Néhány éve, a tőzsdére vezetés után nem tűnt minden ilyen rózsásnak. Akkor, annak ellenére, hogy már az emberiség ötöde használta, ezt még nem sikerült pénzre váltani. Utána a cég nagyon komolyan nekilátott, hogy kiaknázza azt az iszonyatos potenciált, amit egy másfél milliárd ember által látogatott oldal nyújt. Különös hangsúlyt helyezett a mobil szegmensre, látván, hogy a felhasználók tábora ott gyarapszik a leggyorsabban.
Nehéz kezdés
A tőzsdére vezetéskor a kibocsátási árat úgy határozták meg, hogy mindezt megelőlegezték, noha akkor még kétesélyes volt a dolog. 38 dolláros áron bocsátották ki a papírt, ami az akkor kalkulálható számokkal extrém drágának tűnt, ráadásul a tőzsdei hangulat sem volt még olyan, hogy bármit, bármilyen áron megvegyenek a befektetők.
A részvényt 38 dolláron lejegyezték, majd az első napi kereskedés elején páran még vettek belőle 38 és 45 dollár között. Utána azonban az eladók kezdtek dominálni, és az árfolyam letapadt 38-ra. Nyilvánvaló volt, hogy vevő már nincs, ezért az árjegyző állt be megvenni minden mennyiséget. Ezt a következő napon már nem tette meg: az ár leszakadt. A folyamat aztán kisebb korrekciókkal hónapokig tartott, ez alatt az ár megfeleződött. Óriási kudarcnak tűnt a kibocsátás.
Hegymenet
A 20 dolláros ár alatt azonban már a stabilizáció jelei mutatkoztak. Az okosok már vásárolgattak, kezdték sejteni, hogy érvényesülni fog az örök tőzsdei egyenlet, a 2*2 = 5-1. Vagyis először nem sikerült a dolog, de most lehet olcsón vásárolni, a cégnek pedig végül be fog jönni, amit tervezett. Így is lett. Kijött az első remek negyedéves jelentés, az árfolyam hatalmasat ugrott 26 dollárra, és onnan szakadatlanul emelkedett tovább. El is érte a kibocsátási árat: ennek átlépése volt még egy utolsó, jó beszállási lehetőség azoknak, akik addig lemaradtak. A kibocsátási ár fölött ugyanis már lényegében nem volt eladói nyomás (miután csak az első nap járt fölötte a papír), így úgy mehetett tovább, mint kés a vajban. Onnan azóta még meg is duplázódott az ár.
A legnagyobbak közt
A mostani jelentés számokban: a negyedéves bevétel 48, a profit 34 százalékkal nőtt, az éves profit pedig duplázódott, és közel 3 milliárd dollár lett. A reklámbevételeknek már 70 százaléka származott a mobil üzletágból, szemben a tavalyi 53-mal.
A Facebook 210 milliárd dolláros tőzsdei értékével, ami a Google-nak kb. kétharmada, a 12. legnagyobb amerikai cég. Ez már igen szép eredmény, innen már feltehetően nehezebb tovább kapaszkodni. Felhasználói körét tekintve a cég talán a legnagyobb a világon, de legtöbb szolgáltatásáért nem fizetünk, bevételei indirekt módon, elsősorban reklámokból keletkeznek. Mindazonáltal Mark Zuckerberg zseniálisat alkotott, és az elmúlt időszakban is a lehető legjobban vezette a céget.