1p
Júliusban gyakorlatilag az egy hónappal ezelőtti szinten ragadt a Privátbankár Árkosarának ellenértéke. Tavaly ilyenkor viszont jelentős áresést mértünk a hipermarketekben, így az éves áremelkedés szintje 9 hónapja nem látott mértékűre ugrott. A Corában már Auchanos árcímkéket nyomtatnak, a dinnye és a sárgabarack még csak elvétve magyar.

Két és fél cég

Mint 2007 februárja óta minden hónapban, július 5-én is nyakunkba vettük három - illetve két és fél - hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszerkosarunk árának alakulását felmérhessük. A Corában egyre inkább teret nyer az Auchan, folyamatosan zajlik az átalakítás, a mérlegek és a kinyomtatott árcímkék már az Auchan nevét és logóját tartalmazzák.

Az árakban azonban még mindig van eltérés: mindössze 6 terméknél egyezett meg az ár az Auchanban és a Corában a vizsgált élelmiszerek között, ha viszont a Tescóval hasonlítjuk össze a madaras láncot, 7 termék esetében forintra ugyanaz szerepel az árcédulán - pedig nem a brit lánc magyar üzleteit vette meg a francia érdekeltségbe tartozó cég.

- 18 forint 1 hónap alatt, + 913 egy év alatt

Ami az árkosár értékét illeti, épp az Auchan volt az egyetlen, ahol a múlt hónaphoz képest összességében áremelkedést mértünk. A Tescóban és a Corában egyaránt olcsóbban töltöttük meg mintakosarunkat, mint egy hónappal ezelőtt. A három áruház átlaga így 0,1 százalékos, 18 forintos csökkenést mutat.

Tavaly júliusban viszont ennél sokkal jelentősebb, 3,8 százalékos csökkenést mértünk egy hónap alatt, a bázishatás így jelentősen felfelé nyomta az éves árindexünket. A 16 687 forintos kosárérték azt jelenti, hogy 913 forinttal, 5,8 százalékkal drágább lett a bevásárlás idén júliusban, mint egy évvel ezelőtt.

A havi áremelkedés ellenére az Auchanban volt a legalacsonyabb a kosár összesített ára, a Cora végzet a második helyen, a Tescóban a 17 ezer forint fölötti kosárérték a harmadik helyre volt elegendő. A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között 1078 forintos, 6,22 százalékos volt.

A 30 élelmiszer és élelmianyag beszerzését akár 15 417 forintból is megúszhattuk volna, ehhez azonban mindent ott kellett volna megvennünk, ahol épp a legolcsóbb. Ehhez azonban 3 áruházat is végig kellett volna járnunk, ami nem egyszerű és nem olcsó feladat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt a rizs ára csökkent legnagyobb mértékben (-23%), 17 százalékkal olcsóbb a banán és a tészta, 11 százalékkal a margarin. Közel 20 százalékkal drágább viszont az alma és 12 százalékkal a csirkemell, mint júniusban.

A KSH szerdán közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Az éves áremelkedésben továbbra is a tojás az első bő 36 százalékkal, de a chipsért és a kávéért is közel 30 százalékkal többet kell fizetni, mint egy éve. Bő 20 százalékkal drágább lett az alma és a csirkemell, de egyes felvágottaknál is 30 százalék körüli éves áremelkedést mértünk. Aki a szeletelt húskészítmények helyett az egyben árult termékeket szereti, fokozott figyelemmel vásároljon: ezt a termékkört is elérte a zsugorodó csomagolás, a korábban félkilós termékek ma már esetenként csak 400 grammot nyomnak - természetesen változatlan, vagy magasabb áron.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Július elején még nem indult be mindenhol a magyar dinnyeszezon: a Tescóban 139-ért a spanyol görögdinnye kilóját adták, a Corában 179-ért magyar dinnyét vehettünk (ráadásul akár jégről is). Az Auchanban 299 forint volt a Fashion márkanevű dinnye kilója, címkéjéről megtudtuk négy nyelven, hogy mag nélküli, de a származási országról nem találtunk információt.

A sárgabarackot is egyelőre inkább a mediterrán vidéken szüretelik a multikm 569-ért olaszt kaptunk a Corában, 599-ért spanyolt a Tescóban, az Auchan pedig 699-ért kínálta az olasz barack kilóját.

Aki mindenáron magyar UHT-tejet venne, a másfél százalékos zsírtartalmúból 129 forintos literenkénti áron vehet a Corában és az Auchanban (Alföldi), 135-ért pedig a Tescóban (Magyar tej). A Tescóban ennél pár forinttal olcsóbb volt a külföldi versenytárs terméke, összességében azonban kifejezetten alacsony áron juthattunk hozzá a magyar mezőgazdaság tejéhez az áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG