Elon Musk és a Tesla Roadster. Fotó: Tesla |
Ugyanakkor azt is látni kell, hogy nem ment mindig minden simán, a Model 3 gyártása több ízben is fennakadásokba ütközött, egyebek mellett Musknak egy időre még a saját gyárába is be kellett költöznie, hogy felügyelje a gyártás menetét. Ha pedig a Model 3 nem lenne elég húzóerő a gyárnak, úgy ott van vésztartaléknak a Roadster névre hallgató elektromos sportautó, idén pedig a pickupok (kisteherautók) gyártása lesz a sláger a Teslánál.
De mi ad okot a pesszimizmusra?
Dacára annak, hogy a gyár gyakorlatilag negyedévről-negyedévre fokozni tudja a gyártási kapacitását, Musk gyakorlatilag folyamatosan visszavágja a várakozásait. A Reuters cikke szerint a Tesla-vezér jelenleg azzal számol, hogy az első negyedévben heti 2500 Model 3 gördülhet le a gyártósorról, ami alig fele a korábban vártnak. Ugyanakkor a második negyedévre már összejöhet a korábban prognosztizált heti ötezres gyártási szám – ezt egyébként eredetileg előbb tavaly novemberre, majd decemberre várta Musk.
A Model 3 kulcsfontosságú a Teslának abban, hogy a korábbi luxusgyártóból „hétköznapi”, elérhető gyártóvá váljon, Musk várakozása azonban meglehetősen pesszimistának tűnik annak tükrében, hogy a korábbi fennakadásokat sikerrel vette a cég, és önmagához képest folyamatosan nő a gyártókapacitás. Musk maga is elismerte, hogy az utolsó negyedév utolsó hetében 793 Model 3-at sikerült legyártani (ez a harmadik negyedévben még csak 260 darab volt!), a gyártósorok pedig jelezték, hogy képesek lennének a heti ezret is vállalni. Egy átlagos, két műszakban működő hagyományos autógyár hasonló kapacitásra képes egy hét alatt. Emellett az utolsó negyedévben 860 korábban legyártott Model 3 volt úton a gazdájához.
Tesla Model 3 |
A Tesla saját bevallása szerint összesen 29 870 járművet értékesített a negyedik negyedévben, köztük 15 200 Model S-t és 13 120 Model X-et. Ez némileg alulmúlja az elemzők 30 ezres várakozását, ugyanakkor a vállalatnál – önmagához képest – növekedést jelent.
Aggódnak a kritikusok
Bár a befektetők kedvét láthatóan semmi sem szegte, a Tesla kritikusai ugyanakkor fontosnak tartják, hogy ne csak az ígéretekre, hanem a tényleges eredményekre koncentráljunk. A fennakadások ugyanis könnyűszerrel letörheti a Model 3 iránti keresletet (mondván, hogy túl sokat kell rá várni), emellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a Tesla gyakorlatilag a megalapítása óta nem termelt nyereséget, és rendszeresen vannak problémái a finanszírozással is. Erre egyébként akár unortodox módszerek bevetésére is hajlandó Musk, legutóbb például bóvli kötvényeket dobott a piacra, erről itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n.
Ennek megfelelően a vélemények is eltérnek a Tesla-vezér mostani várakozásairól. A Wall Street 1550 darabos várakozását például alulmúlták a negyedik negyedévben, a FactSet elemzői pedig még ennél is durvább, 4100 darabot vártak. Az Evercore elemzői brigádja 5800-at, a Cowen elemzőház ugyanakkor csak 2250 darabot várt a negyedévben.
Gondolnád? Elképesztő mennyiségű pénzt éget el a Tesla egyetlen nap alatt. >>>