1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A használt autók vásárlásakor a vevőt az a veszély fenyegeti, hogy pénzéért nem azt kapja, amit ígértek. Az egyik leggyakoribb trükk a kilométerórák visszatekerése. Ezen a téren a helyzet egyre jobb, de még mindig nagyon óvatosnak kell lenni.

A Büntető Törvénykönyv vonatkozó rendeletei idén júniusban lépnek életbe, az óraállások központi regisztrációját 2012-től előíró rendelet pedig csak hosszú évek után lesz képes befolyásolni a kilométerórák visszatekerésének gyakorlatát. Az áttörésre tehát még sokáig várni kell, a Használtautó.hu internetes szakportál legfrissebb piaci adatai mégis pozitív változás jeleit mutatják.

Autósok, figyelem! Fontos határidő közeleg! Részletek >>>

Az autós szakportálon jelenleg kínált használt személyautók 74 százaléka esetében tüntetik fel a hirdetők a kilométeróra-állást – ez az arány egy éve is hasonló mértékű volt. Azonos korú autók bevallott kilométer-adatainak átlagát vizsgálva az derült ki, hogy egy év alatt az átlagok értéke 8-10 ezer kilométerrel emelkedett, vagyis közelebb került a reális szinthez. Ez különösen annak fényében pozitív fejlemény, hogy a tavalyi üzemanyag-fogyasztási statisztikák az átlagos évi futásteljesítmény csökkenésére utalnak.



Mindez azonban még korántsem jelenti azt, hogy alapvető javulás következett be – hangsúlyozza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Az adatokból továbbra is az látszik, hogy 4 éves kor után az éves bevallott növekmény nem éri el a tízezer kilométert. Emiatt az idősebb évjáratok eltérése a reális szinttől folyamatosan nő, 10 év felett akár a 20 százalékos mértéket is meghaladhatja.”

A használtautó-kínálat ugyanakkor folyamatosan öregszik, a legtöbb kínált autó  ezért immár nem a 90-130 ezer kilométer közötti intervallumban, hanem valamivel a fölött található. Emiatt úgy tűnik, a 100 ezer kilométer, mint lélektani határ is veszített jelentőségéből. Tavaly még 18 százalékkal kevesebb autót hirdettek a 100-110 ezer kilométeres intervallumban, mint a 90-100 ezer közöttiben, noha visszatekerés nélkül statisztikailag itt nem szabadna törésnek mutatkoznia. Fél éve azonban ez a szakadék 10, míg mostanra 6 százalék körüli szintre laposodott.
Hogyan védekezhet a vásárló?

A kilométeróra-csalások áldozatai a gyanútlan vevők, akik nem csupán magasabb árat fizetnek a reálisnál, de az autó állapotából fakadóan magasabb szervizköltséget is kénytelenek viselni. Nem szólva a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradásáról, ami extrém esetben végzetes baleseteket is okozhat. A kereskedőt semmi sem kötelezi az autó előéletének tisztázására, ezért elsősorban a vevő tehet annak érdekében, hogy csökkentse az átverés esélyét.

A kezelőszervek (kormány, pedálok, sebességváltó, stb.) kopottsága nem jelzik feltétlenül az autó korát, hiszen ezeket viszonylag egyszerű kicserélni

A szervizkönyv megléte nyújthat némi biztonságot, de mindenképpen gyanús, ha a bejegyzések és a pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerültek bele. Ilyenkor az adott szervizen, vagy a márka gyári rendszerén keresztül próbálhatunk további információkhoz jutni.

A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Azt viszont egy pillanatig ne tévesszük szem elől, hogy a visszatekerés nem magyar találmány: az import használt autók fő beszerzési forrásának számító Németországban például szintén elterjedt gyakorlat.

A legfontosabb azonban talán a reális gondolkodás a vevő részéről: illúzió azt gondolni, hogy olcsón tudunk keveset futott autóhoz jutni – magyarázza a Használtautó.hu ügyvezetője.

Várható tendenciák

A Büntető Törvénykönyv nyáron hatályba lépő ide vonatkozó passzusai immár börtönbüntetést is kilátásba helyeznek a kilométerszámláló-műszer manipulálói számára. Lehet azonban bármilyen elrettentő a szankció, a gyakorlat visszaszorulása azon múlik majd, mennyire sikerül majd a gyakorlatban rábizonyítani a bűnösökre a bűncselekmény elkövetését.


A jelenleg is érvényes szabályozás szerint 2012 januárjától tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga esetén központilag (a KEK KH adatbázisában) regisztrálják az autó aktuális kilométeróra-állását. Az elmúlt egy év azonban mindössze arra volt elég, hogy a személyautópark mintegy feléről álljon rendelkezésre ilyen, bárki számára elérhető adat. Ami önmagában szintén keveset ér, ha nincsen olyan korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehetne.

Hatékonyabb megoldás a belga (Car-Pass) módszer átvétele lehetne: ott az aktuális kilométer-állás minden szervizlátogatás alkalmával a központi rendszerbe kerül. Kérdés persze, hogy a sufniszervizek hazai világában mennyire vezethető be eredményesen egy ilyen intézkedés.

Úgy tűnik tehát, hogy a legfőbb védekezési eszköz az átveréssel szemben egy jó ideig még az egészséges gyanakvás és a körültekintő autóvásárlás marad.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG