4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A szabályok és a fogyasztói elvárások miatt az autógyártók az elektromos meghajtás felé mozdultak el. Rossz hír viszont számukra, hogy ezek a modellek a darabszámok felfutásával sem lesznek olyan jövedelmezőek, mint a hagyományos típusok.

Környezetterhelés szempontjából a közlekedést rendre a főbűnösök közé sorolják. Annak érdekében, hogy a globálisan mind több forgalomba lévő jármű ne okozzon még több problémát, a nyugati világban időről-időre szigorítják a károsanyag-kibocsátási normákat. Illetve mind több gyártó mozdul el a hibrid és a tisztán elektromos hajtás felé.

Ha beindul a tömegtermelés, akkor is drága lesz

Jelen tudásunk szerint utóbbi jelentheti a megoldást a karbonsemleges európai célok elérése érdekében. Ehhez pedig a gyártók is igyekeznek alkalmazkodni, mind több bejelentés születik arról, hogy milyen ütemben tervezik az átállást a hagyományos meghajtású járművekről az elektromos kocsikra. Nehézséget okozhat ugyanakkor a gyártók számára, hogy a szakértők szerint még a tömegtermelés felfutása után is drágább lesz az elektromos modellek előállítása, mint a hagyományos hajtással rendelkező járműveké.

Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)
Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)

Az Oliver Wyman iparági elemzőcég szakértői szerint 2030-ban, amikor az új járművek esetében az elektromos hajtás már jórészt kiszorítja a benzin és dízel üzemű járműveket, egy jármű átlagos előállítási költsége 16 ezer euró lesz majd. A Financial Times közölt egy elemzést, mely szerint ez 20 százalékos csökkenést jelent a mostani költségszinthez képest, ugyanakkor még mindig közel 10 százalékkal drágább lesz egy-egy autó gyártása, mint most.

Mindez azt jelenti, hogy az autógyártók profitmarzsa szűkülni fog, még abban az esetben is, ha az elektromos járművekhez használt akkumulátorok árai – az előrejelzéseknek megfelelően – a mostaniak felére esnek. Ez pedig olyan nagyvállalatokat is érzékenyen érinthet, mint a piacvezető Volkswagen, vagy az európai piac másik nagyágyúja, a francia PSA (a Peugeot és a Citroen közös cége).

50 százalékos is lehet a különbség

Ma Magyarországon még egyértelműen státuszszimbólumnak számít, ha valaki a hagyományos hajtás helyett elektromos autót vezet. Ez nem csak a Nyugaton vagy az USA-ban szupertrendinek számító Tesla autóira igaz, de azokra a modellekre is, amelyekből a gyártók többféle meghajtásban kínálnak autót. Természetesen minden szempontból azonos modellek nincsenek, de beszédes a listaárak összehasonlítása. A teljesítményben viszonylag minimális különbséget mutató Volkswagen Golfnál például a benzines modell ára nagyságrendileg 8 millió forint körül alakul, míg ugyanez a modell villanyautóban 12 millió körül kóstál. (A kormány által hirdetett támogatási program miatt a VW készített olyan konfogurációt, amit be tudtak nyomni a pályázat szempontjából kulcsfontosságú 11 milliós határ alá.) Picivel még nagyobb százalékos árkülönbözetet láthatunk egy másik márka, a Hyundai esetén, amelynél a Kona hagyományos hajtással 7 millió forint körüli áron vihető haza, míg a teljesítményében ehhez mérhető elektromos Kona kedvezményes ára most 11 millió forint.

A koronavírus megtépázta a szektort

A borús jövő már csak azért is aggasztó, mert a vállalatok jelenje sem megnyugtató, hiszen az autóipar a koronavírus-járvány egyik áldozata, világszerte erőteljesen visszaesett a kereslet. A helyzetet pedig az is súlyosbította, hogy a globálisan szétszórt beszállítói hálózatokban is komoly fennakadások voltak, miután az idei év során számos országban voltak drasztikus korlátozások. Más kérdés, hogy a tradicionális cégek - úgy tűnik - igyekeznek felvenni a kesztyűt legalább abból a szempontból, hogy a kínálatukban egyre több elektromos autó található. Az idei évben is tucatnyi új modellt mutattak be.

Tehát az autógyártók is az elektromos hajtásra szavaztak - vélik a szakértők -, és ebből próbálnak pénzt csinálni. Most azonban úgy tűnik, hogy ez korántsem lesz sétagalopp. Általános nézet, hogy kulcskérdés lesz az akkumulátorok fejlesztése. Ez gyártási oldalról is fontos, hiszen az egyik legfontosabb költségtényezőnek számít, de a vásárlók miatt is fontos sarokpont.

Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy milyen az akkuk teljesítménye, mekkora lesz a kocsik hatótávja, és mennyi idő alatt lehet azokat újratölteni. Számos fejlesztésről lehet hallani, amelyek áttörést ígérnek: ha ezek valóban realizálódnak, az több szempontból átformálhatja a piacot. Ha sikerül az akkumulátorok árát úgy csökkenteni, hogy közben jelentősen nő a hatékonyságuk és a teljesítményük (az informatikában erre a chipek jó példát szolgáltatnak), akkor a vásárlókkal vélhetőleg egy magasabb árat is könnyeb lesz elfogadtatni. Ez pedig a gyártók számára az árrés növelését és a "túlélést" szolgálná.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Mol megvette az O&GD endrődi gázkitermelési érdekeltségeit
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 15:35
Ezzel a vezető hazai vállalat, reményei szerint „új lendületet” adhat a belföldi földgáztermelésnek.
Vállalat A Tesla eladásai márciusban ismét csökkentek Európában
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 14:40
Franciaországban és Svédországban a Tesla új autóinak eladásai immár harmadik egymást követő hónapban csökkentek, így a márka ezekben az országokban a leggyengébb első negyedéves eladási eredményét produkálta 2021 óta.
Vállalat Nagy Márton jelenlétében helyeztek bokrétát a 4iG űrközpontjára
Bózsó Péter | 2025. március 31. 17:35
A Remtech űripari gyártóközpont hétfői bokrétaavató ünnepségén a nemzetgazdasági miniszteren túl az Európai Űrügynökség (ESA) is képviseltette magát.
Vállalat A magyar kkv-szektor sokat profitálhat a kanadai kanadai cégek európai nyitásából
PR | 2025. március 31. 17:10
A globális gazdasági bizonytalanság és az egyre inkább eszkalálódó kanadai-amerikai vámháború új kihívások elé állítják a nemzetközi piacot és a tengeren túli vállalkozásokat. A Garantiqa támogatásával folyamatosan jelentkező Cégkassza Podcast legújabb epizódjának meghívott vendége ezúttal Nicholas Sarvari, a Kanadai Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke volt.
Vállalat Nagyot nőtt tavaly a Waberer’s is
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:54
Több mint 6 százalékkal növelte éves árbevételét a múlt év egészében a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett Waberer’s International Nyrt. Az üzemi (üzleti) tevékenység eredménye pedig 5 százalékkal 45 millió euróra nőtt, ami rekordot jelent a vállalat történetében. Az eredmény bővülésében a biztosítási és szerződéses logisztikai szegmens játszotta a főszerepet. A vállalat számos olyan stratégiai beruházást és akvizíciót hajtott végre 2024-ben, amelyek a menedzsment szerint biztosítják a jövőbeni növekedést, és tovább diverzifikálják a logisztikai és a biztosítási tevékenységeit. A cég szerint a Waberer’s Csoport célja, hogy a régió egyik legmeghatározóbb komplex logisztikai szolgáltatójaként működjön.
Vállalat Bepöccent a Lego, a bírósághoz fordultak
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 16:21
Jogvita alakult ki egy holland cég és a Lego között márkanévhasználat miatt.
Vállalat Új gyógyszerfejlesztésben ért mérföldkőhöz a Richter
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 18:01
Új, megfizethetőbb gyógyszer jöhet a rheumatoid arthritis és más gyulladásos betegségek kezelésére.
Vállalat Felvásárolták az albán Spar-üzleteket
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 16:07
A koszovói Viva Fresh Store vásárolta fel a Spar-üzleteket.
Vállalat Bejött az olcsómenüs lépés
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 11:41
Pápá Starbucks: egy évtizedet kellett várnia a McDonald’snak, hogy újra elnyerje azt az elismerést, amit korábban hosszú ideig egyetlen versenytársa sem tudott elvenni tőle. A türelem rózsát termett.
Vállalat Ennek nem örülhet Elon Musk: a Tesla európai eladásai ismét csökkentek februárban
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 13:10
A Tesla európai piaci részesedése tovább zsugorodott februárban, eladásai már a második egymást követő hónapban csökkentek, miközben az elektromos járművek értékesítése Európában összességében növekedett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG