5p
A nyolcvanadik Árkosár-felmérésben először mérhettünk éves adatot az Intersparban, a holland lánc rögtön előzött is egyet. Tovább folytatódott az árcsökkenés, a júliusi csúcs óta ereszkedik az élelmiszerkosarunk ára - hova lett az e-útdíj az árakból?
A KSH szerdán közli az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Szeptember 6-án immár 80. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. A KSH júliusban ismét alacsony, 2 százalék alatti inflációt mért, amelynek fő oka továbbra is a rezsicsökkentés lehet, de a Privátbankár Árkosár felméréséből úgy tűnik, az élelmiszerárak is hajszálnyit mérséklődtek, a vizsgált három áruházból kettőben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz képest.

Újabb meglepetés: tovább csökkentek az árak

Már az előző felmérés során is azt találtuk: csökkentek az árak hónap/hónap alapon, ez a júliusi rég nem látott emelkedés utáni korrekcióval volt magyarázható, amely ebben a hónapban az adatok szerint tovább folytatódott, a vizsgált áruházakban ugyanis átlagosan 0,3 százalékkal csökkentek az árak augusztusi felmérésünkhöz képest.

Meglepő, hogy továbbra sem látszanak az árakban az e-útdíj rendszer bevezetése miatt megnövekedett beszállítói költségek, pedig a szakemberek arra számítottak, hogy emiatt megugranak majd az árak. Ez a hatás azonban az élelmiszereknél egyelőre nem látszik.

Május óta nem volt ilyen olcsó a bevásárlás

A három hipermarketben tett látogatásunk során két egységben is árcsökkenést mértünk havi összehasonlításban. Augusztushoz képest csak a Tesco drágult, 5,5 százalékkal, míg az Auchanban 4,4 százalékkal, az Interspar 2,3 százalékkal lett olcsóbb. Az átlagos havi árcsökkenés 0,3 százalékos volt szeptemberre.

 

Egy év alatt azonban egyértelműen emelkedtek az árak, bár nem olyan drasztikusan, mint júliusban. Az Auchan 3,1, a Tesco pedig 4,9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Ebben a hónapban már az Interspar éves eredményéről is van adatunk: a fenyőfás lánc 2,1 százalékkal emelte árait egy év alatt. (Az Interspar akkor került be a Privátbankár árindexébe, amikor a Cora kivonult Magyarországról - első sparos adataink 13 hónappal ezelőtt születtek.)

 

 

Az átlagos kosárérték 17 540 forint lett, ami körülbelül a 2013 májusi értéknek felel meg. Az Auchanban 16 261, a Tescóban 18 830, az Intersparban 17 528 forintért telt meg a kosár. A dobogó tetején tehát maradt a francia lánc, a második-harmadik helyen viszont helycsere történt.

 

 



A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ez esetben 15 479 forint lenne a számla végösszege - ez több, mint kétezer forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell járnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny azonban megint kezd szétszakadni: ha a legolcsóbb áruházba megyünk vásárolni, 2570 forintot spórolhatunk a legdrágábbnál, ami 13,6 százalékos különbség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 35 százalékot meghaladó áremelkedést a banánnál mértünk. Bő 10 százalékot drágult a sajt és 17-et a krumpli. Több mint 35 százalékot csökkent viszont az alma ára, 15 százalékkal olcsóbb lett a chips, 13-mal a liszt. 10 százalékot meghaladó csökkenést mértünk a tej és májas árában augusztushoz képest.

Tavalyhoz képest duplájára ugrott a krumpli ára. Sorban a második a tej, amelynek 32 százalékkal nőtt az ára egy év alatt, de a száraztészta is 21 százalékkal drágább. 10 százalék felett drágult a tejföl és a margarin is. Komolyabb árcsökkenést is mértünk több terméknél: a májas, az alma és a kávé 15 százalékkal olcsóbb mint tavaly, de 10 százalékkal olcsóbb lett a cukor és a tojás is.

Havi legolcsóbbak: szeptemberi szilva, szőlő, szalonna

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Itt a szilva-szezon: idén kedvezett a gyümölcsnek az időjárás, ezért szép termés volt, megnéztük, ez a árakon is látszik-e. Az Auchanban és az Intersparban már 149 forintért lehet szilvát kapni, a Tescóban valamivel drágábban, 199 forintért adják kilóját.

Lassan indul a szőlő-szezon is, a korai szüretelésűt már szedik, de az Árkosár felmérés eredménye azt mutatja, hogy a termés még nem ért el a boltokig, egyelőre csak olasz szőlőt árulnak a hipermarketek. Az Intersparban 329, az Auchanban 379, a Tescóban 399 forintot kérnek az itáliai szőlőért.

És végül a szalonna, aminek mindig szezonja van a magyar konyhában: ezúttal kizárólag a kenyér- illetve a csemegeszalonna árait vettünk figyelembe. Ez a Tescóban volt a legolcsóbb, ahol 1170 forintért adták, de az Auchan is csak egy hajszállal maradt le, ott 1173 forint volt. Az Interspar valamivel drágábban, 1490 forintért adja a legolcsóbb szalonnát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG