BUX
35 210.60
+0.46%
+160.00
OTP
9 735.00
+0.15%
+15.00
MOL
2 000.00
+0.00%
+0.00
RICHTER
6 820.00
+0.89%
+60.00
MTELEKOM
390.00
+1.56%
+6.00
 
2019. június 12. 05:50

Egyre óvatosabbá válik a világ, már ami a médiafogyasztást illeti – talán ez a legnagyobb konklúziója a Reuters 8. éves Digital News Reportjának, amely a médiához való hozzáállást vizsgálja a világban. A jelentés külön is foglalkozik a hazai médiapiaci helyzettel, többek közt a megrendült bizalommal, valamint az állami nyomással a médiapiacon.

A készítők kiemelték, hogy Magyarországon folytatódtak a támadások a demokratikus intézmények ellen, a kormány szövetségesei a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvánnyal és az állami hirdetések elosztásával még szorosabb kontroll alá vonták a médiapiacot. A lakosság jelentős részéhez nem jutnak el kritikus információk.

Mit gondolnak a magyarok a médiáról?

A felmérés szerint az összes vizsgált ország közül Magyarországon az egyik legalacsonyabb a média iránti bizalom (28 százalék), ennél is alacsonyabb (20 százalék) azok száma, akik szerint a média megfelelően számoltatja el a hatalmon lévőket.

Mint írják, a megkérdezettek szerint az RTL Klub a leghitelesebbnek, a TV2 a legkevésbé hitelesnek tartott hírforrás. A hírfogyasztók 37 százaléka oszt meg híreket, 23 százalékuk kommentál is, viszont mindössze 7 százalék fizet online tartalomért.

A 75 ezer ember megkérdezésével, 38 országban végzett felmérés alapján az látszik, hogy a médiafogyasztási szokások elsősorban a fiatalabb, magasabb iskolázottsággal rendelkezők körében változtak meg.

A megkérdezettek egyre fontosabbnak tartják azt, hogy hiteles forrásokból tájékozódjanak, és mindemellett egyre jobban aggódnak amiatt is, hogy álhírek és féligazságok terjednek, 55 százalékuk nevezte ezt jelentős problémának. A megkérdezettek negyede egyre inkább olyan hírforrásokból tájékozódik, amiket „megbízhatónak” tartott, és 24 százalék pedig abbahagyta a „kétes hírű” médiumok olvasását. (Fontos megjegyezni, hogy a jelentés készítői a „megbízható” és „kétes hírű” kifejezések értelmezését a válaszolókra bízták, így ezek szubjektív vélemények.)

A való élet hat a médiafogyasztásra is

Érdekesség, hogy azokban az országokban, ahol előfordult mostanában, hogy álhírekkel próbálták manipulálni a szavazókat, például Brazíliában és Tajvanon, ott sokkal figyelmesebbé váltak az olvasók, és több mint harmaduk már nem oszt meg akármilyen híreket anélkül, hogy leellenőrizné azok eredetét.

Nem igazán sikerül beindítani a feliratkozós modellt

Ahogy azt már korábban is említettük, a magyarok elenyésző része fizet csak hírtartalomért, és világszinten is hasonló tendencia látszik – alig sikerült növekednie az előfizetők számát tekintve az ilyen formátummal dolgozó lapoknak. Leginkább a skandináv országokban tűnnek vevőnek erre az emberek (Norvégiában 34, Svédországban 27 százalék ad erre ki pénzt), de például Amerikában 2017 után ismételten stagnált az előfizetések aránya. Szintén fontos tényező, hogy egy felhasználó jellemzően csak egy médiumra fizet elő. Ugyanakkor Rasmus Kleis Nielsen, a Reuters Institute feje, és a jelentés egyik szerzője szerint:

"A jó hír az, hogy azok az oldalak, akik igazán minőségi, jó, megbízható anyagokat gyártanak, szépen lassan, de egyre nagyobb sikereket érnek el. A rossz hír viszont az, hogy az internetezők jelentős része úgy gondolja, hogy amit az oldalak elé tesznek, az se nem értékes, se nem megbízható."

Csak példaként: a megkérdezett norvégok 70, míg az amerikaiak 50 százaléka fut bele rendszeresen fizetőkapukba böngészés közben, és a szakemberek szerint a jövő egyik kihívása az lehet, hogyan állítsák meg a blokkolt tartalmak által eltántorított olvasók elvándorlását, különösen azok körében, akiket nehéz bevonni, vagy nem engedhetik meg maguknak, hogy fizethessenek.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat Megszületett az alku: komoly támogatást kap a bajba jutott légitársaság
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 25. 21:57
Megállapodott a német kormány és a Lufthansa egy 9 milliárd euró értékű mentőcsomagról, amely segít megbirkózni a legnagyobb német légitársaságnak a koronavírus-járvány által okozott súlyos veszteséggel.
Vállalat Közbeszerzést nyert a 4iG
Privátbankár.hu | 2020. május 25. 19:19
A tőzsde honlapján tették közzé a közbeszerzési eljárásról szóló hírt.
Vállalat A Mercedes a teljes magyarországi nyereségét kiveszi osztalékként
Csabai Károly | 2020. május 25. 17:01
Ez közel 95,6 millió eurót jelent, köszönhetően annak, hogy a stuttgarti autógyár itteni érdekeltsége csaknem 7 százalékkal több profitot termelt 2019-ben, mint egy évvel korábban.
Vállalat Megjöttek a számok: így áll a hazai lízingpiac
Privátbankár.hu | 2020. május 25. 10:35
Összesen 146 milliárd forintos kihelyezéssel zárta az első negyedévet a magyar lízingpiac, ami 10 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől.
Vállalat Százmilliárdos osztalékot vettek ki a magyar Opel-gyárból
Gáspár András | 2020. május 23. 06:04
Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.
Vállalat A második műszak indítására készül a Suzuki
MTI | 2020. május 22. 17:34
A Magyar Suzuki Zrt. felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait, és mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben - mondták el a cég vezetői pénteken, online sajtóbeszélgetésen.
Vállalat Óriási leépítés jön a Nissannál
MTI | 2020. május 22. 11:12
20 ezer dolgozót küldenek el, elsősorban Európában és egyes fejlődő régiókban, a koronavírus hatására beszakadt eladások miatt.
Vállalat Előbb-utóbb a Budapest Bank is csatlakozhat az MKB-Takarékbank pároshoz
Csabai Károly | 2020. május 21. 20:25
A több mint két éve, 2018 februárjában nyilvánosságra került elképzelés egy szuperbank létrehozásáról ugyanis az előre megírt forgatókönyv szerint halad. Eszerint jelentette be a piaci berkekben „ellen-OTP”-ként aposztrofált majdani intézmény három leendő tagjából kettő, a Takarék Csoport és az MKB Bank azon szándékukat, hogy egyesülnének egymással. Hozzájuk csatlakozik majd a Budapest Bank (BB), ez a lépés továbbra sem került le a napirendről, legfeljebb annak időpontja kérdéses.
Vállalat Megint jutott egy kis állami támogatás egy baráti cégnek
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 21. 17:08
A Külgazdasági és Külügyminisztériumban három hazai vállalkozásnak nyújtottak át támogatói okiratot, ezek egyike volt a Magyar Stratégiai Zrt. révén Matolcsy Ádám tulajdonában álló Balaton Bútor Kft. A cég közel 300 milliós támogatásban részesült.
Vállalat Göd: 11,9 milliárdból fejlesztik a vízközmű-hálózatot a különleges gazdasági övezetben
Privátbankár.hu | 2020. május 21. 08:52
Kormányhatározat jelent meg róla.
hírlevél