A külhoni magyarok közül eddig is főleg a felvidékiek keltek útra pünkösdkor Erdély felé. Talán a messzi földről érkezők is meggondolják, hogy útra keljenek – ugyanis a világ legtávolabb szegletében – Új-Zélandon vagy Amerikában – élő magyarok is részt szoktak venni a legnagyobb erdélyi zarándoklaton, de nem biztos, hogy a háború miatt nekivágnak Európának. De a hazai utasokkal bizonyára hamar megtelnek a MÁV kocsijai, hiszen két évig nem került sor erre a speciális, vonattal megtett többnapos utazásra.
Már most magas fokú a foglaltság, pedig a 2019-eshez képest 20 százalékkal nőtt a komplett programok ára – tudtuk meg a Kárpáteurópa Utazási Iroda ügyvezetőjétől. Amin nem is nagyon lehet meglepődni, hiszen hasonló mértékű áremelés tapasztalható a turizmus szinte minden válfajában. Az árak, úgy tűnik, nem befolyásolják a keresletet: az 1100 fő közül sok a hűséges törzsutas, akadnak – nem kevesen –, akik vissza sem kérték az évekkel ezelőtt előre befizetett pénzüket, bízva abban, hogy egyszer majd megint sor kerül az össznemzeti zarándoklatra.
Az utazási iroda vezetői 2007 őszén keresték fel először a MÁV-ot az együttműködés szándékával, amely kapcsolat az évtizedek alatt megerősödött és tovább fejlődött.
Idén pünkösdkor ismét útnak indulnak tehát a vonatok, amelynek élén a Tamási Áron125 Emlékév tiszteletére felmatricázott MÁV-mozdony halad – hangzott el a Keleti Pályaudvar VIP várójában csütörtökön rendezett tájékoztatón. Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár köszöntője után Dr. Kormányos László, a MÁV-START Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese kiemelte: mind a járvány, mind most a háború idején a vonat stratégiai közlekedési eszközzé vált. Fesztiválok, sportrendezvények, zarándoklatok és más nagy létszámú események idején emberek százezreit szállítják egy évben, ráadásul környezetvédő módon.
A mostani szerelvény csaknem fél kilométer hosszú, még a Keleti Pályaudvar csarnokából is kiér az eleje. A két étteremben, illetve büfékocsiban négycsillagos szállodák munkatársai szolgálják ki az utasokat, de nem négycsillagos árakon. A szerelvényen 18 idegenvezető, ugyanennyi utaskísérő vasutas, zenekar, 8-10 felszolgáló, 2 szakács, a MÁV-Start munkatársai, és 3 utazási irodai vezető gondoskodik az utasokról. Székelyföldön a falvakban 8-10 szállásszervező és 200 falusi házigazda várja a vendégeket, akik megkóstolhatják náluk a helyi ételeket és italokat.
Idén június 3. és 6. között 13. alkalommal kerül sor a mai formában a csíksomlyói búcsúra, amelyen minden évben több százezren vesznek részt.
1567 óta rendeznek itt pünkösdi búcsút. Igazán akkor vált viszonylag megközelíthetővé a helyszín a távolabbi vidékekről érkezők számára is, amikor megépültek a vasútvonalak. A korszak bevett finanszírozási módja szerint Bécsben alakult részvénytársaság az egyik legfontosabb, úgynevezett déli vasútvonal kivitelezésére, amely 1868-ra készült el. Ugyan ebben az évben megindult az északi vonal építése is.