Nulladik pontként érdemes meghatározni, hogy mik a vállalkozásnak a pontos elérendő céljai. Ha nincs elég rutin ilyesmiben kérhetjük akár ebben az ügynökség segítségét. Majd minden ügynökség kínálatában szerepel marketing tanácsadás.
Hasznos lehet az ajánlás, ha van olyan ismerős, akiknek friss jó tapasztalata van egy ügynökségről. Amennyiben nincs ilyen, nyugodtan lehet keresni a neten, nem kell félni 1-2 oldalt lapozni sem a találatok között.
Érdemes alaposan körülnézni a honlapokon, például ha Facebook hirdetés kezelésére keresünk ügynökséget, jó ha a lapon több témába vágó cikk is szerepel, így lehet látni mennyire érthetően magyaráznak az adott témában.
Ha megvan a 2-3 szimpatikus ügynökség, akkor az ajánlatkéréskor küldjünk egy részletes leírást a cégről és céljairól. Innentől el fog kezdődni egy kommunikáció, amiből rengeteg dolog ki fog derülni.
Érdemes a következő kérdéseket is feltenni:
- Ki kezeli majd az egyes kampányokat, neki milyen tapasztalata van, hány kampányt kezel egyszerre?
- Egy fix ember lesz a kapcsolattartó?
- Milyen válaszadási időre lehet számítani?
- Pontosan milyen feladatok tartoznak bele a havi fizetendő összegbe és miért kérnek esetleg külön díjazást?
- Milyen időtávban kell gondolkodni, amíg megjönnek az eredmények?
- Ne féljünk kérdezni, nem kell zavarba jönni az esetleges szakszavaktól. Amíg valami nem világos nem szabad továbblépni rajta, mert ebből adódnak a félreértéses szituációk.
Minden cég és feladat más, ezért a kérdések is lehetnek eltérőek, ezekkel csak néhány ötletet szerettem volna adni. De abban biztos vagyok, hogy az első interakciókból rengeteg dolog kiderülhet, ha az ember figyel a részletekre.
Intő jelek, amik miatt el lehet kezdeni gyanakodni, illetve tovább keresgélni:
- A megbeszéltekhez képest késve válaszolnak.
- Ha már a kapcsolat elején csúsznak a megbeszélt időpontok, ez valószínűleg meg fog maradni az egész együttműködés ideje alatt.
- A nem nyilvános referencia.
- Az érthető, hogy nem minden cég szeretné, ha meg lenne említve referenciák között, de ha egy sincs, az legyen gyanús.
- Ha egy emberhez tartozik minden marketing feladat.
- Egy ember érthet profin 2-3 három marketing eszközhöz, de ha ennél több eszközt is kizárólag egy ember kezel, akkor az szinte borítékolható, hogy egy Mekk mesterhez került a cégünk.
- Homályos árazás.
- Amennyiben olyan válaszok is előkerülnek, hogy „ha majd odaérünk átbeszéljük az árakat”, abban biztos lehetünk, hogy elő fognak kerülni nemvárt fizetési tételek.
A cikk szerzője:
Kardos András – Online marketing szakértő. A Kardos-onlinemarketing tulajdonosa
Az írás az Alina.hu közreműködésével jelent meg.