Mintha kissé későn ébrednének a hirdetők: a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a kommunikációs iparág társszervezetei azt követően kérik a reklámadó eltörlését, hogy a Parlament tegnap elfogadta a jogszabály változtatását - bár a korábbi tiltakozások is teljességgel süket fülekre találtak kormányzati oldalon.
Frissítés: attól még, hogy süket fülekre találtak, a Reklámszövetség igenis igyekezett felhívni a döntéshozók figyelmét a problémára. Cikkünk megjelenése után jelezték: a Szövetség 2013 májusától dolgozik az ügyön, többek közt egy hatástanulmányt is készített és kommunikált az adó bevezetése ellen. „A reklám gazdasági hatásai” c. kutatás (amelyet 2013 októberében publikáltak) itt érhető el >> |
A tájékoztatás szerint a jogszabály kedden megszavazott módosításai egyrészt látszatengedményeket adnak, másrészt tovább súlyosbítják Magyarország legnagyobb árbevételű médiavállalatának adófizetési kötelezettségét. Az intézkedés tovább rontja a reklámadóval mint különadóval már egyébként is megterhelt iparág helyzetét - hangsúlyozta az MRSZ az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében. Hozzátették azt is, hogy az adminisztrációs terhek csökkentése önmagában nem mérsékli a reklámadó médiapiacra gyakorolt káros hatásait.
A közlemény szerint a reklámszakma, a szektor vállalatainak érdekképviseletén túl, az ország gazdasági érdekeinek szem előtt tartása miatt is emelte fel a szavát az elmúlt hónapokban. A reklámadó piaci árnövekedéshez, így egyebek mellett a fogyasztási cikkek árának emelkedéséhez vezet, ami nemcsak életszínvonal-csökkentő, hanem várhatóan inflációgerjesztő hatással is jár - közölte az MRSZ.
A szervezet egy, a Price Waterhouse Coopers 2013-as reklámpiaci hatástanulmányára hivatkozik, amely egyértelműen kimutatta, hogy a reklám kiemelten fontos szerepet tölt be a gazdaság egészséges működésében, és közvetlen hatással van a bruttó hazai termék (GDP) alakulására is.
Miközben a reklámadó káros gazdasági hatásai hamarosan kézzelfoghatók lehetnek, a költségvetéshez hozzáadott értéke várhatóan mindössze 8 milliárd forint, ami elenyésző ahhoz a 800 milliárd forinthoz képest, amellyel az iparág a gazdaság teljesítőképességhez hozzá tud járulni - hangsúlyozta a reklámszövetség. A várható káros hatásai miatt az MRSZ és a kommunikációs iparág társszervezetei ismételten kérik a kormányt, hogy a reklámadóról hozott döntést mihamarabb vizsgálja felül és az új adónemet törölje el - áll a közleményben.