5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Áremeléssel indították a nyarat a hazai hipermarketek: mind előző hónaphoz képes, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk júniusi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Pár forint híján most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Megnéztük, mennyiből lehet kihozni a legolcsóbban egy nyáresti fröccsözést, és hogy mi a helyzet mogyorókrém-fronton.
A tatabányai Interspar (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A június eleje sem telt másként, mint hogy ellátogattunk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Májusi felmérésünkkor 3 százalékkal fizettünk kevesebbet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező árcsökkenés teljesen köddé vált. Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly júniushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 2,2 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban még ennél is komolyabb drágulást mértünk: 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár csak egy hajszállal, de az Auchanban 0,6 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva vaskosabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 6,4 százalékkal, utóbbinál 0,8 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatot nézünk, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 1,8, az Intersparban 6,3 százalékkal, a Tescóban pedig 8,4 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, pontosan 19 918 forintra.

Az Interspar elveszítette előző havi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettünk a legkevesebbet, 19 503 forintot a nagybevásárlásért.

Minden felmérésünk készítésekor elmondjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 074 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1844 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést az almánál mértünk. A gyümölcs 29 százalékkal került többe, mint májusban. De 20 százalék feletti áremelkedést mértünk a banánnál (+23%) és a tejnél (+21%) is.

Az előző hónaphoz képest komolyabb, 10 százaléknál nagyobb volt az áremelés a burgonyánál (+11%), a rizsnél (+14), a kávénál, a teánál és a chipsznél (mindhárom termék 11 százalékot drágult).

Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb áremelkedést a tésztánál mértük: 25 százalékkal kerül többe tavaly júniushoz viszonyítva. Sokat drágult a csirkemell (+21%), a pezsgő és az égetett szesz (mindkét termék 16 százalékot). 10 százaléknál is többet kell adnunk még az almáért, a tejért és a joghurtért.

Olcsóbb lett viszont a cukor, közel 30 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor. Mint ahogy a kávé is, itt 12 százalékos árcsökkenés volt.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • a cseresznyére,
  • a mogyorókrémre
  • és a fehérborra esett.

Június eleje van, a cseresznye szezonja. Idén hirtelen felmelegedéssel jött a tavasz, ami felgyorsította a cseresznye érését, így már május végén elkezdték szedni a gyümölcsöt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tapasztalatai szerint a vásárlók jellemzően a nagy méretű, fényes és sötétpiros színű gyümölcsöt keresik.

A legolcsóbb cseresznyét az Auchanban találtunk, 699 forintért adták kilóját. Az Intersparban fél kilót adtak ennyiért, a kilós ár így 1389 forintra jön ki. A Tescóban 899 forint volt kilója.

A mogyorókrém apropóját az adta, hogy néhány nappal ezelőtt veszélyes mogyorókrém került a magyar boltokba. Egy német vásárló fémdarabot talált a Nusweet Bio mogyorós nugátkrémben, a termékből hozzánk is jutott.

A KSH pénteken közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Megnéztük, most milyen krémet kapunk a legkedvezőbb áron. Rég volt ilyen: mindhárom hipermarketben ugyanazt a mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. A kétféle ízesítésben is kapható, 1 kilós kiszerelésű Miss Nuss az Auchanban és a Tescóban is 1025 forint volt, az Interspárban pedig 1490 forintért adták az édességet.

Harmadik termékünk az üveges fehérbor lett. Itt a nyár, ilyenkor gyakran lecsúszik egy-két fröccs. Mivel lehet a legolcsóbban túlélni a nyári szomjúságot? Az üzletek alsó soros nyertese a 237 forintért kínált Rúzsa Sándor névre keresztelt félédes bor lett a Tescóból. 300 forint alatt az Auchanban és az Intersparban is találtunk üveges bort. Az Auchanban 279 forint a Bohém fantázianevű Duna-Tisza közi félédes nedű. Az Intersparban pedig  299 forintért találtunk ugyancsak félédes Duna-Tisza közi cuvét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG