4p
Azt már korábban is rebesgették, hogy a Tesla-vezér megreformálná a közösségi közlekedést, hiszen évek óta dolgozik az általa szabadalmazott Hyperloop-vonat megoldásán. Most megteheti az első lépést a megvalósulás felé, az amerikai kormány ugyanis – egyelőre szóbeli – ígéretet tett arra, hogy megépítheti az új metrót. A sebesség pedig hajmeresztő: New Yorkból Washingtonba mindössze 29 perc lenne az út.
EPA/JEROME FAVRE

Nem véletlenül illetik Elon Muskot a való élet Tony Starkjaként, a Tesla-vezér az elektromos autózás, az űrutazás és a megújuló energia forradalmasítása mellett a közösségi közlekedés jövőjét is a szívén viseli. Erre egyébként rendkívül nagy szükség is van Amerikában, az ország nagysebességű vasútközlekedése ugyanis messze el van maradva az európai és az ázsiai rendszerektől. Ezen segítene a Musk által kitalált Hyperloop, amire a MarketWatch cikke szerint most bólintott rá – igaz, egyelőre csak szóban – az amerikai kormány. Az írásbeli engedélyt várhatóan ez év végéig kaphatja meg a projekt.

Fenomenális kozmikus erő egy icipici kis csőben

Ha nagyon szőrszál hasogatóak akarunk lenni, akkor persze nem Musk volt az első, aki feltalálta az „emberi csőpostát”. A legelső vákuum-vasút terve még a huszadik század fordulóján, egy bizonyos Robert Goddard rakétafejlesztőtől származik, aki 1909-ben vázolta fel az ötletét az első, földalatti vákuumvasútra. A tervet végül 1972-ben a RAND Corp. valósította meg egy tesztpályán, ez volt a Vactrain, ám a köztudatba végül sosem került be. Egészen 2016-ig kellett várni, hogy megszülessen a kellő technológia, tudás és az üzleti modell ahhoz, hogy ebből a sci-fi projektből valami kézzelfogható legyen. Itt jön a képbe Elon Musk és az ő Hyperloopját üzemeltető Boring Co..

A Hyperloop igazából tényleg egy emberi csőposta. A tervek szerint a földalatti csövekben, levegőszegény (magyarul: vákuum) környezetben küldözgetnék az embereket tartalmazó kapszulákat, méghozzá irtózatos sebességgel: Musk egy korábbi becslése szerint a vonatok akár 1220 km/h sebességet is elérhetnek. Csak összehasonlításképp: a világ leggyorsabb vonata, a sanghaji Maglev 430,98 km/h átlagsebességre képes. A Tesla-vezér becslése szerint a Hyperloop-rendszer teljes kiötlése és megépítése ráadásul „aprópénzbe”, maximum 7,5 milliárd dollárba kerülne.

Nagyvárosokba egy sorozatnyi idő alatt

Az első Hyper-vonal New Yorkot, Philadelphiát, Baltimore-t és Washington D.C.-t kötné össze, gyakorlatilag elhanyagolhatóvá morzsolva így a nagyvárosok közti távolságot. A példa kedvéért: New York és Washington belvárosa mintegy 365 kilométerre van egymástól – ezt kocsival 4, vonattal 3 óra alatt tehetik meg az amerikaiak, és persze ott van a repülő is, ami ennél valamivel gyorsabb. Musk azonban mindennek aláígér: az új vonal ezt az utat 29 perc alatt tenné meg – tehát épp be tudnánk fejezni egy részt a kedvenc TV-sorozatunkból.

Ez ingázók millióinak tenné elviselhetőbbé az életét, hiszen a naponta fölöslegesen kieső utazási időt valami értelmesebbel is tölthetik. Utóbbi egyébként, úgy tűnik, rendkívül fontos a Tesla-vezérnek, a robotokkal elképzelt jövőben szintén az emberi szabadidő értelmes eltöltését jelölte ki az egyik legfontosabb követendő elvnek, erről korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

Az egészségnek is jót tesz

Az ingázás egyébként rendkívül megterhelő a szervezetnek, mivel amellett, hogy stresszel jár, egyben csökkenti a dolgozók produktivitását. A MarketWatch felmérése szerint azok, akik naponta legalább 60 percet utaznak a munkahelyük és az otthonuk között nagyjából 7 napnyi produktivitást veszítenek el egy év alatt.

Emellett a hosszan ingázók között könnyebben találunk depresszióst (harmadával több, mint a nem-ingázók között), többeknek vannak pénzügyi problémái és 12 százalékkal többen számolnak be munkahelyi stresszről. Ráadásul az ingázók kevesebbet alszanak (átlagosan kevesebb, mint hét órát egy éjszaka), és hajlamosabbak az elhízásra is. Ezek a „tünetek” azonban mind enyhülnek, ha az emberek csak fél órát, vagy annál kevesebbet utaznak a munkahelyükre – ráadásul így több idejük van saját magukra is, ezáltal boldogabbak is.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG