Az adásvétel lépései
Amikor ingatlant szeretnénk vásárolni, akkor elsőként általában online megnézzük a kínálatot, esetleg betérünk néhány ingatlanirodába, ahol szintén képet kaphatunk a piacon lévő eladó lakásokról. Itt már látni fogjuk, hogy az igényeinknek megfelelően nagyjából mekkora vételi összeggel számolhatunk, mindenképp meg kell terveznünk, hogy ezt mennyi önerőből és – ha szükséges – hitelből tudjuk fedezni. Ezután következhet a kiszemelt ingatlan tulajdoni lapjának ellenőrzése, a foglaló megfizetése, az adásvételi szerződés megkötése, a kulcsátadás és a tényleges birtokbavétel.
Mi az ügyvéd szerepe?
Most pedig azt vizsgáljuk meg, hogy ebben – az egyébként közel sem egyszerű – folyamatban hol jön képbe egy ügyvéd, és miben fog nekünk segíteni.
A tulajdoni lap szakszerű ellenőrzése
A szerződéstervezet megírása előtt az ügyvéd ellenőrzi a tulajdoni lapot és ha bármilyen figyelmet érdemlő dolgot, bejegyzést talál rajta, akkor arra figyelmeztet. Ilyen lehet például, ha nem tisztázottak a tulajdoni viszonyok vagy végrehajtás alatt áll az ingatlan.
Egyeztetés a szerződő felek között
Egy jó ingatlanos ügyvéd feladata a vevő és az eladó érdekeinek a védelme, elkerülve a későbbi vitás eseteket. Így a szerződés pontjainak egyeztetése közben ő tartja általában a kapcsolatot a másik féllel – ezt a feladatot is tartalmazzák általában az előre megbeszélt ügyvédi díjak.
Elkészíti az adásvételi szerződést
A korábban mindkét féllel egyeztetett feltételek alapján előkészíti a szerződést, amit kiküld ellenőrzésre a vevőnek és az eladónak is. Ha szükséges, akkor a kívánalmak mentén módosítja és véglegesíti az adásvételi papírok szövegét.
Tipp: Mielőtt ingatlanos ügyvédet fogadnánk, mindenképp hasonlítsuk össze a környék ügyvédi díjait, illetve figyeljünk arra, hogy óra- vagy projektdíjról van-e szó és utóbbiba mi tartozik bele!
A szerződés aláírása
Jó tudni, hogy az adásvételi szerződés akkor lesz érvényes, ha hivatalos módon, ügyvéd előtt aláírt és általa ellenjegyzett! Az aláírás előre egyeztetett időpontban, általában az ügyvéd saját irodájában történik. Ilyenkor meg kell jelennie a szerződő feleknek, ahol az ügyvéd – az adatok és személyazonosság ellenőrzése után – a megfelelő példányszámban aláíratja a vevővel és az eladóval a papírokat, majd hivatalosan ellenjegyzi azt.
Földhivatali ügyintézés
Az ügyvéd feladata itt még nem ért véget, ő fogja az új tulajdonost bejegyeztetni a földhivatalban az ingatlan tulajdoni lapjára. Az illeték megfizetésén kívül ilyenkor nekünk vásárlóként már nincs más teendőnk.
Nyomon követi a vételi díj megfizetését
A szerződéskötéskor a vásárló fél még várhat a hitelbírálatra, tehát még nem áll rendelkezésére a vételi összeg, viszont az adásvételi papírok ilyenkor már elkészültek. Az ügyvéd ezután nyomon kíséri, hogy a vételár mikor kerül kifizetésre, hogy ténylegesen lezáródhasson az adásvételi folyamat.
Ki hozza az ügyvédet?
A legtöbb esetben a vevő hozza az ügyvédet és az ügyvédi díjakat is ő fizeti meg ennek megfelelően. Vannak azonban olyan esetek, amikor az eladó ragaszkodik a saját ügyvédjéhez, ilyenkor közös megállapodás kérdése, hogy így megfelel-e mindkét félnek. Azzal jó tisztában lenni, hogy bármely eset áll fenn, az ügyvéd feladata mindkét fél érdekeinek a képviselete – így eladói és vevői szemszögből is alapos tájékoztatást ad és jogszerűen jár el. Például mindkét félnek kiküldi a szerződéstervezetet, melyen még lehet módosítást kérni bármely fél részéről.
Az egyetlen olyan szakember, akinek a segítsége nélkül nem mehet végbe egy ingatlan-adásvétel az az ügyvéd, hiszen – ha máshoz nem is –, de az adásvétel jogszerűségéhez szükségünk lesz a segítségére. A fentiekből is jól látszik, hogy milyen fontos szerepet tölt be a folyamatban és hogy mindkét fél számára elengedhetetlen fontosságú. Mielőtt azonban szakembert választanánk, érdemes tájékozódnunk a környéken található ügyvédi díjakról, hiszen nagy eltérések lehetnek egy-egy iroda ajánlata között!