4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A szabályok és a fogyasztói elvárások miatt az autógyártók az elektromos meghajtás felé mozdultak el. Rossz hír viszont számukra, hogy ezek a modellek a darabszámok felfutásával sem lesznek olyan jövedelmezőek, mint a hagyományos típusok.

Környezetterhelés szempontjából a közlekedést rendre a főbűnösök közé sorolják. Annak érdekében, hogy a globálisan mind több forgalomba lévő jármű ne okozzon még több problémát, a nyugati világban időről-időre szigorítják a károsanyag-kibocsátási normákat. Illetve mind több gyártó mozdul el a hibrid és a tisztán elektromos hajtás felé.

Ha beindul a tömegtermelés, akkor is drága lesz

Jelen tudásunk szerint utóbbi jelentheti a megoldást a karbonsemleges európai célok elérése érdekében. Ehhez pedig a gyártók is igyekeznek alkalmazkodni, mind több bejelentés születik arról, hogy milyen ütemben tervezik az átállást a hagyományos meghajtású járművekről az elektromos kocsikra. Nehézséget okozhat ugyanakkor a gyártók számára, hogy a szakértők szerint még a tömegtermelés felfutása után is drágább lesz az elektromos modellek előállítása, mint a hagyományos hajtással rendelkező járműveké.

Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)
Ma még a kevésbé árérzékenyek veszik az elektromos autókat (Fotó: MTI/Marjai János)

Az Oliver Wyman iparági elemzőcég szakértői szerint 2030-ban, amikor az új járművek esetében az elektromos hajtás már jórészt kiszorítja a benzin és dízel üzemű járműveket, egy jármű átlagos előállítási költsége 16 ezer euró lesz majd. A Financial Times közölt egy elemzést, mely szerint ez 20 százalékos csökkenést jelent a mostani költségszinthez képest, ugyanakkor még mindig közel 10 százalékkal drágább lesz egy-egy autó gyártása, mint most.

Mindez azt jelenti, hogy az autógyártók profitmarzsa szűkülni fog, még abban az esetben is, ha az elektromos járművekhez használt akkumulátorok árai – az előrejelzéseknek megfelelően – a mostaniak felére esnek. Ez pedig olyan nagyvállalatokat is érzékenyen érinthet, mint a piacvezető Volkswagen, vagy az európai piac másik nagyágyúja, a francia PSA (a Peugeot és a Citroen közös cége).

50 százalékos is lehet a különbség

Ma Magyarországon még egyértelműen státuszszimbólumnak számít, ha valaki a hagyományos hajtás helyett elektromos autót vezet. Ez nem csak a Nyugaton vagy az USA-ban szupertrendinek számító Tesla autóira igaz, de azokra a modellekre is, amelyekből a gyártók többféle meghajtásban kínálnak autót. Természetesen minden szempontból azonos modellek nincsenek, de beszédes a listaárak összehasonlítása. A teljesítményben viszonylag minimális különbséget mutató Volkswagen Golfnál például a benzines modell ára nagyságrendileg 8 millió forint körül alakul, míg ugyanez a modell villanyautóban 12 millió körül kóstál. (A kormány által hirdetett támogatási program miatt a VW készített olyan konfogurációt, amit be tudtak nyomni a pályázat szempontjából kulcsfontosságú 11 milliós határ alá.) Picivel még nagyobb százalékos árkülönbözetet láthatunk egy másik márka, a Hyundai esetén, amelynél a Kona hagyományos hajtással 7 millió forint körüli áron vihető haza, míg a teljesítményében ehhez mérhető elektromos Kona kedvezményes ára most 11 millió forint.

A koronavírus megtépázta a szektort

A borús jövő már csak azért is aggasztó, mert a vállalatok jelenje sem megnyugtató, hiszen az autóipar a koronavírus-járvány egyik áldozata, világszerte erőteljesen visszaesett a kereslet. A helyzetet pedig az is súlyosbította, hogy a globálisan szétszórt beszállítói hálózatokban is komoly fennakadások voltak, miután az idei év során számos országban voltak drasztikus korlátozások. Más kérdés, hogy a tradicionális cégek - úgy tűnik - igyekeznek felvenni a kesztyűt legalább abból a szempontból, hogy a kínálatukban egyre több elektromos autó található. Az idei évben is tucatnyi új modellt mutattak be.

Tehát az autógyártók is az elektromos hajtásra szavaztak - vélik a szakértők -, és ebből próbálnak pénzt csinálni. Most azonban úgy tűnik, hogy ez korántsem lesz sétagalopp. Általános nézet, hogy kulcskérdés lesz az akkumulátorok fejlesztése. Ez gyártási oldalról is fontos, hiszen az egyik legfontosabb költségtényezőnek számít, de a vásárlók miatt is fontos sarokpont.

Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy milyen az akkuk teljesítménye, mekkora lesz a kocsik hatótávja, és mennyi idő alatt lehet azokat újratölteni. Számos fejlesztésről lehet hallani, amelyek áttörést ígérnek: ha ezek valóban realizálódnak, az több szempontból átformálhatja a piacot. Ha sikerül az akkumulátorok árát úgy csökkenteni, hogy közben jelentősen nő a hatékonyságuk és a teljesítményük (az informatikában erre a chipek jó példát szolgáltatnak), akkor a vásárlókkal vélhetőleg egy magasabb árat is könnyeb lesz elfogadtatni. Ez pedig a gyártók számára az árrés növelését és a "túlélést" szolgálná.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Az MVM megválaszolta a Reutersnek a gázos kérdést
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 19:28
Az állami tulajdonú csoport akkor is képes lesz elegendő gázzal ellátni az országot, ha az orosz import leállna mondta a cég vezérigazgatója Mátrai Károly.
Vállalat Népautót célozhat a Tesla Európában új modell változatával
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 17:30
A Tesla pénteken, két hónappal az amerikai debütálása után mutatta be Európában Model 3 autójának új, olcsóbb változatát, azzal a céllal, hogy fellendítse az eladásokat a fokozódó verseny és a csökkenő kereslet miatt.
Vállalat Csak nézzük! – jól bevásárolt a Netflix
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 17:10
A Netflix 72 milliárd dollárért megvásárolja a Warner Bros. Discovery stúdióit és streaming részlegét.
Vállalat Újra közelebb kerül Izrael Debrecenhez
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 16:30
A Wizz Air légitársaság három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel Aviv, Eindhoven és Isztambul ismét elérhető lesz
Vállalat Elhagyja a Slovnaft vezetői székét Világi Oszkár
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 16:01
Decemberben távozik a Mol szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft éléről a céget leghosszabb ideig vezető Világi Oszkár, akinek helyét ezzel egyidejűleg Szabó Gábor veszi át.
Vállalat 64 milliárd forint készpénz naperőművekért – itt a Mol nagy dobása
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:55
Szerződést kötöttek egy cég megvásárlására.
Vállalat Ezt intézte Washingtonban Orbán Viktor? Komoly lépésre készülhet a Mol
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:11
A Lukoil érdekeltségeit vinné a vállalat. 
Vállalat A bizalom az egyik legfontosabb tényező a bankok és a vállalkozások közötti kapcsolatban
PR | 2025. december 4. 12:22
A gazdasági környezet változása új alapokra helyezte a vállalatfinanszírozást Magyarországon. A bankok egyre inkább partnerként működnek együtt ügyfeleikkel, miközben a vállalkozások is tudatosabban, hosszú távú szemlélettel hoznak pénzügyi döntéseket. A Garantiqa támogatásával készülő Cégkassza Podcast legújabb adásában Győr Tamás, a CIB Bank kis- és középvállalati üzletágvezetője beszélt a vállalati hitelezés jelenlegi trendjeiről, a garanciavállalás fontosságáról, valamint a bizalmon alapuló bankolás jelentőségéről.
Vállalat Megvenné a Lukoil eszközeit az egykori pornócsászár
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 20:19
Az osztrák üzletember, Bernd Bergmair Washingtonig ment, és ügyvédje is jó befektetésnek tartaná a Lukoilt. Azt azonban nem árulta el, melyik Oroszországon kívüli eszközt választaná.
Vállalat A CATL bejelentette, mikor kezdődik a sorozatgyártás a debreceni akkugyárban
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 15:54
A CATL európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben tett nagy bejelentést. Azt is elmondta, hogy a jövő év első negyedévében ezerről ezerötszázra növelik a dolgozói létszámot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG