4p
Egyre óvatosabbá válik a világ, már ami a médiafogyasztást illeti – talán ez a legnagyobb konklúziója a Reuters 8. éves Digital News Reportjának, amely a médiához való hozzáállást vizsgálja a világban. A jelentés külön is foglalkozik a hazai médiapiaci helyzettel, többek közt a megrendült bizalommal, valamint az állami nyomással a médiapiacon.

A készítők kiemelték, hogy Magyarországon folytatódtak a támadások a demokratikus intézmények ellen, a kormány szövetségesei a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvánnyal és az állami hirdetések elosztásával még szorosabb kontroll alá vonták a médiapiacot. A lakosság jelentős részéhez nem jutnak el kritikus információk.

Mit gondolnak a magyarok a médiáról?

A felmérés szerint az összes vizsgált ország közül Magyarországon az egyik legalacsonyabb a média iránti bizalom (28 százalék), ennél is alacsonyabb (20 százalék) azok száma, akik szerint a média megfelelően számoltatja el a hatalmon lévőket.

Mint írják, a megkérdezettek szerint az RTL Klub a leghitelesebbnek, a TV2 a legkevésbé hitelesnek tartott hírforrás. A hírfogyasztók 37 százaléka oszt meg híreket, 23 százalékuk kommentál is, viszont mindössze 7 százalék fizet online tartalomért.

A 75 ezer ember megkérdezésével, 38 országban végzett felmérés alapján az látszik, hogy a médiafogyasztási szokások elsősorban a fiatalabb, magasabb iskolázottsággal rendelkezők körében változtak meg.

A megkérdezettek egyre fontosabbnak tartják azt, hogy hiteles forrásokból tájékozódjanak, és mindemellett egyre jobban aggódnak amiatt is, hogy álhírek és féligazságok terjednek, 55 százalékuk nevezte ezt jelentős problémának. A megkérdezettek negyede egyre inkább olyan hírforrásokból tájékozódik, amiket „megbízhatónak” tartott, és 24 százalék pedig abbahagyta a „kétes hírű” médiumok olvasását. (Fontos megjegyezni, hogy a jelentés készítői a „megbízható” és „kétes hírű” kifejezések értelmezését a válaszolókra bízták, így ezek szubjektív vélemények.)

A való élet hat a médiafogyasztásra is

Érdekesség, hogy azokban az országokban, ahol előfordult mostanában, hogy álhírekkel próbálták manipulálni a szavazókat, például Brazíliában és Tajvanon, ott sokkal figyelmesebbé váltak az olvasók, és több mint harmaduk már nem oszt meg akármilyen híreket anélkül, hogy leellenőrizné azok eredetét.

Nem igazán sikerül beindítani a feliratkozós modellt

Ahogy azt már korábban is említettük, a magyarok elenyésző része fizet csak hírtartalomért, és világszinten is hasonló tendencia látszik – alig sikerült növekednie az előfizetők számát tekintve az ilyen formátummal dolgozó lapoknak. Leginkább a skandináv országokban tűnnek vevőnek erre az emberek (Norvégiában 34, Svédországban 27 százalék ad erre ki pénzt), de például Amerikában 2017 után ismételten stagnált az előfizetések aránya. Szintén fontos tényező, hogy egy felhasználó jellemzően csak egy médiumra fizet elő. Ugyanakkor Rasmus Kleis Nielsen, a Reuters Institute feje, és a jelentés egyik szerzője szerint:

"A jó hír az, hogy azok az oldalak, akik igazán minőségi, jó, megbízható anyagokat gyártanak, szépen lassan, de egyre nagyobb sikereket érnek el. A rossz hír viszont az, hogy az internetezők jelentős része úgy gondolja, hogy amit az oldalak elé tesznek, az se nem értékes, se nem megbízható."

Csak példaként: a megkérdezett norvégok 70, míg az amerikaiak 50 százaléka fut bele rendszeresen fizetőkapukba böngészés közben, és a szakemberek szerint a jövő egyik kihívása az lehet, hogyan állítsák meg a blokkolt tartalmak által eltántorított olvasók elvándorlását, különösen azok körében, akiket nehéz bevonni, vagy nem engedhetik meg maguknak, hogy fizethessenek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
Vállalat Elon Muskékkal is tárgyaltak Jászai Gellérték
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:56
Űr- és védelmi ipari együttműködések kerültek terítékre Washingtonban.
Vállalat Év Megbízója díjat nyert a BMW Group Gyár Debrecen, az Év Ügynöksége a Brandfizz Employer Branding
PR | 2025. december 18. 10:56
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) nyolcadik alkalommal díjazta a hazai munkáltatói márkaépítés kiválóságait.  A mezőny idén is rendkívül erős volt: hét kategóriában, tizenhat iparágból érkeztek be pályázatok.
Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
Vállalat Nagy tervei vannak a 4iG-nek az egyik legismertebb amerikai céggel
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 09:16
Együttműködést készítenek elő.
Vállalat Két megállapodást is tető alá hozott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 06:50
Űripari és védelmi kérdések.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG