1p
A világ számos piacán stabilizálódni kezdtek az első osztályú kiskereskedelmi üzlethelyiségek bérleti díjai 2009 harmadik negyedévében
A gazdasági és kiskereskedelmi (retail) mutatók stabilizálódási jeleire és a kereskedők javuló bizalmára válaszul a világ számos piacán stabilizálódni kezdtek az első osztályú kiskereskedelmi üzlethelyiségek bérleti díjai 2009 harmadik negyedévében. A bérleti díjak átlagosan egy százalékot estek globálisan második negyedéves szintjükhöz képest – mindez a CB Richard Ellis (CBRE) kiskereskedelmi szektorról szóló legújabb piacelemzéséből derül ki.

A CB Richard Ellis elemzéséből kitűnik, hogy noha a fogyasztók továbbra is óvatosan költenek, a fogyasztói bizalom lassan bár, de javul. A kiskereskedelem még kihívások előtt áll, de a kereskedők bizalma is nőtt az elmúlt év során; az érett piacokra és az első osztályú lokációkra való terjeszkedés a legtöbb szektor -például az élelmiszer és a ruházati kereskedők számára-továbbra is fontos. A CBRE kutatása szerint – amely 220 vezető kereskedelmi cég 2010-re szóló európai expanziós terveit elemezte –  73 kereskedő (a megkérdezettek 36,5 százaléka) több mint 10 üzlethelyiség nyitását tervezi 2010-ben. 25 cég (12,5 százalék) a piaci lehetőségeket még agresszívebben kihasználva 40-nél is több bolt nyitását fontolgatja. A skála másik oldalán a megkérdezettek 43 százaléka 5, vagy annál kevesebb új üzlethelyiséget tervez.

A helyzet meglehetősen különbözik az első és a másodosztályú üzlethelyiségek között. Számos cég arra használja a jelenlegi piaci lehetőségeket, hogy a korábbinál jobb boltokat és lokációt szerezzen meg, míg mások hálózatukat konszolidálják; „a legjobb” és az „egyéb” üzlethelyiségek közötti különbség pedig egyre nő. A legjobb helyszínek első osztályú üzlethelyiségeinek díjai stabilak maradtak és vonzzák a bérlőket, míg a másodosztályú lokációk és kisebb piacok emelkedő üresedéssel, csökkenő kereskedői kereslettel és visszaeső bérleti díjakkal szembesülnek.

Európa a legdrágább

New York továbbra is a világ legdrágább retail piaca maradt annak ellenére, hogy az elmúlt 12 hónapban 25 százalékkal estek a bérleti díjak. Az első osztályú ingatlanok bérleti díja évi 12.062 eurót tett ki négyzetméterenként; az amerikai metropoliszt Hong Kong (7.177 euró/m2/év) és Párizs (6.300 euró/m2/év) követi a képzeletbeli dobogón. Sydney a negyedik helyre emelkedett a legdrágábbak listáján, Tokió megtartotta ötödik helyezését.
Továbbra is az európai, közel-keleti és afrikai régióban vannak a legdrágább kiskereskedelmi piacok: a 20 legdrágább helyszínből 9 itt található. Párizs (3.), London (6.), Moszkva (7.), Zürich (8.) és Dublin (10.) az első tízben van.

A piacok többségén stabilizálódni látszódtak a legfelső kategóriás díjak az elmúlt időszakban, habár a CBRE EU-27 bérleti díj-indexe a harmadik negyedévben 0,4 százalékot csökkent, egy év alatt pedig 4 százalékot esett.

Az üresedési ráta hagyományosan alacsony a legjobb helyszíneken az egész régióban, bár az „első osztályú lokáció” fogalma sok piacon szűkült. A kereskedők továbbra is engedményeket követelnek, többek között forgalomarányos bérleti díjat, főleg ahol erős tárgyalási pozíciókkal rendelkeznek. Érdekes, hogy új bevásárlóközpont-fejlesztések hiányában sok kereskedő aggódik a terjeszkedés jövőbeni korlátozottsága miatt, leginkább a fejlődő piacokon.

Közép-Európában továbbra is a bécsi Kohlmarkt a legdrágább bevásárlóutca 220-245 euró/m2 havi bérleti díjjal. A prágai Na Prikope utcában is magasabb díjon lehet üzlethelyiséget bérelni, mint Budapesten. “Itthon továbbra is a Váci utca északi része a legdrágább: négyzetméterenként kb. 60-80 euróval kell számolni egy 200 m2-es üzlethelyiség esetében, azaz nem lényegesen drágább egy bolt bérlése a Belvárosban, mint a legsikeresebb prémiumkategóriás bevásárlóközpontban” – mondta Bobély Gábor, a CB Richard Ellis budapesti vezető elemzője.

Karácsonyi nagybevásárlás: irány Magyarország!
Beszűkültek és drágák a források az ingatlanpiacon
Csak két pláza épül Budapesten

Miért drágább minden, ha csökkennek az árak?
Nem szerettek belénk a kereskedők

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG