1p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A háztartási kis- és nagygépek, a számítástechnikai eszközök és a nyomtatók és multifunkcionális irodaeszközök piaca is zsugorodott 2012 első tíz hónapjában. Kivételt talán csak a legmodernebb technológiát képviselő tabletek és e-könyv olvasók szegmense jelent, ahol az általános keresletcsökkenés ellenére is egyaránt bővült az eladás és a forgalmazott érték.

A GfK Kereskedelem és Technológiai adatai szerint darabszám alapján vizsgált értékesítés tekintetében a teljes hazai IT szegmens csökkenést mutat 2012 első 10 hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A legnagyobb mértékben a monitorok és asztali számítógépek iránti kereslet csökkent: előbbié 51, utóbbié pedig 48 százalékkal.

Szektor

darab

átlagár

Szórakoztató elektronika

-8,1

7,8

Fotó

-14,9

19,8

IT

-14,3

0,7

Háztartási nagygépek

-7,6

4,4

Háztartási kisgépek

-9,5

10,6

A szegmens értékben legfontosabb termékcsoportját jelentő net- és notebook-ok piacának alakulása sem tér el az általános trendtől: az értékesített darabszámot tekintve 23, értékben pedig 15 százalékkal mutatnak alacsonyabb eladásokat. Az érték darabszámhoz viszonyított mérsékelt visszaesését a háttértárolók növekvő ára, valamint a netbook-ok csökkenő részaránya magyarázza, mely termékek jellemzően az alacsony árkategóriákban találhatók meg.

Az olcsó tabletek és az e-könyvolvasók eladása megugrott

A szektor két kivételes termékcsoportja az e-könyv olvasók és a tabletek, melyek az általános visszaesés ellenére növekedni tudtak. Különösen érdekes a tabletek jó szereplése, mivel ezek a termékek folyamatos, hónapról-hónapra történő emelkedést mutattak a 2012. január-októberi időszakban mind a darabszámos eladást, mind a forgalmazott értéket tekintve – az előző év azonos időszakához képest több mint négyszeresére nőtt az értékesítés volumene.



A növekedés mozgatórugóját a táblagépeknél az olcsóbb, 7 colos képernyővel szerelt és 20-40 ezer forint átlagáron elérhető készülékek jelentették. A másik termékcsoport, az e-könyv olvasók mennyiségi eladása több mint háromszorosára ugrott - derül ki a GfK közleményéből.

---- A legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el ----

A legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el

A nyomtatók és multifunkciós eszközök piacán a 2012. január-októberi periódusban az előző év azonos időszakához képest erős visszaesés figyelhető meg: 20 százalékkal kevesebbet vásároltak és 22 százalékkal költöttek kevesebbet a magyar fogyasztók. Az egyik legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el.

A nyomtatók és multifunkciós eszközök átlagárában szintén csökkenés figyelhető meg, azonban az értékesített darabszám és a forgalmazott érték nagyarányú esésével szemben itt csak 2 százalékos mérséklődésről beszélhetünk. Az árak ilyen kismértékű változásának hátterében az áll, hogy a nyomtatók átlagára még ebben a kiélezett gazdasági helyzetben is növekedni tudott 9 százalékkal. A növekedés a nagyobb teljesítményű készülékek magasabb részarányából származott.

A tükörreflexes és cserélhető objektíves fényképező gépek húzzák fel a statisztikát

A hazai fotópiac legnagyobb szegmese továbbra is a digitális fényképezőgépeké. A több műszaki kategóriát érintő piaci visszaesés a fényképezőgépeket is elérte. A 2012 január-októberi időszakban az előző év azonos periódusához képest az értékesített darabszámban több mint 12 százalékos csökkenést mutatnak az adatok.

A forgalmazott értéket vizsgálva azonban egy ezzel teljesen ellentétes trend rajzolódott ki: a teljes digitális fényképezőgép kategória összpiaci forgalma közel 4 százaléknyit nőtt a vizsgált időszakban. A növekedést egyértelműen a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (D-SLR) és a cserélhető objektíves kompaktok (System camera) generálták.

Annak ellenére, hogy piaci részesedésük alacsonynak mondható – a mennyiségi piacból egyelőre 10 százalék alatti –, a keresletnek az e kategóriák iránti növekedése az értékesítési összforgalmat pozitív irányba mozdította el. Ezek a termékek ugyanis jóval drágábbak mint a piac döntő részét uraló kompakt, fix lencsés fotógépek. A legkeresettebb termékek a fotópiacon továbbra is a kisméretű CCD-vel felszerelt, 20.000 forint alatti átlagáron értékesített, 4-6x-es optikai zoom-mal rendelkező készülékek.

A digitális fényképezőgépekhez használt memóriakártyák piaca is a fentiekhez hasonlóan kissé megtorpant: darab alapon 7 százalékos visszaesésről tanúskodnak az adatok.

A háztartási gépek piaca is szűkül

Mind a háztartási kisgépek, mind a nagygépek piaca csökkenést mutat 2012 első tíz hónapjában. Háztartási nagygépekből 6,5 százalékkal adtak el kevesebbet és ezzel egy időben 5 százalékos áremelkedés volt megfigyelhető. A nagy vesztesek a mikrohullámú sütők és a fagyasztók: előbbi eladása 8,4 százalékkal, utóbbié pedig 9,3 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Szintén nagyot zuhant a mosógépek iránti kereslet: a darab alapon számított 6,6 százalékos csökkenést elsősorban a felültöltős mosógépek iránti keresletcsökkenés okozta, de kis mértékben az elöltöltős gépek eladása is mérséklődött - a GfK adatai szerint.

A háztartási kisgépek darab alapú forgalmának 9,1 százalékos csökkenésével egy időben az átlagárak 10,3 százalékkal nőttek, aminek eredményeképpen e szegmens érték alapon 0,3 százalékos növekedést könyvelhetett el. A 2012. január-októberi időszakban kenyérsütőkből, a szájápolási termékekből, illetve az automata és a kapszulás kávéfőzőkből növekedett az értékesített mennyiség, míg az összes többi termékcsoport csökkenést produkált. Az egyik legnagyobb árucsoport, a porszívók iránti igény 7,9 százalékkal szűkült, míg például vasalóból 11,5 százalékkal fogyott kevesebb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló Itt a Tesco válasza a sokkoló magyar élelmiszerárakra
Buksza blog | 2025. február 13. 11:17
Csökkentette számos tej és tojás árát a Tesco: az áruházlánc üzleteiben és online felületén 12 féle UHT és ELS tej és 7 féle sajátmárkás tojás kapható, előbbiek esetében akár 8, utóbbiak esetében akár 10 százalékos árcsökkentést is tapasztalhatnak a vásárlók. 
Vásárló Füllentett a magyar Lidl, nem kellett volna
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 10:31
Megtévesztő volt a Lidl Magyarország kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 186 millió forint bírságot szabott ki az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra. 
Vásárló Lakásfelújítás 2025-ben: tippek a csempe kiválasztásához
Márkázott tartalom | 2025. február 10. 19:15
Ha valaki lakásfelújításba vágja a fejszéjét, akkor előtte érdemes jó alaposan felmérni a terepet, megtervezni a folyamatokat és a költségvetést, valamint kiválasztani az anyagokat. Az egyik legjelentősebb elem a burkolatok kiválasztása, hiszen míg egy festést viszonylag könnyen javíthatunk, a falat átszínezhetjük, a hideg burkolatokat nem fogjuk néhány éven belül újra cserélni. Nézzük meg, milyen trendek határozzák meg az idei évet, és mire érdemes figyelni a választás során!
Vásárló Kiváló minőségű pékáruk a Vela Pékségtől
PR | 2025. február 10. 15:27
A Vela Pékség több mint 30 évvel ezelőtt kezdte meg működését egy áruház pincéjében. Mára egy modern, 500 négyzetméteres sütödében készítik a kimagasló minőségű pékárukat. Az általuk sütött vajas kifli és foszlós kalács már a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet is elnyerte. Interjú. 
Vásárló Tévedés, hogy az árstoppal le lehet törni az élelmiszerek durva drágulását
Privátbankár.hu | 2025. február 10. 15:09
Továbbra is gyorsuló tempóban drágulnak az élelmiszerek Magyarországon, a közelgő inflációs adatközlés minden bizonnyal erről tanúskodik majd – mondta a Trend FM reggeli műsorában munkatársunk. Gáspár András lapigazgató felhívta a figyelmet: bár minden érintett megpróbál a maga szemszögéből választ adni a gyorsuló inflációra, a folyamat csak rendszerben értelmezhető – ha nem így gondolkodnak róla, akkor épp ellentétes hatást érhetnek el a szereplők. A kormány részéről inkább együttműködésre lenne szükség a kereskedelmi szektorral, a kiszámíthatóság biztosítására – és nem újabb árstopokra, ami egyszer már balul sült el.
Vásárló Kiváló minőség jele a Nádudvari Élelmiszer Kft. termékein
PR | 2025. február 10. 10:56
A Nádudvari Élelmiszer Kft. elkötelezett a kiváló minőség iránt – ezt bizonyítja a KMÉ-védjegy is.
Vásárló Sokkoló, ami megint a boltokban megy: ez volt minden idők legdrágább nagybevásárlása
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. február 10. 05:43
Sírva vigadósan ünnepli nagykorúvá válását, 18. születésnapját a Privátbankár Árkosár-felmérés: soha nem látott magasságokba emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. A tavaly év végén elkezdődött két számjegyű áremelkedés februárban folytatódott, másfél éve nem tapasztalt tempójú drágulást eredményezve. Ha ilyen ütemben nőnek tovább az árak, könnyen lehet, hogy már jövő hónapban átlépjük a rémálmot jelentő 40 ezer forintos kosárértéket. Pedig nem volt annyira régen, amikor majdnem egy húszasból is kijöttünk. Elszálltak az árak az alapvető élelmiszereknél. Miért kerül ennyibe a liszt?
Vásárló Új megoldás a szlovák sztrádán
Buksza blog | 2025. február 8. 14:09
Szlovákia egyik autópályája mentén olyan új bevásárlóközpontok nyílnak, amilyenek létesítésére még nem volt példa. Az autózás és a bevásárlás készül egyfajta a házasságra.
Vásárló Indul a Tesco tesztje, a vevők jobban járhatnak
Buksza blog | 2025. február 8. 09:12
A Tesco még erősebben meg akarja fogni azokat a vásárlóit, akik beléptek Clubcard hűségpontgyűjtő rendszerébe. Ennek érdekében személyre szabott ajánlatokkal áll elő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG