba?

Miért szenvednek jobban a beszállítók, mint maguk az autógyárak? Az egyik magyarázat, hogy az autógyárak a válság miatt amit lehet, igyekeznek házon belül megoldani. Elkezdtek olyan alkatrészeket is gyártani, amelyeket korábban kiadták a beszállítóknak. Sok esetben hosszú távú megállapodásuk van a Németországban hagyományosan erős szakszervezetekkel, emiatt a leépítések nehézségekbe ütköznek. Ezért aztán próbálják a meglevő munkaerőt minden jobban kihasználni. Biztonsági megfontolások, a “beszállítói láncok” tavaszi megszakadása egyes gyáraknál szintén ide vezethet.

Az elektromos autózásra való átállás így valószínűleg jobban fogja sújtani a beszállítók egy részét, mint a gyárakat magukat. De beszállítója válogatja, mert nagyon különböző helyzetben vannak. Amelyik nagyon erősen szakosodott valamelyik hagyományos termékre, például hagyományos sebességváltókra, azok alkatrészeire, az bajba kerülhet, ha nem áll át gyorsan valamilyen modernebb termékre.

A zombi-beszállítók

Ezért már a szeptember eleji németországi autóipari csúcson felmerült, hogy a beszállítók egy részét valószínűleg nem érdemes megmenteni. El is nevezték őket “zombi beszállítóknak”, akiket ha most ki is mentenek, a válság és az állami segítség végével valószínűleg úgyis tönkremennének. Egyszerűen már nem versenyképesek.

(Korábbi autóipari cikkünk itt olvasható.)

 

 

 

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27190 26830 27190 +1,15% 0 0 8 079 893 000 HUF 2025-06-04 17:08:54
MOL 2854 2852 2914 -8,17% 0 0 5 072 209 636 HUF 2025-06-04 17:10:42
MTELEKOM 1760 1742 1764 +0,23% 0 0 633 359 104 HUF 2025-06-04 17:10:18
RICHTER 10030 9950 10180 -0,20% 0 0 2 504 790 110 HUF 2025-06-04 17:07:49
OPUS 550 543 557 -0,18% 0 0 69 870 652 HUF 2025-06-04 17:05:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Beleolvadt az aszfaltba a forint
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:35
Hetek óta alig mozdul a forint, a szerdai hőségben sem voltak nagy izgalmak a devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit esett a Mol – de van rá épeszű magyarázat
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:02
Alapvetően jó hangulatban zajlott a kereskedés a budapesti tőzsdén, a Mol 8 százalékot meghaladó csökkenésétől sem szabad megijedni.
Részvény / Deviza / Áru Betonba öntötték a forintot és született egy világcsúcs
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:57
Olyan sokszor volt már 2025-ben rossz hangulatuk a befektetőknek, hogy lepattant róluk az OECD gazdasági prognózisának rontása. A Nvidia újra a világ legértékesebb tőzsdei vállalata.
Részvény / Deviza / Áru Sok pénzt lehet keresni az energiapiacon
Király Béla | 2025. június 4. 09:31
A Klasszis Befektetői Klub május végi rendezvényének egyik vendége Szőcs Gábor, a Hold Alapkezelő munkatársa, az Orion Alap alapkezelője volt. A szakember, aki kiemelt figyelemmel követi a befektetései során az energiapiacokat, a 2025-ös évben Az Év Portfóliómenedzsere díjat nyerte a Klasszis megmérettetésén, amely a befektetési alapkezelői szakma legfontosabb díja.
Részvény / Deviza / Áru Aligha tudja visszatartani a könnyeit, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:21
Többet kell fizetni szerdán az uniós fizetőeszközért, mint kedden.
Részvény / Deviza / Áru Furcsa játékot űz a forint a pénzváltókkal
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:57
Az euróért és a dollárért többet, a svájci frankért kevesebbet kellett adni kedd este, mint reggel. 
Részvény / Deviza / Áru Betettek a lengyelek a Magyar Telekomnak – ez lett a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:39
A BUX keddi csökkenéséhez az is nagyban hozzájárult, hogy a magyar távközlési részvényeket egy lengyel brókerház vételre ajánlás helyett csak tartásra javasolta, célár csökkentése mellett.
Részvény / Deviza / Áru Jó hírt közölt a Mol, ez is segíti az orosz olajról történő leválást
Herman Bernadett | 2025. június 3. 16:57
A Mol-csoport és az azerbajdzsáni SOCAR aláírta a Shamakhi–Gobustan régiót lefedő új szárazföldi szénhidrogén-kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodás legfontosabb feltételeit.
Részvény / Deviza / Áru Biztos, stabil befektetés vérzivataros időkben – itt a válasz az ezermilliárd dolláros kérdésre
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:54
A Klasszis Befektetői Klub záró szekciójában konkrét eszközosztályokra, piaci szegmensekre és befektetési taktikákra fókuszálunk. Alapkezelők, elemzők és portfóliómenedzserek osztják meg, hogyan lehet a jelenlegi környezetben stabilitást és hozamot találni Csabai Károly főszerkesztő kérdéseire válaszolva.
Részvény / Deviza / Áru Euróban lenne jó pénzt keresni a mai helyzet szerint
Eidenpenz József | 2025. június 3. 12:31
Az eurózónában a vártnál alacsonyabb lett az infláció, egyben a jegybanki sáv teteje, két százalék alá süllyedt. A vámtárgyalások reménye nem volt képes pluszba lendíteni az indexeket, a BUX is süllyed, két részvényünk nemsokára osztalékot fizet. Egy elemző szerint a vámháború az EU-nak jobb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG