5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áremeléssel indították a nyarat a hazai hipermarketek: mind előző hónaphoz képes, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk júniusi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Pár forint híján most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Megnéztük, mennyiből lehet kihozni a legolcsóbban egy nyáresti fröccsözést, és hogy mi a helyzet mogyorókrém-fronton.
A tatabányai Interspar (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A június eleje sem telt másként, mint hogy ellátogattunk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Májusi felmérésünkkor 3 százalékkal fizettünk kevesebbet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező árcsökkenés teljesen köddé vált. Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly júniushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 2,2 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban még ennél is komolyabb drágulást mértünk: 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár csak egy hajszállal, de az Auchanban 0,6 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva vaskosabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 6,4 százalékkal, utóbbinál 0,8 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatot nézünk, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 1,8, az Intersparban 6,3 százalékkal, a Tescóban pedig 8,4 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, pontosan 19 918 forintra.

Az Interspar elveszítette előző havi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettünk a legkevesebbet, 19 503 forintot a nagybevásárlásért.

Minden felmérésünk készítésekor elmondjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 074 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1844 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést az almánál mértünk. A gyümölcs 29 százalékkal került többe, mint májusban. De 20 százalék feletti áremelkedést mértünk a banánnál (+23%) és a tejnél (+21%) is.

Az előző hónaphoz képest komolyabb, 10 százaléknál nagyobb volt az áremelés a burgonyánál (+11%), a rizsnél (+14), a kávénál, a teánál és a chipsznél (mindhárom termék 11 százalékot drágult).

Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb áremelkedést a tésztánál mértük: 25 százalékkal kerül többe tavaly júniushoz viszonyítva. Sokat drágult a csirkemell (+21%), a pezsgő és az égetett szesz (mindkét termék 16 százalékot). 10 százaléknál is többet kell adnunk még az almáért, a tejért és a joghurtért.

Olcsóbb lett viszont a cukor, közel 30 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor. Mint ahogy a kávé is, itt 12 százalékos árcsökkenés volt.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • a cseresznyére,
  • a mogyorókrémre
  • és a fehérborra esett.

Június eleje van, a cseresznye szezonja. Idén hirtelen felmelegedéssel jött a tavasz, ami felgyorsította a cseresznye érését, így már május végén elkezdték szedni a gyümölcsöt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tapasztalatai szerint a vásárlók jellemzően a nagy méretű, fényes és sötétpiros színű gyümölcsöt keresik.

A legolcsóbb cseresznyét az Auchanban találtunk, 699 forintért adták kilóját. Az Intersparban fél kilót adtak ennyiért, a kilós ár így 1389 forintra jön ki. A Tescóban 899 forint volt kilója.

A mogyorókrém apropóját az adta, hogy néhány nappal ezelőtt veszélyes mogyorókrém került a magyar boltokba. Egy német vásárló fémdarabot talált a Nusweet Bio mogyorós nugátkrémben, a termékből hozzánk is jutott.

A KSH pénteken közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Megnéztük, most milyen krémet kapunk a legkedvezőbb áron. Rég volt ilyen: mindhárom hipermarketben ugyanazt a mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. A kétféle ízesítésben is kapható, 1 kilós kiszerelésű Miss Nuss az Auchanban és a Tescóban is 1025 forint volt, az Interspárban pedig 1490 forintért adták az édességet.

Harmadik termékünk az üveges fehérbor lett. Itt a nyár, ilyenkor gyakran lecsúszik egy-két fröccs. Mivel lehet a legolcsóbban túlélni a nyári szomjúságot? Az üzletek alsó soros nyertese a 237 forintért kínált Rúzsa Sándor névre keresztelt félédes bor lett a Tescóból. 300 forint alatt az Auchanban és az Intersparban is találtunk üveges bort. Az Auchanban 279 forint a Bohém fantázianevű Duna-Tisza közi félédes nedű. Az Intersparban pedig  299 forintért találtunk ugyancsak félédes Duna-Tisza közi cuvét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG