A tegnapi jókora emelkedés több mint felét visszaadták ma az európai tőzsdeindexek, a Stoxx 600-as mutató egy százalékos mínuszban van. Frankfurtban 0,7, Párizsban 1,2, Londonban 0,5 százalékos az indexcsökkenés. Az amerikai határidős indexek szintén süllyednek. Így a tegnap zárva tartó amerikai tőzsde folytathatja a csütörtöki és pénteki korrekciót.
Itthon a BUX index viszont felülteljesítő, fél-egy százalék közötti pluszban mozog, az OTP vezetésével. A bankrészvény 1,3 százalékkal 10 270 forintra ment fel, a Richter és a Mol fél százalék körüli plusz mutat, a Telekom 1,1 százalékkal drágul. Erős ellenállásnak bizonyult a 360-as szint, eddig csak rövid időre sikerült ezt a szintet átlépni. Most 360,20 forint az euró ára.
Úgy tűnik, hogy zsigerből gyengült a forint és gyengültek a régiós devizák is. A múlt héten az amerikai piacok nagymértékű esésével párhuzamosan hasonló pályát futott be a cseh korona, a lengyel zloty vagy éppen a forint. Az ok a kockázatok növekedése, ami a volatilitás megugrásával például a VIX indexen keresztül mérhető – írta az Erste Befektetési Zrt.
Vége az autós világnak
A dollár kissé erősödik, az olaj tovább süllyed, a nemesfémek inkább tétováznak . Főleg a WTI esik, több mint három százalékkal, aminek oka lehet, hogy ezzel a hosszú hétvégével véget ér Amerikában a nyári autózási szezon.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
Nagyobb hírek híján úgy tűnik, a jelenleginél kisebb mínuszban kezdő európai tőzsdék egyszerűen megijedtek, hogy a amerikai részvénypiaci kiárusítás folytatódik. Főleg a technológiai szektorban, amely korábban a zászlóvivő volt az emelkedésben is.
Felfutó autóipar süllyedő foglalkoztatással?
Ma Angela Merkel kancellár részvételével autóipari csúcstalálkozót tartanak Németországban. A német autóipart furcsa kettősség jellemzi. Amint tegnap beszámoltunk róla, számos kedvező jel van a kereslet, a termelés felfutásáról, magához téréséről. A Volkswagen részvényét tegnap az elektromos autói miatt tépték meg, közel öt százalékkal emelkedtek. De tegnap is, ma is jöttek olyan hírek, hogy ez nem jár majd a foglalkoztatás megtartásával vagy visszaépülésével. Talán mert jönnek a gépek? Vagy a kelet-európai gyárak?
Tegnap az IG Metall szakszervezet nyilatkozott úgy, hogy az autóipari beszállítók közül minden nyolcadikat a megszűnés fenyegeti. Emiatt állami pénzügyi segítséget és a rövidített munkaidő (Kurzarbeit) kedvezményeinek meghosszabbítását kérik 2021 után is.
Kurzarbeit helyett tömeges munkanélküliség?
Ma Marcus Söder bajor miniszterelnök, német kancellárjelölt figyelmeztetett arra, hogy megugorhat a munkanélküliség a német autóiparban.
Megújította korábbi követelését, hogy a környezetbarát elektromos autók ösztönzésén keresztül támogassák az iparágat. De a klasszikus autógyártásban meglevő több százezer munkahely számára is szükség van szerinte egy ajánlatra. “Különben nem a Kurzarbeit, hanem tömeges munkanélküliség fenyeget” – tette hozzá.
Újra bajban a Lufthansa, az Easyjet
Az ismét súlyosbodó vírusválság miatt a Lufthansa újraírja vészforgatókönyveit, az eddigi takarékoskodás nem lesz elég. Úgy látszik, ez nem lepte meg a részvényeseket, a papír alig változik, kereken 9 euró.
Az év végéig a Lufthansa az eddig remélt 60 százalék helyett csak kapacitásának 40 százalékát tudja majd felajánlani. Ezért a munkahelyek megszüntetése végül nagyobb lehet, mint a bejelentett. Most a flotta 100 repülőgéppel való csökkenése és 22 000 munkahely leépítése van napirenden. “Eleinte túlságosan bíztunk abban, hogy a világjárvány következményeit gyorsabban le lehet győzni” – mondta egy önkritikus felügyelő bizottsági tag a Handelsblatt.com szerint.
Hasonló intézkedéseket jelentett be az Easyjet is, a részvény közel két százalékkal hét euróra esett.
Az Easyjet csökkenti repülési kínálatát a fontos üdülési országokra vonatkozó új utazási korlátozások és a karanténszabályok miatt. Szeptember végéig a vállalat kapacitásának meghirdetett 40 százalékánál is valamivel kevesebbet kínál majd – közölte a brit fapados.
Az EKB-ra várnak
Csütörtökön ülést tart az EKB, amit árgus szemekkel figyelnek a befektetők.
A középpontban az lesz, hogy a központi bank miként kíván megküzdeni az euró erejével, és követni-e az amerikai Federal Reserve vezetését a politikája újragondolásában. Annak ellenére, hogy kételyek merülnek fel, az EKB rendelkezik-e hasonló eszközökkel, mint a Fed. Eközben Németországban a kiegyensúlyozott költségvetés már nem része a normának – írta a Bloomberg.
A kemény Brexit kísértete járja be Európát
A Brexit-tárgyalások következő fordulója ma indul, de a két fél nem túl barátságos – írta a Bloomberg.com.
Az Európai Unió figyelmeztette Boris Johnson brit miniszterelnököt, hogy ne rúgja fel a két fél által csak egy évvel ezelőtt kötött kilépési megállapodás egyes részeit. Az Egyesült Királyság főtárgyalója pedig realizmust követelt az EU-tól. Az esetleges megegyezés nélküli kilépés (a kemény Brexit) új kísértete hétfőn erősen megütötte a fontot, és ez tart ma is. A Goldman Sachs szerint azonban Johnsonnak még mindig jó oka van a megállapodásra. A legtöbb közgazdász és befektető is nyugodt. Mások szerint azonban ez veszélyes hozzáállásnak bizonyulhat, mert rengeteg ok van annak feltételezésére is, hogy Johnson beváltva fenyegetéseit megállapodás nélkül távozik az asztaltól.
(A német autógyártókról itt is írtunk.)