5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áremeléssel indították a nyarat a hazai hipermarketek: mind előző hónaphoz képes, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk júniusi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Pár forint híján most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Megnéztük, mennyiből lehet kihozni a legolcsóbban egy nyáresti fröccsözést, és hogy mi a helyzet mogyorókrém-fronton.
A tatabányai Interspar (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A június eleje sem telt másként, mint hogy ellátogattunk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Májusi felmérésünkkor 3 százalékkal fizettünk kevesebbet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező árcsökkenés teljesen köddé vált. Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly júniushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 2,2 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban még ennél is komolyabb drágulást mértünk: 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár csak egy hajszállal, de az Auchanban 0,6 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva vaskosabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 6,4 százalékkal, utóbbinál 0,8 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatot nézünk, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 1,8, az Intersparban 6,3 százalékkal, a Tescóban pedig 8,4 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, pontosan 19 918 forintra.

Az Interspar elveszítette előző havi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettünk a legkevesebbet, 19 503 forintot a nagybevásárlásért.

Minden felmérésünk készítésekor elmondjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 074 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1844 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést az almánál mértünk. A gyümölcs 29 százalékkal került többe, mint májusban. De 20 százalék feletti áremelkedést mértünk a banánnál (+23%) és a tejnél (+21%) is.

Az előző hónaphoz képest komolyabb, 10 százaléknál nagyobb volt az áremelés a burgonyánál (+11%), a rizsnél (+14), a kávénál, a teánál és a chipsznél (mindhárom termék 11 százalékot drágult).

Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb áremelkedést a tésztánál mértük: 25 százalékkal kerül többe tavaly júniushoz viszonyítva. Sokat drágult a csirkemell (+21%), a pezsgő és az égetett szesz (mindkét termék 16 százalékot). 10 százaléknál is többet kell adnunk még az almáért, a tejért és a joghurtért.

Olcsóbb lett viszont a cukor, közel 30 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor. Mint ahogy a kávé is, itt 12 százalékos árcsökkenés volt.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • a cseresznyére,
  • a mogyorókrémre
  • és a fehérborra esett.

Június eleje van, a cseresznye szezonja. Idén hirtelen felmelegedéssel jött a tavasz, ami felgyorsította a cseresznye érését, így már május végén elkezdték szedni a gyümölcsöt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tapasztalatai szerint a vásárlók jellemzően a nagy méretű, fényes és sötétpiros színű gyümölcsöt keresik.

A legolcsóbb cseresznyét az Auchanban találtunk, 699 forintért adták kilóját. Az Intersparban fél kilót adtak ennyiért, a kilós ár így 1389 forintra jön ki. A Tescóban 899 forint volt kilója.

A mogyorókrém apropóját az adta, hogy néhány nappal ezelőtt veszélyes mogyorókrém került a magyar boltokba. Egy német vásárló fémdarabot talált a Nusweet Bio mogyorós nugátkrémben, a termékből hozzánk is jutott.

A KSH pénteken közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Megnéztük, most milyen krémet kapunk a legkedvezőbb áron. Rég volt ilyen: mindhárom hipermarketben ugyanazt a mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. A kétféle ízesítésben is kapható, 1 kilós kiszerelésű Miss Nuss az Auchanban és a Tescóban is 1025 forint volt, az Interspárban pedig 1490 forintért adták az édességet.

Harmadik termékünk az üveges fehérbor lett. Itt a nyár, ilyenkor gyakran lecsúszik egy-két fröccs. Mivel lehet a legolcsóbban túlélni a nyári szomjúságot? Az üzletek alsó soros nyertese a 237 forintért kínált Rúzsa Sándor névre keresztelt félédes bor lett a Tescóból. 300 forint alatt az Auchanban és az Intersparban is találtunk üveges bort. Az Auchanban 279 forint a Bohém fantázianevű Duna-Tisza közi félédes nedű. Az Intersparban pedig  299 forintért találtunk ugyancsak félédes Duna-Tisza közi cuvét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Buksza: baktériumcunami vagy tisztaság a lakásban? Kisokos a mosogatószivacsokhoz, törlőkendőkhöz
Buksza blog | 2024. november 4. 16:17
A háztartásokban használt tisztítóeszközöket időnként ki kell dobni, ám az meglepő, hogy a szakértők szerint milyen gyakran kell ezt megtenni.
Vásárló Összeomlás előtt az étteremlánc, a magyar leány időben váltott
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:36
A Magyarországon is ismert amerikai TGI Friday’s könnyen lehet, hogy teljesen eltűnik a színről.
Vásárló Kitört a tojásválság, elszálltak az árak: külföldről dobnak mentőövet a szlovák vásárlóknak
Buksza blog | 2024. november 4. 10:27
Szlovákiában a tavalyi madárinfluenza-járvány után ősszel is kitört egy hasonló fertőzés, így várhatóan hazai forrásból nem lesz elég tojás a boltokban. Az árak természetesen nőnek.
Vásárló Három rangos nemzetközi díj a fővárosi luxushotelnek
Natív tartalom | 2024. november 4. 07:00
Három díjat nyert a Mystery Hotel Budapest az Észak-Írországban található Galgormban megrendezett 18. World Luxury Hotel Awards gálán.
Vásárló A Penny célba veszi a nyugdíjasokat, dedikált termékeket kapnak az olasz boltokban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 3. 10:37
Olaszországban a Penny kifejezetten az idősek, nyugdíjasok igényeire szabott termékcsaládot hoz forgalomba. A boltlánc szerint a cikkek nagyon egészségesek és csábító a márkanevük.
Vásárló Kid Rock, Elon Musk vagy épp Barack Obama is befolyásolja a nyereményszorzókat – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. november 2. 08:56
Milyen nüanszok befolyásolják az oddsokat? Kit látnak esélyesebbnek a Fehér Házért folyó versenyben a magyarok? Kire fogadnak a férfiak és kire a hölgyek? Mi alapján döntenek a fogadók? Milyen eseményekre lehet fogadni, és mekkora nyereményt remélhetnek? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik nem a kellő körültekintéssel választanak fogadóirodát? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Tulik Ágnessel, a Vegas.hu marketingigazgatójával.
Vásárló A Lidl tényleg meghökkentő lépéssel rukkolt elő, bevetette Dr. Günstiget
Buksza blog | 2024. november 1. 14:35
Alaposan megdolgoztatta marketingeseit a Lidl az idei bevásárlási szezon előtt, hogy olyan reklámokkal álljanak elő, amelyek ki tudnak tűnni a vásárlókat elárasztó hirdetésözönből.
Vásárló Folytatódik a műanyagpalack-háború: nekimentek a Coca-Colának és a Pepsinek
Buksza blog | 2024. november 1. 12:58
Vásárlóik átverésével vádolja az Egyesült Államok legnépesebb megyéjének önkormányzata a két legismertebb kólacéget, mert műanyagpalackjaik szerinte nem igazán újrahasznosíthatók.
Vásárló Kihúzta a gyufát, nagy bajba kerülhet a Temu
Buksza blog | 2024. október 31. 18:57
Az Európai Bizottság elégedetlen a Temu által benyújtott jelentéssel, amely arról számolt be, milyen intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy gyanús termékek kerüljenek fel az elektronikus piacterükre.
Vásárló 3 dolog, amitől férfiasabbnak érzik magukat a férfiak
Márkázott tartalom | 2024. október 31. 10:56
A férfiasság érzete az önértékelés egyik fontos alappillére, és számos tényező befolyásolja, hogy egy férfi mennyire érzi magát magabiztosnak és férfiasnak a mindennapokban. A következőkben három olyan tényezőt járunk körül, amelyek jelentős hatással vannak a férfiak önértékelésére és férfiasság érzetére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG