3p
Az amerikaiak, keressenek keveset vagy sokat, jövedelmük nem is hányadát költik olyan cikkekre, amelyek nem tekinthetők alapvető szükségletnek, így közgazdaságilag luxusnak minősülnek. Még az alacsony keresetűeknek is jóval nagyobb a jövedelme, mint ami az alapvető szükségletek fedezésére kell.

A nagyobb jövedelműek persze nagyobb arányban költenek luxuscikkekre, de a szegényebb háztartásuk is jövedelmük tekintélyes részét fordítják ilyesmikre a Deutsche Bank Research elemzése szerint, melyet a MarketWatch tett közzé. A leggazdagabb családok, azaz a legjobban kereső egyötöd nagyjából jövedelme 65 százalékát költi luxuscikkekre, a közepes jövedelműeknél ez az arány 50 százalék. A felmérés elég hosszú időszak, az 1984-2014 közti 30 év költekezési szokásait vizsgálta.

Eltérő értelmezés

A legalacsonyabb jövedelműek, azaz az összes kereső egyötöde is mintegy jövedelme 40 százalékát fordította nem alapvető szükségleti cikkekre. Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy mit számítanak alapvető szükségletnek, és mi az, ami ezen felül van, így a luxus kategóriába kerül. Példaként azt említik, hogy a McDonald’s-ban enni luxus, a dohányzás viszont szükséglet, ami mai ésszel meglehetősen furcsa megosztás.

A furcsaság azzal magyarázható, hogy a szükségleti cikkeket úgy határozták meg, hogy azokból akkor sem fogyasztunk többet, ha több a jövedelmünk, a luxuscikkek viszont azok, amelyek fogyasztását növeljük, ha nő az elkölthető jövedelmünk. Persze ebből a meghatározásból már logikusabban következnek a felmérés eredményei, nyilván egész más adatokat kapnánk, ha a luxuskategóriába azokat a termékeket sorolnák, amelyeket általában is luxusnak szoktunk nevezni, ami biztos nem a Mekiben való étkezés.

Mindenkinek jól megy

Mindazonáltal azt jól mutatja a felmérés, hogy nagy a jólét, legalábbis Amerikában, hisz a legalacsonyabb jövedelműek sincsenek hónapról hónapra kicentizve, hanem kényelmesen költhetnek olyan dolgokra is, amiről ha kell, könnyen le lehetne mondani. Az amerikai háztartások közepes éves jövedelme (az az összeg, melynél kevesebb, illetve több egyaránt a háztartások felének jut) közel 60 ezer dollár (16 millió forint). Az átlagnak nevezett összeg, amely az összes adat számtani átlaga, ennél jóval magasabb.

Pénzügyi tudatosság

Egy másik felmérés azt vizsgálta, hogyan viszonyulnak az amerikaiak a viszonylag magas kamatozású hitelkártya adóssághoz. 86 százalékuk véli úgy, hogy ha alapvető szükségleti cikkekre vagy szolgáltatásokra kell hirtelen a pénz (váratlan orvosi kiadás, munkanélküliség esete, tönkrement tartós fogyasztási cikk pótlása), akkor ésszerű igénybe venni. Ugyanakkor még többen, 87 százalék mondta azt, hogy nem szívesen adósodna el nem létfontosságú dolgokért, ha azokat nem engedheti meg magának. A 2008-as válság, ami előtt az eladósodás össznépi szokás lett, úgy tűnik, megtette hatását.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG