3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikaiak, keressenek keveset vagy sokat, jövedelmük nem is hányadát költik olyan cikkekre, amelyek nem tekinthetők alapvető szükségletnek, így közgazdaságilag luxusnak minősülnek. Még az alacsony keresetűeknek is jóval nagyobb a jövedelme, mint ami az alapvető szükségletek fedezésére kell.

A nagyobb jövedelműek persze nagyobb arányban költenek luxuscikkekre, de a szegényebb háztartásuk is jövedelmük tekintélyes részét fordítják ilyesmikre a Deutsche Bank Research elemzése szerint, melyet a MarketWatch tett közzé. A leggazdagabb családok, azaz a legjobban kereső egyötöd nagyjából jövedelme 65 százalékát költi luxuscikkekre, a közepes jövedelműeknél ez az arány 50 százalék. A felmérés elég hosszú időszak, az 1984-2014 közti 30 év költekezési szokásait vizsgálta.

Eltérő értelmezés

A legalacsonyabb jövedelműek, azaz az összes kereső egyötöde is mintegy jövedelme 40 százalékát fordította nem alapvető szükségleti cikkekre. Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy mit számítanak alapvető szükségletnek, és mi az, ami ezen felül van, így a luxus kategóriába kerül. Példaként azt említik, hogy a McDonald’s-ban enni luxus, a dohányzás viszont szükséglet, ami mai ésszel meglehetősen furcsa megosztás.

A furcsaság azzal magyarázható, hogy a szükségleti cikkeket úgy határozták meg, hogy azokból akkor sem fogyasztunk többet, ha több a jövedelmünk, a luxuscikkek viszont azok, amelyek fogyasztását növeljük, ha nő az elkölthető jövedelmünk. Persze ebből a meghatározásból már logikusabban következnek a felmérés eredményei, nyilván egész más adatokat kapnánk, ha a luxuskategóriába azokat a termékeket sorolnák, amelyeket általában is luxusnak szoktunk nevezni, ami biztos nem a Mekiben való étkezés.

Mindenkinek jól megy

Mindazonáltal azt jól mutatja a felmérés, hogy nagy a jólét, legalábbis Amerikában, hisz a legalacsonyabb jövedelműek sincsenek hónapról hónapra kicentizve, hanem kényelmesen költhetnek olyan dolgokra is, amiről ha kell, könnyen le lehetne mondani. Az amerikai háztartások közepes éves jövedelme (az az összeg, melynél kevesebb, illetve több egyaránt a háztartások felének jut) közel 60 ezer dollár (16 millió forint). Az átlagnak nevezett összeg, amely az összes adat számtani átlaga, ennél jóval magasabb.

Pénzügyi tudatosság

Egy másik felmérés azt vizsgálta, hogyan viszonyulnak az amerikaiak a viszonylag magas kamatozású hitelkártya adóssághoz. 86 százalékuk véli úgy, hogy ha alapvető szükségleti cikkekre vagy szolgáltatásokra kell hirtelen a pénz (váratlan orvosi kiadás, munkanélküliség esete, tönkrement tartós fogyasztási cikk pótlása), akkor ésszerű igénybe venni. Ugyanakkor még többen, 87 százalék mondta azt, hogy nem szívesen adósodna el nem létfontosságú dolgokért, ha azokat nem engedheti meg magának. A 2008-as válság, ami előtt az eladósodás össznépi szokás lett, úgy tűnik, megtette hatását.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG