A Reuters cikke szerint a vállalat hétfőn jelentette be, hogy mintegy 1,5 milliárd dollár tőkét szeretne bevonni bóvli kötvények kibocsátásával. Ez már önmagában is mérföldkő a Tesla életében, a cég korábban csak részvényeket, vagy részvényre váltható kötvényeket tartott a piacon. Ráadásul a Standard and Poor’s a közlemény után megerősítette az autógyártóra vonatkozó besorolását (B- kategória, negatív kilátással), és ugyanilyen, azaz befektetésre nem ajánlott kategóriába minősítette az új kötvényeket is.
A kötvények magasabb hozammal kecsegtetnek, de meglehetősen kockázatosnak mondhatóak egy olyan vállalat esetében, amelyik még gyakorlatilag sosem volt nyereséges a működése során, mindemellett pedig napi nem kevesebb, mint 12 millió dollárt öntenek a projektekbe – most épp a legújabb járgányuk, a Model 3 gyártásába. A mostani kötvénykibocsátással szintén az új autók gyártását és kiszállítását szeretnék felpörgetni.
De mit szólnak ehhez a befektetők?
Azt szinte biztosan kijelenthetjük, hogy a Tesla eszközei nem épp a gyenge szívűeknek és a kockázatkerülőknek valók. Az FTI Consulting kötvényszakértője, Robbie Goffin szerint ugyanakkor Elon Musk cégei más megítélés alá esnek a befektetőknél, a Tesla hatalmas piaci értéke ugyanis sokakat bizakodással tölt el, így Musk esetében „megengedőbbek”. A vállalat részvényei 67 százalékot erősödtek az idén, és a Tesla értéke átlépte a 60 milliárd dollárt. A Model 3 bemutatása és értékesítésének megkezdése pedig csak még feljebb srófolhatja ezt, így bizakodásra mindenképp lehet ok, legalábbis a befektetők körében.
A Tesla teljesítménye az elmúlt egy évben. Forrás: Stooq |
A minősítőket ugyanakkor nehéz meggyőzni. A Standard and Poor’s kész emelni a besoroláson, de csak abban az esetben, ha a Model 3 eladásai még az idén valódi sikereket érnek el, valamint számottevő bevételt tudnak produkálni a Model S és X eladásaiból is – utóbbinak épp a napokban szállította le az árát a Tesla azzal a felkiáltással, hogy most épp „van elég pénz a cégben ahhoz, hogy olcsóbban adhassák”. A Moody’s szintén befektetésre nem ajánlott, B3-as kategóriában tartja a Teslát, a cég kilátásait azonban stabilnak tartják. Meglátásuk szerint még ha pénzügyi problémák is merülnek fel a vállalatnál, a Tesla neve, brandje és a fizikai eszközei ellensúlyozni tudják a megingást.
Mindent egy lapra tesznek fel?
A Tesla már eddig is számos módon próbált tőkét bevonni a projektjeibe, márciusban a részvényre váltható kötvénykibocsátással mintegy 1,4 milliárd dollárt sikerült pumpálni a projektbe, így remélhetőleg a mostani kockázatosabb, de jobban fizető bizalomjátékra is akadnak majd vevők – velük várhatóan még a héten egyezkedhet a vezetőség. A Model 3-ra egyébként rendkívül nagy az érdeklődés, a bemutatása óta összesen 455 ezer előrendelés érkezett, átlagosan napi 1800 darab.
Mindeközben Musk zsebéből a többi projekt is húzza ki a pénzt. A gyárépítések mellett a Tesla adóssága a SolarCity tavalyi felvásárlása után nőtt jelentőset, emellett folyamatosan dolgoznak a SpaceX projektjein, valamint épp most bólintott rá az amerikai kormány az első földalatti szupervasút, a Hyperloop megépítésére is. A Tesla mostani kötvénykibocsátása várhatóan 2018 közepéig láthatja el pénzzel a céget, ám a többi Musk-projekt könnyen derékba vághatja az igyekezeteket. Ráadásul a Model 3 bemutatásakor Musk figyelmeztette a vevőket, hogy a felhalmozódott rendelések miatt valóságos anomália alakulhat ki a gyárakban, ami szintén további kockázatot jelent a cégnek. Bárhogy is alakul, most minden a Model 3-on és a befektetők jóindulatán múlik – kérdés, hogy ez elég lesz-e, vagy az évtized legnagyobb buktája érlelődik Amerikában. Kíváncsian várjuk a végét.