4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A szabályok és a fogyasztói elvárások miatt az autógyártók az elektromos meghajtás felé mozdultak el. Rossz hír viszont számukra, hogy ezek a modellek a darabszámok felfutásával sem lesznek olyan jövedelmezőek, mint a hagyományos típusok.

Környezetterhelés szempontjából a közlekedést rendre a főbűnösök közé sorolják. Annak érdekében, hogy a globálisan mind több forgalomba lévő jármű ne okozzon még több problémát, a nyugati világban időről-időre szigorítják a károsanyag-kibocsátási normákat. Illetve mind több gyártó mozdul el a hibrid és a tisztán elektromos hajtás felé.

Ha beindul a tömegtermelés, akkor is drága lesz

Jelen tudásunk szerint utóbbi jelentheti a megoldást a karbonsemleges európai célok elérése érdekében. Ehhez pedig a gyártók is igyekeznek alkalmazkodni, mind több bejelentés születik arról, hogy milyen ütemben tervezik az átállást a hagyományos meghajtású járművekről az elektromos kocsikra. Nehézséget okozhat ugyanakkor a gyártók számára, hogy a szakértők szerint még a tömegtermelés felfutása után is drágább lesz az elektromos modellek előállítása, mint a hagyományos hajtással rendelkező járműveké.

Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)
Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)

Az Oliver Wyman iparági elemzőcég szakértői szerint 2030-ban, amikor az új járművek esetében az elektromos hajtás már jórészt kiszorítja a benzin és dízel üzemű járműveket, egy jármű átlagos előállítási költsége 16 ezer euró lesz majd. A Financial Times közölt egy elemzést, mely szerint ez 20 százalékos csökkenést jelent a mostani költségszinthez képest, ugyanakkor még mindig közel 10 százalékkal drágább lesz egy-egy autó gyártása, mint most.

Mindez azt jelenti, hogy az autógyártók profitmarzsa szűkülni fog, még abban az esetben is, ha az elektromos járművekhez használt akkumulátorok árai – az előrejelzéseknek megfelelően – a mostaniak felére esnek. Ez pedig olyan nagyvállalatokat is érzékenyen érinthet, mint a piacvezető Volkswagen, vagy az európai piac másik nagyágyúja, a francia PSA (a Peugeot és a Citroen közös cége).

50 százalékos is lehet a különbség

Ma Magyarországon még egyértelműen státuszszimbólumnak számít, ha valaki a hagyományos hajtás helyett elektromos autót vezet. Ez nem csak a Nyugaton vagy az USA-ban szupertrendinek számító Tesla autóira igaz, de azokra a modellekre is, amelyekből a gyártók többféle meghajtásban kínálnak autót. Természetesen minden szempontból azonos modellek nincsenek, de beszédes a listaárak összehasonlítása. A teljesítményben viszonylag minimális különbséget mutató Volkswagen Golfnál például a benzines modell ára nagyságrendileg 8 millió forint körül alakul, míg ugyanez a modell villanyautóban 12 millió körül kóstál. (A kormány által hirdetett támogatási program miatt a VW készített olyan konfogurációt, amit be tudtak nyomni a pályázat szempontjából kulcsfontosságú 11 milliós határ alá.) Picivel még nagyobb százalékos árkülönbözetet láthatunk egy másik márka, a Hyundai esetén, amelynél a Kona hagyományos hajtással 7 millió forint körüli áron vihető haza, míg a teljesítményében ehhez mérhető elektromos Kona kedvezményes ára most 11 millió forint.

A koronavírus megtépázta a szektort

A borús jövő már csak azért is aggasztó, mert a vállalatok jelenje sem megnyugtató, hiszen az autóipar a koronavírus-járvány egyik áldozata, világszerte erőteljesen visszaesett a kereslet. A helyzetet pedig az is súlyosbította, hogy a globálisan szétszórt beszállítói hálózatokban is komoly fennakadások voltak, miután az idei év során számos országban voltak drasztikus korlátozások. Más kérdés, hogy a tradicionális cégek - úgy tűnik - igyekeznek felvenni a kesztyűt legalább abból a szempontból, hogy a kínálatukban egyre több elektromos autó található. Az idei évben is tucatnyi új modellt mutattak be.

Tehát az autógyártók is az elektromos hajtásra szavaztak - vélik a szakértők -, és ebből próbálnak pénzt csinálni. Most azonban úgy tűnik, hogy ez korántsem lesz sétagalopp. Általános nézet, hogy kulcskérdés lesz az akkumulátorok fejlesztése. Ez gyártási oldalról is fontos, hiszen az egyik legfontosabb költségtényezőnek számít, de a vásárlók miatt is fontos sarokpont.

Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy milyen az akkuk teljesítménye, mekkora lesz a kocsik hatótávja, és mennyi idő alatt lehet azokat újratölteni. Számos fejlesztésről lehet hallani, amelyek áttörést ígérnek: ha ezek valóban realizálódnak, az több szempontból átformálhatja a piacot. Ha sikerül az akkumulátorok árát úgy csökkenteni, hogy közben jelentősen nő a hatékonyságuk és a teljesítményük (az informatikában erre a chipek jó példát szolgáltatnak), akkor a vásárlókkal vélhetőleg egy magasabb árat is könnyeb lesz elfogadtatni. Ez pedig a gyártók számára az árrés növelését és a "túlélést" szolgálná.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Akkora a balhé, hogy Donald Trump eladná a Tesláját
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:29
Újabb fordulat a Trump-Musk csetepatéban.
Vállalat Meghátrálhat az Európai Bizottság egy sokakat érintő ügyben
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:03
Nem készülnek a szükséges iránymutatások.
Vállalat „Elon Musknak elment az esze” – Donald Trump hallani sem akar róla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:47
Az amerikai elnök nem akar beszélni korábbi szövetségesével.
Vállalat A Debrecenben akkumulátorokat gyártó CATL furfangos lépésre szánta el magát
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 10:33
A Magyarországon a debreceni gyáráról ismert kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor- gyártója, a logisztikában is kamatoztatni akarja szakértelmét egy hozzá hasonló partnerrel.
Vállalat Pánikszerűen szabadulna kisteherautóitól a Tesla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 09:09
Biztosra vehető, hogy a Tesla Cybertruck modellje azok közé az autók közé fog kerülni, amelyeknek szűk rajongótáboruk volt. A meglévő készletet azonban még el kéne adni.
Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG