Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
8p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Sorra jönnek hírek német autógyárak és beszállítóik foglalkoztatotti létszámának csökkentéséről, gyáregységek bezárásáról. Közben azonban az iparági jövőjét sok szakember viszonylag pozitívan látja, mert erős például a kínai export. Mi az oka ennek a kettősségnek? Lehet, hogy a koronavírus csak ürügy a leépítésekre? Lehet, hogy ezek az állások eleve megszűnésre voltak ítélve?

Augusztus végén, szeptemberben nem telt el anélkül hét, hogy valamelyik németországi székhelyű autógyár, vagy nagyobb autóipari beszállító be ne jelentett volna pár száz vagy több ezer fős leépítést. A Daimlernél és a Continentalnál már 30-30 ezer, a ZF Friedrichshafen holdingnál 15 ezer, a Man teherautógyárnál 9500, a Mahle beszállítónál 7600 főnél tartanak a létszámcsökkentések tervezésében.

Eddig 112 ezer főt számoltunk össze (lásd a táblázatot), de a lista valószínűleg nem teljes, és a kisebb, pár száz főről szóló híreket eleve kihagytuk. Kérdéses a Volkswagen-csoport is, amelyről annyit azonban tudunk, hogy Brazíliában már bejelentették 5000 fő elbocsátását, és hozzá tartozik az említett Man is.

Egymillió embert érint

Akiket meg akarnak tartani, akikre várhatóan majd a járvány után is szükség lesz, azokat a cégek ráadásul sok esetben inkább rövidített munkaidőben foglalkoztatják tovább (Kurzarbeit). Természetesen alacsonyabb fizetésért. Ezeknek a dolgozóknak a száma is bőven a százezres nagyságrendben mozog. Az egész német autóipar a becslések szerint mintegy egymillió embert foglalkoztat, csak Németországban. A német ipari termelés több mint húsz százalékát az autóipar adja.

Német cégek autóipari leépítései

  Állások Terület Bejelentés
  száma   dátuma
Daimler 30 000 globálisan, becslés 2020. 09. 23.
Mahle 7 600   szeptember
Continental 1 800 Németország szeptember
Continental 30 000 Globálisan 2020. 09. 14.
MAN 9 500 Németo., Ausztria szeptember
Schaeffler 4 400 Európa szeptember
Schaeffler 2 000   2019 ősz
BMW 6 000   június
ZF Friedrichshafen  15 000   szeptember
Bosch 1 850 Németország  
Opel 2 100 Németország  
BASF 2 000 globálisan 2020. 09. 22.
Összesen 112 250    
(Forrás: N-Tv.de, Wiwo.de, Kollegeroboter.de)  

A létszámcsökkentések azonban nem jelentenek azonnali leépítést. Sok esetben organikus módon, tehát az önkéntes kilépésekkel és nyugdíjba vonulásokkal szeretnék megoldani a feladatot, vagy legalább egy részét. Egyes gyárak egy év alatt, mások két vagy három évre előre gondolkodva tették közzé ezeket a számokat.

Nincs is akkora baj?

Eközben azonban iparági források szerint a német autóipar gyártása csak tizenöt százalékkal van a februári szint alatt. Nemrég az Ifo exportőrök körében végzett menedzseri hangulatindexe is meglepően pozitív várakozásokat jelzett előre. Az exportőrök egyes piacaik stabilitása miatt optimisták, ahol főleg Kínáról lehet szó. (A kínai iparból hétfőn is érkezett jó hír, erről itt írtunk.) Általánosságban pedig sok piaci szereplő reméli, hogy egy oltóanyag elkészítése után hamarosan visszaállhat az élet egy olyan, vagy legalábbis hasonló szintre, mint ahol a járvány kitörése előtt volt.

Elektromos Mercedes (Pixabay.com)
Elektromos Mercedes (Pixabay.com)

Felmerül a kérdés, hogyha ennyire pozitívak a várakozások, akkor miért van szükség ennyi, évekre előre eltervezett leépítésre? Amikor a szakszervezetek nemrég a Continental leépítése ellen felvonulást szerveztek, akkor az a vád is elhangzott, hogy a cég csak ürügyként használja a koronavírust, valójában a leépítéseknek más az oka. Szintén e tüntetés kapcsán azt mondták a helyi sajtónak, hogy a Continental aacheni gyára ugyan nyereséges, de 60 százalékkal magasabbak a költségei, mint más európai üzemegységeké.

Kelet-Európa lesz a haszonélvező?

Arról nem szól a fáma, hogy melyik üzemegységekről van szó, de logikus lenne, ha ezek Kelet-Európában lennének találhatók. Itt ugyanis sokkal alacsonyabbak a bérek, ami fontos költségtényező lehet.

“A Continental Magyarországon hét gyárral, egy gumiabroncs kereskedelmi központtal és egy mesterséges intelligencia fejlesztési központtal van jelen és több mint nyolcezer munkavállalót foglalkoztat hazánkban” - írja a társaság magyarországi honlapja. A ZF Friedrichshafen-nek is van magyarországi leányvállalata.

Hogy lesz-e a magyarországi érdekeltségeknél leépítés, és mekkora, vagy éppen a termelés áttelepítése folyik a drágább a országokból az olcsóbb országokba, az eddigi adatokból nem világos. De egy ilyen folyamat logikus lenne.

Németország, a robotikai nagyhatalom

A gyanú, hogy a leépítések oka nem a vírusban keresendő, megalapozott, erre lehet például következtetni a nagyfokú automatizálásból. Németországban a tavaly év végi adatok szerint 222 ezer ipari robot működött, ezzel az ország globálisan az ötödik helyen áll. Európában azonban toronymagasan veri a mezőnyt. Ahogy a Produktion című szaklap írja, ez az érték nagyjából ötszöröse a franciaországi és tízszerese a brit számnak.

Munkatársunk a TrendFM rádió reggeli műsorában erről a témáról beszélt. Itt hallgathatja meg:

A leépítéseket az elektromos autók terjedésével is összefüggésbe hozzák. A német autógyárak korábban túl sokáig ültek a hagyományos technológia babérjain. Örültek a szép eladási számoknak például Kínában, és lemaradtak az elektromos autók fejlesztésében. Most viszont őrült módon belehúznak, amire az állam is megpróbálja ösztönözni őket. A szeptember eleji autóipari tárgyalások során a kormány csak az elektromos autókat, kisebb mértékben hibrideket volt hajlandó támogatni, a benzines és dízeles járműveket már nem.

A villamosítás a hibás?

Sőt, most hétvégén Marcus Söder Bajor miniszterelnök, kancellárjelölt azt is kijelentette, hogy támogatna egy hasonló jövőbeli robbanómotor-stopot, mint amit Kaliforniában terveznek. (Kaliforniában 2035 után teljesen megtiltanák a robbanómotorok és a hibridek forgalomba hozatalát.)

Ha pedig átállnak az elektromos autók gyártására, és ehhez új technológia, új gépsor kell, akkor miért ne automatizálnák a folyamatot a lehető legnagyobb mértékben? Vélhetően ez is jár az autógyártók fejében. Jó példa van előttük, nevezetesen a Tesla szinte teljesen automatizált gyárai. (Amely egyébként éppen Németországban is gyárat készül építeni. Ez egyes beszállítóknak munkát adhat majd – persze megint azoknak, akik fel vannak készülve az elektromos autózásra.)

Más kvalitások kellenek az új korban

A német sajtóban is gyakran az elektromos autókra való áttéréssel magyarázzák a leépítési hullámot. Említik, hogy az elektromos autókhoz egyrészt eleve kevesebb alkatrész kell. Másrészt egyes beszállítók csak a régi típusú benzines és dízeles autókhoz tudnak alkatrészeket előállítani. Az elektromos autókhoz már nem, mert nem végezték el időben a szükséges átállást.

A hagyományos, robbanómotoros autók gyártásánál sok munka ismétlődő, mechanikus, rutinszerű szerelést, a futószalagnál való helytállást követel. Az elektromos autók gyártásánál másfajta végzettségre, másfajta munkavállalói képességekre lesz szükség, például a szoftverek területén és egyes kiegészítő szolgáltatásoknál. (Utóbbi lehet például a futószalagok, robotok távfelügyelete vagy javítása.)

Vissza a központba?

Miért szenvednek jobban a beszállítók, mint maguk az autógyárak? Az egyik magyarázat, hogy az autógyárak a válság miatt amit lehet, igyekeznek házon belül megoldani. Elkezdtek olyan alkatrészeket is gyártani, amelyeket korábban kiadták a beszállítóknak. Sok esetben hosszú távú megállapodásuk van a Németországban hagyományosan erős szakszervezetekkel, emiatt a leépítések nehézségekbe ütköznek. Ezért aztán próbálják a meglevő munkaerőt minden jobban kihasználni. Biztonsági megfontolások, a “beszállítói láncok” tavaszi megszakadása egyes gyáraknál szintén ide vezethet.

Az elektromos autózásra való átállás így valószínűleg jobban fogja sújtani a beszállítók egy részét, mint a gyárakat magukat. De beszállítója válogatja, mert nagyon különböző helyzetben vannak. Amelyik nagyon erősen szakosodott valamelyik hagyományos termékre, például hagyományos sebességváltókra, azok alkatrészeire, az bajba kerülhet, ha nem áll át gyorsan valamilyen modernebb termékre.

A zombi-beszállítók

Ezért már a szeptember eleji németországi autóipari csúcson felmerült, hogy a beszállítók egy részét valószínűleg nem érdemes megmenteni. El is nevezték őket “zombi beszállítóknak”, akiket ha most ki is mentenek, a válság és az állami segítség végével valószínűleg úgyis tönkremennének. Egyszerűen már nem versenyképesek.

(Korábbi autóipari cikkünk itt olvasható.)

 

 

 

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28600 28600 29300 -1,41% 0 0 8 698 042 520 HUF 2025-09-17 17:05:12
MOL 2810 2798 2838 +0,36% 0 0 1 555 236 580 HUF 2025-09-17 17:05:27
MTELEKOM 1868 1848 1872 +0,43% 0 0 554 381 040 HUF 2025-09-17 17:05:13
RICHTER 9870 9800 10020 -0,25% 0 0 1 988 663 345 HUF 2025-09-17 17:11:20
OPUS 540 539 550 -2,17% 0 0 54 951 636 HUF 2025-09-17 17:05:11
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kamatdöntésre várva bizonytalanul indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 17:09
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A földgázár azt mondja, hogy nincs gáz
Eidenpenz József | 2025. szeptember 17. 15:11
A gáztárolók töltöttségi szintje egész Európában alacsonyabb, mint egy vagy két évvel ezelőtt volt ugyanebben az időszakban, mégsem aggódik senki. És a piaci ár is nyugodt, meglehetősen alacsony. Hogyan lehetséges ez? Merre tovább, gázárak?
Részvény / Deviza / Áru Még a Telekom sem tudta elrontani a hangulatot
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 11:48
A távközlési papírok árfolyamának csökkenését ellensúlyozta a másik három blue chip drágulása, így a budapesti tőzsdeindex mínuszból pluszba fordult.
Részvény / Deviza / Áru Budapest inkább Amerikára hallgat, mint Európára
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 09:35
A Budapesti Értéktőzsde ugyanúgy csökkenéssel kezdte a szerdai napot, mint ahogyan a New York-i zárta a keddit, noha a nyugat-európai részvényindexek emelkednek.
Részvény / Deviza / Áru Bohócot csinál a forint az euróból és a dollárból
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 07:25
Az év elejéhez képest a hazai fizetőeszköz az uniós pénzzel szemben 5,3, a zöldhasúval szemben pedig több mint 17 százalékkal drágult.
Részvény / Deviza / Áru Türelmetlenségükben eladogattak részvényeikből a New York-iak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 06:15
Az amerikai jegybank szerepét betölő Fed szerdai kamatdöntő ülésére való várakozás közepette gyengüléssel zártak a vezető indexek.
Részvény / Deviza / Áru Lesántult az eurótól a forint, alig mozdult kedden
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 19:05
Az euróval szemben nem mozdult a forint kedden, de a dollárral és frankkal szemben igen.
Részvény / Deviza / Áru A Richter kútba ugrott tőzsdezárásra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 17:59
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 762,74 pontos, 0,76 százalékos csökkenéssel 99 877,82 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Kamatcsönkkentésre várva pluszban nyitottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 16:15
Pluszban indítottak az amerikai tőzsdék.
Részvény / Deviza / Áru Hull a Richter, mint az őszi légy
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 15:04
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a mínusz 0,06 pontos nyitás után csökkent kedden kora délutánig.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG