Hat év alatt most először adott el átlagosan kevesebb árut az európai élelmiszer-kiskereskedelem negyedéves összehasonlításban; az idei második negyedévben Európában átlag 1 százalékkal csökkent az eladott mennyiség, a tavalyi hasonló időszakhoz képest, míg Magyarországon 2 százalékkal. Az elemzést a Nielsen készítette, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, ismereteket szolgáltató globális vállalat.
A 21 európai országra kiterjedő felmérésből kiderül, hogy értékben az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalma Magyarországon átlag 5, a kontinensen 3 százalékkal nagyobb az idei második negyedévben, mint tavaly április-június között volt. Legnagyobb mértékben nőtt Törökországban 10, Szlovákiában és Lengyelországban 7-7 százalékkal. Ezzel szemben 1-2 százalékos csökkenést regisztráltak Görögországban, Olaszországban és Csehországban.
Mennyiséget tekintve a bolti forgalom a vizsgált országok közül 11-ben csökkent, kilencben nőtt, Belgiumban pedig stabil maradt, negyedéves összehasonlításban. Legnagyobb mértékben, 7 százalékkal esett vissza a mennyiségi eladás Csehországban. Az utána következő Törökországban, Portugáliában és Olaszországban pedig mínusz 3-3 százalékot regisztráltak. Negatív a tendencia Görögországban, ahol a 13 legutóbbi, egymást követő negyedév mindegyikében mennyiségi csökkenést regisztrált a Nielsen.
A 21 országban az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum együttes kiskereskedelmi átlagára 4 százalékkal emelkedett, a második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakkal szemben. A magyarországi 7 százalék a második legnagyobb drágulás Európa fejlett piacai között, a törökországi 13 százalék után. A magyar mutatót a szlovák követi plusz 5, majd a portugál, lengyel, francia, dán és brit, követi egyaránt 4 százalékkal. 19 államban volt drágulás, csökkenést csak Svájcban és Írországban tapasztaltak.