Míg a kiskereskedelmi forgalom 3,8 százalékkal csökkent, addig a műszaki cikkek piacán ennek duplája volt a visszaesés. Iparági szakértők szerint ezen csak a forradalmi technológiák piacra jutása, illetve a hitelpiac újbóli beindulása változtathat.
„A műszaki és multimédia cikkek viselkedésére egyébként is jellemző, hogy nagyobb kilengéssel követik a kiskereskedelem alakulását. Ha a vásárlóerő magára talál, akkor az többnyire szórakoztatóelektronikai eszközök megvásárlásában ölt testet, válság idején pedig ezek esnek vissza először.” – mondta Farkas András, a filmelőhívásra és multimédia cikkek kereskedelmére specializált hálózat, a Photo hall ügyvezetője. Mindazonáltal az év első harmadáról fontos tudni, hogy szezonálisan gyenge időszak, lévén nyáron és karácsonykor gyűjti be döntően bevételeit a műszaki kiskereskedelem.
A műszaki és multimédia cikkek terén fontos a hatása a technológiai mérföldköveknek is. A magyar piacon az okostelefonok, illetve a netbook-ok és egyéb hordozható informatikai készülékek kategóriájában figyelhető meg, hogy az újdonságok felpörgetik a keresletet. Míg a tévék esetében a plazma- illetve LCD technológia körüli lelkesedés az elmúlt években csúcsosodott ki, a videokameráknál és fényképezőgépeknél csak most érkezik a HD forradalma a középkategóriás mezőnyben.
A rossz időjárás miatt a nyári szezonban a turizmus aktivitásához köthető bevételek biztosan el fognak maradni a tervezettől. Ráadásul a vásárlóerő további lemorzsolódása miatt az árérzékenység a korábban előrejelzettnél is jobban jellemzi a magyarokat. „Noha a készülékek forgási sebessége nem marad el a külföldön tapasztalható ütemtől, az összköltés jóval alatta van annak. A magyarok is 2-3 évente cserélnek mobilt és notebook-ot, és 4-5 évente kamerát és fényképezőgépet, ám az erre szánt összeg alig fele a nyugaton mértnek. Nagyon megnézik mire költenek, lassan szánják rá magukat a vásárlásra, ugyanakkor mégis lojálisak, ha megfelelő kiszolgálással és jó minőséggel találkoznak.” – mondja Farkas András.
Privátbankár