5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áremeléssel indították a nyarat a hazai hipermarketek: mind előző hónaphoz képes, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk júniusi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Pár forint híján most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Megnéztük, mennyiből lehet kihozni a legolcsóbban egy nyáresti fröccsözést, és hogy mi a helyzet mogyorókrém-fronton.
A tatabányai Interspar (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A június eleje sem telt másként, mint hogy ellátogattunk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Májusi felmérésünkkor 3 százalékkal fizettünk kevesebbet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező árcsökkenés teljesen köddé vált. Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly júniushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 2,2 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban még ennél is komolyabb drágulást mértünk: 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár csak egy hajszállal, de az Auchanban 0,6 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva vaskosabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 6,4 százalékkal, utóbbinál 0,8 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatot nézünk, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 1,8, az Intersparban 6,3 százalékkal, a Tescóban pedig 8,4 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, pontosan 19 918 forintra.

Az Interspar elveszítette előző havi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettünk a legkevesebbet, 19 503 forintot a nagybevásárlásért.

Minden felmérésünk készítésekor elmondjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 074 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1844 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést az almánál mértünk. A gyümölcs 29 százalékkal került többe, mint májusban. De 20 százalék feletti áremelkedést mértünk a banánnál (+23%) és a tejnél (+21%) is.

Az előző hónaphoz képest komolyabb, 10 százaléknál nagyobb volt az áremelés a burgonyánál (+11%), a rizsnél (+14), a kávénál, a teánál és a chipsznél (mindhárom termék 11 százalékot drágult).

Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb áremelkedést a tésztánál mértük: 25 százalékkal kerül többe tavaly júniushoz viszonyítva. Sokat drágult a csirkemell (+21%), a pezsgő és az égetett szesz (mindkét termék 16 százalékot). 10 százaléknál is többet kell adnunk még az almáért, a tejért és a joghurtért.

Olcsóbb lett viszont a cukor, közel 30 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor. Mint ahogy a kávé is, itt 12 százalékos árcsökkenés volt.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • a cseresznyére,
  • a mogyorókrémre
  • és a fehérborra esett.

Június eleje van, a cseresznye szezonja. Idén hirtelen felmelegedéssel jött a tavasz, ami felgyorsította a cseresznye érését, így már május végén elkezdték szedni a gyümölcsöt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tapasztalatai szerint a vásárlók jellemzően a nagy méretű, fényes és sötétpiros színű gyümölcsöt keresik.

A legolcsóbb cseresznyét az Auchanban találtunk, 699 forintért adták kilóját. Az Intersparban fél kilót adtak ennyiért, a kilós ár így 1389 forintra jön ki. A Tescóban 899 forint volt kilója.

A mogyorókrém apropóját az adta, hogy néhány nappal ezelőtt veszélyes mogyorókrém került a magyar boltokba. Egy német vásárló fémdarabot talált a Nusweet Bio mogyorós nugátkrémben, a termékből hozzánk is jutott.

A KSH pénteken közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Megnéztük, most milyen krémet kapunk a legkedvezőbb áron. Rég volt ilyen: mindhárom hipermarketben ugyanazt a mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. A kétféle ízesítésben is kapható, 1 kilós kiszerelésű Miss Nuss az Auchanban és a Tescóban is 1025 forint volt, az Interspárban pedig 1490 forintért adták az édességet.

Harmadik termékünk az üveges fehérbor lett. Itt a nyár, ilyenkor gyakran lecsúszik egy-két fröccs. Mivel lehet a legolcsóbban túlélni a nyári szomjúságot? Az üzletek alsó soros nyertese a 237 forintért kínált Rúzsa Sándor névre keresztelt félédes bor lett a Tescóból. 300 forint alatt az Auchanban és az Intersparban is találtunk üveges bort. Az Auchanban 279 forint a Bohém fantázianevű Duna-Tisza közi félédes nedű. Az Intersparban pedig  299 forintért találtunk ugyancsak félédes Duna-Tisza közi cuvét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG