5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rohamtempóban fejlődik az önjáró autók terjedése és tesztelése, így hamarosan belátható időn belülre kerülhet az a jövőkép, hogy robotautók segítségével közlekedjünk. Ez kényelmes és biztonságos, a technológia megjelenése azonban egy egész sor hétköznapi dolgot tüntethet el, ami már szerves részét képezi az életünknek. A kérdés, hogy ezekből mennyit fogunk hiányolni.
(Fotó forrása: Bosch)

Jelenleg a világ minden táján, főleg a nagyvárosokban már zajlanak tesztek az önjáró autókkal – vizsgálják, hogy képesek-e egyáltalán nagyvárosi forgalomban működni, mennyire biztonságosak, és szép apránként kalibrálják őket a megbízható működés érdekében. A Bloomberg cikke szerint nem is kell már sokat várni arra, hogy ez legyen a standard: a Renault-Nissan egység feje, Carlos Ghosn szerint már hat éven belül önvezető autók cikázhatnak majd az utakon.

Ez nem csak a szállítmányozást és a közlekedést variálhatja át, de teljesen átalakíthatja a városképeket is, valamint azt, ahogy a közlekedésről gondolkodunk. Amint ugyanis sikerül elérni a robotautók önállóságát, úgy számos, ma hétköznapi technológia és megoldás fölöslegessé válhat – vagy épp veszélyeztetheti az új, automatizált közlekedési rendet. Összeszedtük, hogy mitől kell elbúcsúznunk, ha elterjednek az önvezető autók.

Bringák, buszok

Egy olyan jövőben, ahol bárki, bármikor és olcsón rendelhet magának robotfuvart, gyakorlatilag értelmét veszíti a tömegközlekedés. A már most létező fuvarmegosztó vállalatok, mint az Uber és a Lyft jelentősen csökkentették a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők arányát, sőt: olyannyira népszerűek, hogy az emberek gyakorlatilag inkább fognak egy ubert, semmint buszozzanak, taxizzanak, biciklizzenek vagy gyalogoljanak – még ha csak pár háztömbről is van szó.

Fotó: Aimotive / Facebook

Amint a robotkocsik elterjednek, a kötött útvonalon mozgó tömegközlekedési járművek értelmüket veszítik majd – a bringások pedig egyszerűen útban lennének, amellett, hogy az emberi lustaság miatt alig ülnének drótszamárra.

Belföldi repülőjáratok

Jó, ez Magyarországon belül épp kevésbé izgalmas, egy-egy nagyobb országban, mint az Egyesült Államokban azonban mindennapos a nagyvárosok vagy államok közti utazgatás. A szakértők azt várják, hogy a robotautók megjelenése derékba törheti a belső légi forgalmat. Ez történt egyébként Japánban is a maglev vonatok megjelenésével, ami kényelmesebb és olcsóbb megoldást jelentett a repüléshez képest, emiatt a repülőket igénybe vevők száma jókorát esett.

Prémium biztosítások

A világ közúti baleseteinek 90 százalékát emberi figyelmetlenség és mulasztás okozza, így nem csoda, ha a biztosítók is komplett iparágat építettek fel az emberi hibára. Abban a pillanatban, hogy az ember kikerül az egyenletből, a balesetek száma szignifikánsan csökkenthető, így nem lesz szükség extra biztosításra. Ez persze még gyerekcipőben jár, és az önvezető autók még mindig okoznak balesetet – igaz, itt is sokszor kiderült, hogy a vezető volt a ludas.>>>

Fotó: Flickr / Roman Boed

Autós kultúra és közlekedési dugók

Óriási verseny kezdődik: elindult a Mol új szolgáltatása. >>>

A jó hír az automatizált, „okos” városokkal, hogy központilag tervezhető a közlekedésük, a robotautók koordinálásával pedig gyakorlatilag megszüntethetőek lennének a közlekedési dugók. Ha pedig mindezt elektromos autóval végzik, úgy még a városok károsanyag-kibocsátása is csökken. Ugyanakkor azzal, hogy egyszerűen rendelhető robotkocsiknak szervezzük ki a közlekedést, eltűnhet a városi autós kultúra: kevesebb saját autó, kevesebb autós klub, kevesebb „baba az autóban” matrica. Mondjuk kérdés, hogy melyik az a szűk réteg, akinek ez ténylegesen hiányozni fog.

Felejtsd el a mikuláscsomagot, szervizelést!

Az önvezető autók terjedése az egyik legjobban utált munkakört is felszámolhatja: a parkoló őrökét. Ha ugyanis a robotkocsik megállás nélkül fel-alá járőröznek az utcán, befutó hívásra várva, úgy gyakorlatilag szükségtelenné válik a parkolók kialakítása, vagy épp ezek őrzése.

A robotkocsik szervizelése ráadásul bizonyos szempontból sokkal egyszerűbb lesz, ugyanis ritkábban kell majd őket szerelőhöz vinni – cserébe jóval bonyolultabb lesz a problémák megoldása. Ezt azonban csak specializált mérnökök tudják megcsinálni, a klasszikus robbanómotorhoz köthető problémákkal együtt a hagyományos autószerelői szakma a kihalás szélére kerülhet.

Akik nyernek: a kamionsofőrök

A szállítmányozók igazából még örülhetnek is az önjáró autók megjelenésének, mivel már most is komoly hiány van kamionsofőrökből. A felszabaduló állomány így biztos munkát találhat a szállítmányozásban, ha pedig végül „kihalásos alapon” elfogynak a sofőrök, addigra talán az önvezető autók fejlesztése eljut az önvezető kamionok szintjére is – erre egyébként már most is vannak törekvések.

Te belegondoltál már, miért használnál önvezető autót?

Nagyobb távolságokra és szabadidős utazásokra a sofőrök csaknem kétharmada önvezető autót használna. A volán mögötti inkább az utasokkal beszélgetnének és pihenéssel töltenék az idejüket - derült ki egy friss felmérésből. Mi a helyzet a parkolással és a dugókkal? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
Vásárló Új frontot nyitott a Temu
Buksza blog | 2024. április 8. 11:51
A Temu csak másfél éve jelent meg a Kínán kívüli online piacon, ám máris csavar egyet azon a stratégián, hogy nagyon alacsony áraival elszívja a vevőket versenytársaitól.
Vásárló Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
Buksza blog | 2024. április 8. 08:55
Az áruházláncok folyamatosan keresik a módját annak, hogy összekapcsolják a várlást és a mobilfizetési lehetőségeket, ám úgy tűnik göröngyös útra léptek kísérleteikkel.
Vásárló Hogyan befolyásolja a máj egészsége az epe működését?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 19:01
Az emberi test egy meglehetősen komplex felépítésű rendszer, melynek a működését még máig sem sikerült a tudósoknak teljes egészében megfejtenie. Az azonban már világos, hogy szinte minden mindennel összefügg, és ha egy szerv működése rendellenessé válik, az akár a teljes szervezetre, fizikai és mentális állapota is kihathat.
Vásárló Mit jelent valójában a szeretet, és hogyan függ össze az önzetlenséggel?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 10:17
Tetszik vagy sem, voltaképpen az egész életünk egy olyan út, amin folyamatosan fejlődünk, részben az eleve bennünk lévő vonásokból kiindulva, másrészt az életünk ránk gyakorolt hatásai által.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG