1p
Januárban beköszöntött a megemelt áfakulcs és a rekord üzemanyagár a kereskedelmi láncok üzleteibe is - ehhez képest viszonylag olcsón megúsztuk a hagyományosnak mondható év eleji áremelkedést. Úgy tűnik, az áruházak inkább visszafogják magukat, csak ne veszítsenek vásárlókat - a kereslet már egyébként is a padlón van.

Ha nem számolunk más tényezővel (például a forint árfolyamával, a rekordszinten mozgó üzemanyagárral), a január 1-jével életbe lépett áfaemelés önmagában 1,6 százalékos drágulást indokolna a legmagasabb adókulcs alá tartozó termékek árában (a tej- és tejtermékek, a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékek továbbra is 18 százalékos adókulcs szerint adóznak). Az áruházak azonban minden bizonnyal más tényezőkkel is számoltak: decemberhez képest ugyanis felmérésünk szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak.


A Privátbankár Árkosár értéke (forint, sárga) és a féléves mozgóátlag (rózsaszín)

Január 9-i körképünk során az Auchan, a Cora és a Tesco egy-egy áruházában mértük fel szokásos, 30 termékből álló mintakosarunk árának alakulását. Úgy tűnik, a kereskedők - ahogy azt az Országos Kereskedelmi Szövetség is jósolta - valóban igyekeznek minél visszafogottabban emelni az áraikat, tekintettel arra, hogy a vásárlói kereslet egyébként is rendkívül alacsony szinten jár. Bár a tavaly januári bázis meglehetősen magas, az éves szinten mért 1,8 százalékos áremelkedés inkább mérsékeltnek tekinthető, ahogy a jellemzően alacsony év végi árakhoz képest mért 3,7 százalékos drágulás sem kiugró.

Mintakosarunkat januárban átlagosan 16 166 forintért tölthettük volna meg; egyedül az Auchanban maradt a számla egyenlege 16 forint alatt, így az első helyet annak ellenére megtartotta a madaras lánc, hogy éves összehasonlításban a legnagyobb, 3 százalékos áremelést itt mértük. Decemberhez viszonyítva viszont csak másfél százalékkal lett drágább a kosár.

A Cora az egyetlen áruház, ahol éves szinten valamelyest (0,2 százalékkal) csökkentek az árak, havi összehasonlításban 2 százalékos az emelkedés. A 16 287 forintos kosárértékkel visszaelőzték a Tescót. A brit láncnál éves szinten ugyan csak 2,6 százalékkal emelkedtek az árak, decemberhez képest azonban 7,7 százalékos pluszt mértünk, így 16 755 forintos végösszeggel a Tesco lett a harmadik - pedig itt a reklám szerint "eltörlik az ÁFA összegét", ami nem azt jelenti, hogy duty free shop lett az áruházakból, csak számos termék árát 27 százalékkal csökkentették.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken közli a decemberre és 2011 egészére vonatkozó inflációs adatot.

Ha mindent ott szereznénk be, ahol azt a legolcsóbban adják, 14 682 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ez 3 százalékkal több, mint 1 hónapja -, ehhez azonban vagy tripla beszerzőcsapat vagy tripla utazgatás szükséges. A jelenlegi üzemanyagárak mellett ez legalábbis meggondolandó.

Az egyes termékek árát vizsgálva a múlt hónaphoz képest komolyabb árcsökkenést csak a kenyérnél, a csirkemellnél és az ásványvíznél tapasztaltunk, az áremelkedést a banán vezeti (+32,7% átlagosan), de 10 százaléknál nagyobb mértékben drágult decemberhez képest az alma, a kávé, a tea, a száraztészta, a csirkemell, valamint egyes szeszesitalok és üdítők is.

1 év alatt bő 60 százalékot esett a krumpli ára, 23-at pedig az almáé. A kenyér 13,1 százalékkal olcsóbb, a tejföl 21 százalékkal. Az éves áremelkedést a cukor vezeti bő 40 százalékkal, a kávé 35 százalékot drágult, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a tojás, a kávé, a tea, a chips, a tészta, a csirkemell, a margarin, valamint egyes szeszesitalok és üdítők ára.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Januárban mindhárom áruházban akciósan kínálják a narancsot: a legolcsóbban a Corában találtunk a déli gyümölcsből, kilónként 149 forintért. A Tescóban 239 forintért, az Auchanban 259 forintért kínálták a gyümölcsöt.

A csomagolt, héjas pisztáciát szintén a Corában találtuk a legjobb áron: kilónként 2862,5 forintért kínálták a 80 grammos kiszerelést. Az Auchan 3350, a Tesco 3495 forintért kínálta kilónként sajátmárkás termékeit.

A kétliteres Pepsi kólát is megkerestük a polcokon, a Tescóban csak 290 forintot kértek érte, a Corában 319 forint, az Auchanban pedig 334 forint szerepelt az árcédulákon.

A Privátbankár Árkosárban hamarosan változás állhat be: az Auchan Magyarország ugyanis felvásárolja a Magyar Hipermarket hét magyarországi Cora-áruházát. Amennyiben a magyar versenyhatóság áldását adja az üzletre, 2012. első negyedévében megtörténhet az adásvétel; az átállást a Privátbankár Kosarasa is figyelemmel kíséri majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG