1p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Januárban beköszöntött a megemelt áfakulcs és a rekord üzemanyagár a kereskedelmi láncok üzleteibe is - ehhez képest viszonylag olcsón megúsztuk a hagyományosnak mondható év eleji áremelkedést. Úgy tűnik, az áruházak inkább visszafogják magukat, csak ne veszítsenek vásárlókat - a kereslet már egyébként is a padlón van.

Ha nem számolunk más tényezővel (például a forint árfolyamával, a rekordszinten mozgó üzemanyagárral), a január 1-jével életbe lépett áfaemelés önmagában 1,6 százalékos drágulást indokolna a legmagasabb adókulcs alá tartozó termékek árában (a tej- és tejtermékek, a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékek továbbra is 18 százalékos adókulcs szerint adóznak). Az áruházak azonban minden bizonnyal más tényezőkkel is számoltak: decemberhez képest ugyanis felmérésünk szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak.


A Privátbankár Árkosár értéke (forint, sárga) és a féléves mozgóátlag (rózsaszín)

Január 9-i körképünk során az Auchan, a Cora és a Tesco egy-egy áruházában mértük fel szokásos, 30 termékből álló mintakosarunk árának alakulását. Úgy tűnik, a kereskedők - ahogy azt az Országos Kereskedelmi Szövetség is jósolta - valóban igyekeznek minél visszafogottabban emelni az áraikat, tekintettel arra, hogy a vásárlói kereslet egyébként is rendkívül alacsony szinten jár. Bár a tavaly januári bázis meglehetősen magas, az éves szinten mért 1,8 százalékos áremelkedés inkább mérsékeltnek tekinthető, ahogy a jellemzően alacsony év végi árakhoz képest mért 3,7 százalékos drágulás sem kiugró.

Mintakosarunkat januárban átlagosan 16 166 forintért tölthettük volna meg; egyedül az Auchanban maradt a számla egyenlege 16 forint alatt, így az első helyet annak ellenére megtartotta a madaras lánc, hogy éves összehasonlításban a legnagyobb, 3 százalékos áremelést itt mértük. Decemberhez viszonyítva viszont csak másfél százalékkal lett drágább a kosár.

A Cora az egyetlen áruház, ahol éves szinten valamelyest (0,2 százalékkal) csökkentek az árak, havi összehasonlításban 2 százalékos az emelkedés. A 16 287 forintos kosárértékkel visszaelőzték a Tescót. A brit láncnál éves szinten ugyan csak 2,6 százalékkal emelkedtek az árak, decemberhez képest azonban 7,7 százalékos pluszt mértünk, így 16 755 forintos végösszeggel a Tesco lett a harmadik - pedig itt a reklám szerint "eltörlik az ÁFA összegét", ami nem azt jelenti, hogy duty free shop lett az áruházakból, csak számos termék árát 27 százalékkal csökkentették.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken közli a decemberre és 2011 egészére vonatkozó inflációs adatot.

Ha mindent ott szereznénk be, ahol azt a legolcsóbban adják, 14 682 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ez 3 százalékkal több, mint 1 hónapja -, ehhez azonban vagy tripla beszerzőcsapat vagy tripla utazgatás szükséges. A jelenlegi üzemanyagárak mellett ez legalábbis meggondolandó.

Az egyes termékek árát vizsgálva a múlt hónaphoz képest komolyabb árcsökkenést csak a kenyérnél, a csirkemellnél és az ásványvíznél tapasztaltunk, az áremelkedést a banán vezeti (+32,7% átlagosan), de 10 százaléknál nagyobb mértékben drágult decemberhez képest az alma, a kávé, a tea, a száraztészta, a csirkemell, valamint egyes szeszesitalok és üdítők is.

1 év alatt bő 60 százalékot esett a krumpli ára, 23-at pedig az almáé. A kenyér 13,1 százalékkal olcsóbb, a tejföl 21 százalékkal. Az éves áremelkedést a cukor vezeti bő 40 százalékkal, a kávé 35 százalékot drágult, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a tojás, a kávé, a tea, a chips, a tészta, a csirkemell, a margarin, valamint egyes szeszesitalok és üdítők ára.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Januárban mindhárom áruházban akciósan kínálják a narancsot: a legolcsóbban a Corában találtunk a déli gyümölcsből, kilónként 149 forintért. A Tescóban 239 forintért, az Auchanban 259 forintért kínálták a gyümölcsöt.

A csomagolt, héjas pisztáciát szintén a Corában találtuk a legjobb áron: kilónként 2862,5 forintért kínálták a 80 grammos kiszerelést. Az Auchan 3350, a Tesco 3495 forintért kínálta kilónként sajátmárkás termékeit.

A kétliteres Pepsi kólát is megkerestük a polcokon, a Tescóban csak 290 forintot kértek érte, a Corában 319 forint, az Auchanban pedig 334 forint szerepelt az árcédulákon.

A Privátbankár Árkosárban hamarosan változás állhat be: az Auchan Magyarország ugyanis felvásárolja a Magyar Hipermarket hét magyarországi Cora-áruházát. Amennyiben a magyar versenyhatóság áldását adja az üzletre, 2012. első negyedévében megtörténhet az adásvétel; az átállást a Privátbankár Kosarasa is figyelemmel kíséri majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG