1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Januárban beköszöntött a megemelt áfakulcs és a rekord üzemanyagár a kereskedelmi láncok üzleteibe is - ehhez képest viszonylag olcsón megúsztuk a hagyományosnak mondható év eleji áremelkedést. Úgy tűnik, az áruházak inkább visszafogják magukat, csak ne veszítsenek vásárlókat - a kereslet már egyébként is a padlón van.

Ha nem számolunk más tényezővel (például a forint árfolyamával, a rekordszinten mozgó üzemanyagárral), a január 1-jével életbe lépett áfaemelés önmagában 1,6 százalékos drágulást indokolna a legmagasabb adókulcs alá tartozó termékek árában (a tej- és tejtermékek, a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékek továbbra is 18 százalékos adókulcs szerint adóznak). Az áruházak azonban minden bizonnyal más tényezőkkel is számoltak: decemberhez képest ugyanis felmérésünk szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak.


A Privátbankár Árkosár értéke (forint, sárga) és a féléves mozgóátlag (rózsaszín)

Január 9-i körképünk során az Auchan, a Cora és a Tesco egy-egy áruházában mértük fel szokásos, 30 termékből álló mintakosarunk árának alakulását. Úgy tűnik, a kereskedők - ahogy azt az Országos Kereskedelmi Szövetség is jósolta - valóban igyekeznek minél visszafogottabban emelni az áraikat, tekintettel arra, hogy a vásárlói kereslet egyébként is rendkívül alacsony szinten jár. Bár a tavaly januári bázis meglehetősen magas, az éves szinten mért 1,8 százalékos áremelkedés inkább mérsékeltnek tekinthető, ahogy a jellemzően alacsony év végi árakhoz képest mért 3,7 százalékos drágulás sem kiugró.

Mintakosarunkat januárban átlagosan 16 166 forintért tölthettük volna meg; egyedül az Auchanban maradt a számla egyenlege 16 forint alatt, így az első helyet annak ellenére megtartotta a madaras lánc, hogy éves összehasonlításban a legnagyobb, 3 százalékos áremelést itt mértük. Decemberhez viszonyítva viszont csak másfél százalékkal lett drágább a kosár.

A Cora az egyetlen áruház, ahol éves szinten valamelyest (0,2 százalékkal) csökkentek az árak, havi összehasonlításban 2 százalékos az emelkedés. A 16 287 forintos kosárértékkel visszaelőzték a Tescót. A brit láncnál éves szinten ugyan csak 2,6 százalékkal emelkedtek az árak, decemberhez képest azonban 7,7 százalékos pluszt mértünk, így 16 755 forintos végösszeggel a Tesco lett a harmadik - pedig itt a reklám szerint "eltörlik az ÁFA összegét", ami nem azt jelenti, hogy duty free shop lett az áruházakból, csak számos termék árát 27 százalékkal csökkentették.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken közli a decemberre és 2011 egészére vonatkozó inflációs adatot.

Ha mindent ott szereznénk be, ahol azt a legolcsóbban adják, 14 682 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ez 3 százalékkal több, mint 1 hónapja -, ehhez azonban vagy tripla beszerzőcsapat vagy tripla utazgatás szükséges. A jelenlegi üzemanyagárak mellett ez legalábbis meggondolandó.

Az egyes termékek árát vizsgálva a múlt hónaphoz képest komolyabb árcsökkenést csak a kenyérnél, a csirkemellnél és az ásványvíznél tapasztaltunk, az áremelkedést a banán vezeti (+32,7% átlagosan), de 10 százaléknál nagyobb mértékben drágult decemberhez képest az alma, a kávé, a tea, a száraztészta, a csirkemell, valamint egyes szeszesitalok és üdítők is.

1 év alatt bő 60 százalékot esett a krumpli ára, 23-at pedig az almáé. A kenyér 13,1 százalékkal olcsóbb, a tejföl 21 százalékkal. Az éves áremelkedést a cukor vezeti bő 40 százalékkal, a kávé 35 százalékot drágult, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a tojás, a kávé, a tea, a chips, a tészta, a csirkemell, a margarin, valamint egyes szeszesitalok és üdítők ára.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Januárban mindhárom áruházban akciósan kínálják a narancsot: a legolcsóbban a Corában találtunk a déli gyümölcsből, kilónként 149 forintért. A Tescóban 239 forintért, az Auchanban 259 forintért kínálták a gyümölcsöt.

A csomagolt, héjas pisztáciát szintén a Corában találtuk a legjobb áron: kilónként 2862,5 forintért kínálták a 80 grammos kiszerelést. Az Auchan 3350, a Tesco 3495 forintért kínálta kilónként sajátmárkás termékeit.

A kétliteres Pepsi kólát is megkerestük a polcokon, a Tescóban csak 290 forintot kértek érte, a Corában 319 forint, az Auchanban pedig 334 forint szerepelt az árcédulákon.

A Privátbankár Árkosárban hamarosan változás állhat be: az Auchan Magyarország ugyanis felvásárolja a Magyar Hipermarket hét magyarországi Cora-áruházát. Amennyiben a magyar versenyhatóság áldását adja az üzletre, 2012. első negyedévében megtörténhet az adásvétel; az átállást a Privátbankár Kosarasa is figyelemmel kíséri majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG