A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) szerint a hazai turizmus, szállodaipar fejlődésének kilátásai bizonytalanok, az utazási irodák szövetsége szerint legjobb esetben is csak stagnálás várható a következő egy-két évben a kiutazás és a beutazás területén. A két szervezetet a kormány hivatalba lépésének közelgő kétéves évfordulója kapcsán kérdezte az MTI.
A KSH adatai szerint a legjobban fizető gazdasági ág továbbra is a pénzügyi, biztosítási tevékenység volt (458 700 Ft), a szállás-helyszolgáltatás, vendéglátás az átlagkeresetek a lista végén találhatók: a szektorban 139 500 Ft az átlagkereset, ennél még a humán-egészségügy és a szociális ellátás területén dolgozók is jobban keresnek jelenleg. |
A szállodaszövetség és a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) is úgy látja, a bizonytalanságot, a stagnálást elsősorban a gazdasági válság idézte elő.
A MUISZ szerint az utazási kedv ugyan nem tört meg, de az utazók nagy többsége az olcsóbb kategóriájú utakat keresi. Rövidebb időre, olcsóbb szálláshelyre, közelebbi úti célokra utaznak a legtöbben. Sokan inkább itthon maradnak, és hosszú hétvégékkel oldják meg a nyaralást.
Az utazási irodák részéről óvatosabb üzletpolitika tapasztalható, ami azt jelenti, hogy kevesebb - a felvevő piac igényeihez jobban illeszkedő - repülőgép- és szálláskapacitást kötnek le, mint a válság kitörését megelőző években. Ezáltal nincs rajtuk folyamatosan a "last minute" utak kiadásának terhe. Ugyanakkor az irodák nagyon kedvező árú, úgy nevezett "first minute" utakat kínálnak az utazóknak, akik egyre szélesebb körben élnek ezekkel az előfoglalási kedvezményekkel.
Az utazási irodák tapasztalatai szerint a legkedveltebb úti célokat nézve nincs jelentős változás az előző évekhez képest: a legtöbben Horvátországot, Törökországot, Görögországot, Olaszországot keresik. Az észak-afrikai országokba kevesebben utaznak, különösen Tunéziába, Egyiptomba. Az utóbbi néhány évben ismét divatba jöttek a kulturális körutazások és a néhány napos városlátogatások - teszik hozzá. |
Csökkenteni kellene az áfakulcsokat
A szállodaszövetség is arra hívta fel a figyelmet, hogy a szállodák jövedelmezőségi helyzete évek óta romlik, ezt meg kellene állítani. Szerintük sokat tudna javítani a hotelek gazdálkodási helyzetén, ha csökkentenék a szobakiadást terhelő 18 százalékos, illetve a vendéglátásra, a szállodai szolgáltatásokra vonatkozó 27 százalékos áfakulcsot - mellyel Európában csúcstartók vagyunk.
A piaci helyzet javításáról szólva az MSZÉSZ úgy vélekedett, állami intézkedésre lenne szükség egyebek mellett annak érdekében, hogy a Malév csődje miatt kieső EU-n kívüli úti célokra repülő járatok (Moszkva, Kijev, Isztambul, Tel-Aviv) repülési jogait átadják egy másik légitársaságnak, hogy ezekkel a városokkal javuljon a légi összeköttetés. Jelezték: a légitársaság csődjét és az American Airlines, a Delta, a Hainan Airlines ezzel összefüggésbe hozható leállását elsősorban a budapesti ötcsillagos szállodák sínylették meg. Az még kérdés, hogy a kialakult helyzetben megnövekedett "fapados" kapacitás hogyan hat Budapest turizmusára - jegyezték meg.
Egyre több a kókler
A MUISZ arra hívta fel a figyelmet, hogy az utóbbi 2-3 évben elszaporodtak a jogosulatlan utazásszervezők, akik semmiféle vagyoni biztosítékkal nem rendelkeznek. Az állam így elesik az adóbevételektől, az utazóknak pedig semmilyen jogorvoslati lehetőségük nincs probléma esetén. Az utazási irodák szerint a hatóságok fellépése ezen a területen hatástalan, ezen mindenképpen változtatni szükséges.
Az országimázs is nagyon fontos
Az irodák szerint a Magyarországot ért külföldi sajtótámadások is nagy mértékben rombolják az országimázst, ami visszahat a beutaztatásra is, már nem egy külföldi csoportot mondtak le emiatt.
Mindkét szervezet az üzleti turizmust emelte ki, mint a légitársaság leállásának egyik legnagyobb vesztesét.
A szabadidős turizmusban a fapadosok térhódítása miatt az idelátogatók száma emelkedik, de sajnos csak az olcsóbb szálláskategóriákban, tehát az utazási irodák árbevétele is csökken - teszi hozzá a MUISZ.
Károsnak nevezték a szállodások, hogy Budapesten tavaly január 1-jével kerületi önkormányzati hatáskörbe került az idegenforgalmi adó (ifa) kivetése. Az egyes kerületekben eltérő mértékű adót vezettek be, megoldatlanná vált a fővárosi turisztikai marketing szervezet finanszírozása, amit korábban a főváros az általa beszedett ifából fedezett. Felhívták a figyelmet arra, hogy a fővárosi kerületek által beszedett ifából 2011. január 1. óta nem jut forrás Budapest turisztikai marketingjére, miközben Budapesttel versenytárs európai városok előnye tovább nőtt.
A belföldi kereslet támasza a SZÉP-kártya
A szállodások szerint a hotelek iránti belföldi keresletben sokat segíthet a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP-kártya) elterjedése. Eddig mintegy 550 ezer SZÉP-kártyát bocsátottak ki, de adataik szerint ezek felhasználása a hazai szállodákban az első negyedévében szerény volt. Ezt igazolja az MSZÉSZ 47 szállodában elvégzett, reprezentatívnak nem tekinthető felmérése is, amely szerint január-márciusban a SZÉP-kártya és üdülési csekk együttes forgalma mintegy 33 százalékkal kevesebb volt, mint a bázis időszakban ugyanezekben a szállodákban beváltott üdülési csekkek értéke - teszik hozzá.
"Azzal számolunk, hogy a SZÉP-kártya felhasználása várhatóan a nyaralási szezonban, a nyári hónapokban meg fog nőni, de ma még nem lehet megbecsülni, hogy annak forgalma a szállodákban éves szinten hogyan fog alakulni" - fogalmazott a szállodaszövetség.