Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!
Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság – 2025. február 26. Budapest
Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap
után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni,
akár hirdetések nélkül, válasszon
előfizetői csomagjaink közül!
A tegnapi szép emelkedés után ma Európában határozottan esnek a tőzsdeindexek, de a BUX index kivétel tudott lenni. Mind a négy vezető részvényünk emelkedik, miközben a forint kissé gyengül, a 360-as szinttel küzd az euró. Vegyes hírek érkeznek a német autóiparból, míg a termelés felfuthat, a foglalkoztatás ezt nem biztos, hogy követni fogja. Miért gyengült a forint?
A tegnapi jókora emelkedés több mint felét visszaadták ma az európai tőzsdeindexek, a Stoxx 600-as mutató egy százalékos mínuszban van. Frankfurtban 0,7, Párizsban 1,2, Londonban 0,5 százalékos az indexcsökkenés. Az amerikai határidős indexek szintén süllyednek. Így a tegnap zárva tartó amerikai tőzsde folytathatja a csütörtöki és pénteki korrekciót.
Itthon a BUX index viszont felülteljesítő, fél-egy százalék közötti pluszban mozog, az OTP vezetésével. A bankrészvény 1,3 százalékkal 10 270 forintra ment fel, a Richter és a Mol fél százalék körüli plusz mutat, a Telekom 1,1 százalékkal drágul. Erős ellenállásnak bizonyult a 360-as szint, eddig csak rövid időre sikerült ezt a szintet átlépni. Most 360,20 forint az euró ára.
Úgy tűnik, hogy zsigerből gyengült a forint és gyengültek a régiós devizák is. A múlt héten az amerikai piacok nagymértékű esésével párhuzamosan hasonló pályát futott be a cseh korona, a lengyel zloty vagy éppen a forint. Az ok a kockázatok növekedése, ami a volatilitás megugrásával például a VIX indexen keresztül mérhető – írta az Erste Befektetési Zrt.
Vége az autós világnak
A dollár kissé erősödik, az olaj tovább süllyed, a nemesfémek inkább tétováznak . Főleg a WTI esik, több mint három százalékkal, aminek oka lehet, hogy ezzel a hosszú hétvégével véget ér Amerikában a nyári autózási szezon.
Nagyobb hírek híján úgy tűnik, a jelenleginél kisebb mínuszban kezdő európai tőzsdék egyszerűen megijedtek, hogy a amerikai részvénypiaci kiárusítás folytatódik. Főleg a technológiai szektorban, amely korábban a zászlóvivő volt az emelkedésben is.
Felfutó autóipar süllyedő foglalkoztatással?
Ma Angela Merkel kancellár részvételével autóipari csúcstalálkozót tartanak Németországban. A német autóipart furcsa kettősség jellemzi. Amint tegnap beszámoltunk róla, számos kedvező jel van a kereslet, a termelés felfutásáról, magához téréséről. A Volkswagen részvényét tegnap az elektromos autói miatt tépték meg, közel öt százalékkal emelkedtek. De tegnap is, ma is jöttek olyan hírek, hogy ez nem jár majd a foglalkoztatás megtartásával vagy visszaépülésével. Talán mert jönnek a gépek? Vagy a kelet-európai gyárak?
Tegnap az IG Metall szakszervezet nyilatkozott úgy, hogy az autóipari beszállítók közül minden nyolcadikat a megszűnés fenyegeti. Emiatt állami pénzügyi segítséget és a rövidített munkaidő (Kurzarbeit) kedvezményeinek meghosszabbítását kérik 2021 után is.
BMW-gyár, München (Pixabay.com)
Kurzarbeit helyett tömeges munkanélküliség?
Ma Marcus Söder bajor miniszterelnök, német kancellárjelölt figyelmeztetett arra, hogy megugorhat a munkanélküliség a német autóiparban.
Megújította korábbi követelését, hogy a környezetbarát elektromos autók ösztönzésén keresztül támogassák az iparágat. De a klasszikus autógyártásban meglevő több százezer munkahely számára is szükség van szerinte egy ajánlatra. “Különben nem a Kurzarbeit, hanem tömeges munkanélküliség fenyeget” – tette hozzá.
Újra bajban a Lufthansa, az Easyjet
Az ismét súlyosbodó vírusválság miatt a Lufthansa újraírja vészforgatókönyveit, az eddigi takarékoskodás nem lesz elég. Úgy látszik, ez nem lepte meg a részvényeseket, a papír alig változik, kereken 9 euró.
Az év végéig a Lufthansa az eddig remélt 60 százalék helyett csak kapacitásának 40 százalékát tudja majd felajánlani. Ezért a munkahelyek megszüntetése végül nagyobb lehet, mint a bejelentett. Most a flotta 100 repülőgéppel való csökkenése és 22 000 munkahely leépítése van napirenden. “Eleinte túlságosan bíztunk abban, hogy a világjárvány következményeit gyorsabban le lehet győzni” – mondta egy önkritikus felügyelő bizottsági tag a Handelsblatt.com szerint.
Hasonló intézkedéseket jelentett be az Easyjet is, a részvény közel két százalékkal hét euróra esett.
Az Easyjet csökkenti repülési kínálatát a fontos üdülési országokra vonatkozó új utazási korlátozások és a karanténszabályok miatt. Szeptember végéig a vállalat kapacitásának meghirdetett 40 százalékánál is valamivel kevesebbet kínál majd – közölte a brit fapados.
Az EKB-ra várnak
Csütörtökön ülést tart az EKB, amit árgus szemekkel figyelnek a befektetők.
A középpontban az lesz, hogy a központi bank miként kíván megküzdeni az euró erejével, és követni-e az amerikai Federal Reserve vezetését a politikája újragondolásában. Annak ellenére, hogy kételyek merülnek fel, az EKB rendelkezik-e hasonló eszközökkel, mint a Fed. Eközben Németországban a kiegyensúlyozott költségvetés már nem része a normának – írta a Bloomberg.
A kemény Brexit kísértete járja be Európát
A Brexit-tárgyalások következő fordulója ma indul, de a két fél nem túl barátságos – írta a Bloomberg.com.
Az Európai Unió figyelmeztette Boris Johnson brit miniszterelnököt, hogy ne rúgja fel a két fél által csak egy évvel ezelőtt kötött kilépési megállapodás egyes részeit. Az Egyesült Királyság főtárgyalója pedig realizmust követelt az EU-tól. Az esetleges megegyezés nélküli kilépés (a kemény Brexit) új kísértete hétfőn erősen megütötte a fontot, és ez tart ma is. A Goldman Sachs szerint azonban Johnsonnak még mindig jó oka van a megállapodásra. A legtöbb közgazdász és befektető is nyugodt. Mások szerint azonban ez veszélyes hozzáállásnak bizonyulhat, mert rengeteg ok van annak feltételezésére is, hogy Johnson beváltva fenyegetéseit megállapodás nélkül távozik az asztaltól.
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Több mint negyven repülőgépét végleg kivonja az aktív flottából a Lufthansa, amely az üzemméret csökkenése ellenére igyekszik minden dolgozójának más munkát találni a cégen belül.
Továbbra is a járműgyártás húzza le a hazai ipar teljesítményét, de vannak reményre okot adó jelek. Havi bázison, mind a magyar, mind a német adatok a kilábalást jelzik.
A magyar járműgyártás az utóbbi években komoly sikertörténet volt. A járvány miatt viszont előbb a gyártósorok álltak le, majd a vevők is eltűntek, így az értékesítés is lenullázódott. Rövid távon ez óriási problémákat okoz, a helyzet viszont talán nem olyan tragikus, mint amilyennek tűnik.
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 38,62 pontos, 0,04 százalékos emelkedéssel 88 019,38 ponton zárt pénteken. A részvénypiac forgalma 18,1 milliárd forint volt, a vezető részvények az OTP kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.
A tőzsdéken viszonylag jó a hangulat, a BUX-ot azonban elsősorban a Mol húzza vissza, amelynek jelentése némi csalódást okozott. A forint hirtelen begyengült, talán a dollár miatt, jövő héten pedig az MNB befolyásolhatja. A gazdasági helyzet elkezdte rányomni a bélyegét a magyar tőzsdei cégek eredményére. Az EKB digitális eurón és Európa-szerte egységes tőkepiacon dolgozik.
Bizonytalanság övezi az inflációs kilátásokat az Egyesült Államokban, emiatt óvatosság az úr a részvénypiacokon. Trump lépései pedig fokozzák a kiszámíthatatlanságot, ez pedig jól látszik az arany mentelésén.