4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Azt már korábban is rebesgették, hogy a Tesla-vezér megreformálná a közösségi közlekedést, hiszen évek óta dolgozik az általa szabadalmazott Hyperloop-vonat megoldásán. Most megteheti az első lépést a megvalósulás felé, az amerikai kormány ugyanis – egyelőre szóbeli – ígéretet tett arra, hogy megépítheti az új metrót. A sebesség pedig hajmeresztő: New Yorkból Washingtonba mindössze 29 perc lenne az út.
EPA/JEROME FAVRE

Nem véletlenül illetik Elon Muskot a való élet Tony Starkjaként, a Tesla-vezér az elektromos autózás, az űrutazás és a megújuló energia forradalmasítása mellett a közösségi közlekedés jövőjét is a szívén viseli. Erre egyébként rendkívül nagy szükség is van Amerikában, az ország nagysebességű vasútközlekedése ugyanis messze el van maradva az európai és az ázsiai rendszerektől. Ezen segítene a Musk által kitalált Hyperloop, amire a MarketWatch cikke szerint most bólintott rá – igaz, egyelőre csak szóban – az amerikai kormány. Az írásbeli engedélyt várhatóan ez év végéig kaphatja meg a projekt.

Fenomenális kozmikus erő egy icipici kis csőben

Ha nagyon szőrszál hasogatóak akarunk lenni, akkor persze nem Musk volt az első, aki feltalálta az „emberi csőpostát”. A legelső vákuum-vasút terve még a huszadik század fordulóján, egy bizonyos Robert Goddard rakétafejlesztőtől származik, aki 1909-ben vázolta fel az ötletét az első, földalatti vákuumvasútra. A tervet végül 1972-ben a RAND Corp. valósította meg egy tesztpályán, ez volt a Vactrain, ám a köztudatba végül sosem került be. Egészen 2016-ig kellett várni, hogy megszülessen a kellő technológia, tudás és az üzleti modell ahhoz, hogy ebből a sci-fi projektből valami kézzelfogható legyen. Itt jön a képbe Elon Musk és az ő Hyperloopját üzemeltető Boring Co..

A Hyperloop igazából tényleg egy emberi csőposta. A tervek szerint a földalatti csövekben, levegőszegény (magyarul: vákuum) környezetben küldözgetnék az embereket tartalmazó kapszulákat, méghozzá irtózatos sebességgel: Musk egy korábbi becslése szerint a vonatok akár 1220 km/h sebességet is elérhetnek. Csak összehasonlításképp: a világ leggyorsabb vonata, a sanghaji Maglev 430,98 km/h átlagsebességre képes. A Tesla-vezér becslése szerint a Hyperloop-rendszer teljes kiötlése és megépítése ráadásul „aprópénzbe”, maximum 7,5 milliárd dollárba kerülne.

Nagyvárosokba egy sorozatnyi idő alatt

Az első Hyper-vonal New Yorkot, Philadelphiát, Baltimore-t és Washington D.C.-t kötné össze, gyakorlatilag elhanyagolhatóvá morzsolva így a nagyvárosok közti távolságot. A példa kedvéért: New York és Washington belvárosa mintegy 365 kilométerre van egymástól – ezt kocsival 4, vonattal 3 óra alatt tehetik meg az amerikaiak, és persze ott van a repülő is, ami ennél valamivel gyorsabb. Musk azonban mindennek aláígér: az új vonal ezt az utat 29 perc alatt tenné meg – tehát épp be tudnánk fejezni egy részt a kedvenc TV-sorozatunkból.

Ez ingázók millióinak tenné elviselhetőbbé az életét, hiszen a naponta fölöslegesen kieső utazási időt valami értelmesebbel is tölthetik. Utóbbi egyébként, úgy tűnik, rendkívül fontos a Tesla-vezérnek, a robotokkal elképzelt jövőben szintén az emberi szabadidő értelmes eltöltését jelölte ki az egyik legfontosabb követendő elvnek, erről korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

Az egészségnek is jót tesz

Az ingázás egyébként rendkívül megterhelő a szervezetnek, mivel amellett, hogy stresszel jár, egyben csökkenti a dolgozók produktivitását. A MarketWatch felmérése szerint azok, akik naponta legalább 60 percet utaznak a munkahelyük és az otthonuk között nagyjából 7 napnyi produktivitást veszítenek el egy év alatt.

Emellett a hosszan ingázók között könnyebben találunk depresszióst (harmadával több, mint a nem-ingázók között), többeknek vannak pénzügyi problémái és 12 százalékkal többen számolnak be munkahelyi stresszről. Ráadásul az ingázók kevesebbet alszanak (átlagosan kevesebb, mint hét órát egy éjszaka), és hajlamosabbak az elhízásra is. Ezek a „tünetek” azonban mind enyhülnek, ha az emberek csak fél órát, vagy annál kevesebbet utaznak a munkahelyükre – ráadásul így több idejük van saját magukra is, ezáltal boldogabbak is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Dúsgazdaggá tette az egyik amerikai államot a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 13:25
A netes keresőmotort kifejlesztő és üzemeltető cég milliárdos kifizetéssel rendezte adatvédelmi vitáját Texassal.
Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG