1p
A háztartási kis- és nagygépek, a számítástechnikai eszközök és a nyomtatók és multifunkcionális irodaeszközök piaca is zsugorodott 2012 első tíz hónapjában. Kivételt talán csak a legmodernebb technológiát képviselő tabletek és e-könyv olvasók szegmense jelent, ahol az általános keresletcsökkenés ellenére is egyaránt bővült az eladás és a forgalmazott érték.

A GfK Kereskedelem és Technológiai adatai szerint darabszám alapján vizsgált értékesítés tekintetében a teljes hazai IT szegmens csökkenést mutat 2012 első 10 hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A legnagyobb mértékben a monitorok és asztali számítógépek iránti kereslet csökkent: előbbié 51, utóbbié pedig 48 százalékkal.

Szektor

darab

átlagár

Szórakoztató elektronika

-8,1

7,8

Fotó

-14,9

19,8

IT

-14,3

0,7

Háztartási nagygépek

-7,6

4,4

Háztartási kisgépek

-9,5

10,6

A szegmens értékben legfontosabb termékcsoportját jelentő net- és notebook-ok piacának alakulása sem tér el az általános trendtől: az értékesített darabszámot tekintve 23, értékben pedig 15 százalékkal mutatnak alacsonyabb eladásokat. Az érték darabszámhoz viszonyított mérsékelt visszaesését a háttértárolók növekvő ára, valamint a netbook-ok csökkenő részaránya magyarázza, mely termékek jellemzően az alacsony árkategóriákban találhatók meg.

Az olcsó tabletek és az e-könyvolvasók eladása megugrott

A szektor két kivételes termékcsoportja az e-könyv olvasók és a tabletek, melyek az általános visszaesés ellenére növekedni tudtak. Különösen érdekes a tabletek jó szereplése, mivel ezek a termékek folyamatos, hónapról-hónapra történő emelkedést mutattak a 2012. január-októberi időszakban mind a darabszámos eladást, mind a forgalmazott értéket tekintve – az előző év azonos időszakához képest több mint négyszeresére nőtt az értékesítés volumene.



A növekedés mozgatórugóját a táblagépeknél az olcsóbb, 7 colos képernyővel szerelt és 20-40 ezer forint átlagáron elérhető készülékek jelentették. A másik termékcsoport, az e-könyv olvasók mennyiségi eladása több mint háromszorosára ugrott - derül ki a GfK közleményéből.

---- A legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el ----

A legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el

A nyomtatók és multifunkciós eszközök piacán a 2012. január-októberi periódusban az előző év azonos időszakához képest erős visszaesés figyelhető meg: 20 százalékkal kevesebbet vásároltak és 22 százalékkal költöttek kevesebbet a magyar fogyasztók. Az egyik legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el.

A nyomtatók és multifunkciós eszközök átlagárában szintén csökkenés figyelhető meg, azonban az értékesített darabszám és a forgalmazott érték nagyarányú esésével szemben itt csak 2 százalékos mérséklődésről beszélhetünk. Az árak ilyen kismértékű változásának hátterében az áll, hogy a nyomtatók átlagára még ebben a kiélezett gazdasági helyzetben is növekedni tudott 9 százalékkal. A növekedés a nagyobb teljesítményű készülékek magasabb részarányából származott.

A tükörreflexes és cserélhető objektíves fényképező gépek húzzák fel a statisztikát

A hazai fotópiac legnagyobb szegmese továbbra is a digitális fényképezőgépeké. A több műszaki kategóriát érintő piaci visszaesés a fényképezőgépeket is elérte. A 2012 január-októberi időszakban az előző év azonos periódusához képest az értékesített darabszámban több mint 12 százalékos csökkenést mutatnak az adatok.

A forgalmazott értéket vizsgálva azonban egy ezzel teljesen ellentétes trend rajzolódott ki: a teljes digitális fényképezőgép kategória összpiaci forgalma közel 4 százaléknyit nőtt a vizsgált időszakban. A növekedést egyértelműen a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (D-SLR) és a cserélhető objektíves kompaktok (System camera) generálták.

Annak ellenére, hogy piaci részesedésük alacsonynak mondható – a mennyiségi piacból egyelőre 10 százalék alatti –, a keresletnek az e kategóriák iránti növekedése az értékesítési összforgalmat pozitív irányba mozdította el. Ezek a termékek ugyanis jóval drágábbak mint a piac döntő részét uraló kompakt, fix lencsés fotógépek. A legkeresettebb termékek a fotópiacon továbbra is a kisméretű CCD-vel felszerelt, 20.000 forint alatti átlagáron értékesített, 4-6x-es optikai zoom-mal rendelkező készülékek.

A digitális fényképezőgépekhez használt memóriakártyák piaca is a fentiekhez hasonlóan kissé megtorpant: darab alapon 7 százalékos visszaesésről tanúskodnak az adatok.

A háztartási gépek piaca is szűkül

Mind a háztartási kisgépek, mind a nagygépek piaca csökkenést mutat 2012 első tíz hónapjában. Háztartási nagygépekből 6,5 százalékkal adtak el kevesebbet és ezzel egy időben 5 százalékos áremelkedés volt megfigyelhető. A nagy vesztesek a mikrohullámú sütők és a fagyasztók: előbbi eladása 8,4 százalékkal, utóbbié pedig 9,3 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Szintén nagyot zuhant a mosógépek iránti kereslet: a darab alapon számított 6,6 százalékos csökkenést elsősorban a felültöltős mosógépek iránti keresletcsökkenés okozta, de kis mértékben az elöltöltős gépek eladása is mérséklődött - a GfK adatai szerint.

A háztartási kisgépek darab alapú forgalmának 9,1 százalékos csökkenésével egy időben az átlagárak 10,3 százalékkal nőttek, aminek eredményeképpen e szegmens érték alapon 0,3 százalékos növekedést könyvelhetett el. A 2012. január-októberi időszakban kenyérsütőkből, a szájápolási termékekből, illetve az automata és a kapszulás kávéfőzőkből növekedett az értékesített mennyiség, míg az összes többi termékcsoport csökkenést produkált. Az egyik legnagyobb árucsoport, a porszívók iránti igény 7,9 százalékkal szűkült, míg például vasalóból 11,5 százalékkal fogyott kevesebb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG