1p
Júliusban gyakorlatilag az egy hónappal ezelőtti szinten ragadt a Privátbankár Árkosarának ellenértéke. Tavaly ilyenkor viszont jelentős áresést mértünk a hipermarketekben, így az éves áremelkedés szintje 9 hónapja nem látott mértékűre ugrott. A Corában már Auchanos árcímkéket nyomtatnak, a dinnye és a sárgabarack még csak elvétve magyar.

Két és fél cég

Mint 2007 februárja óta minden hónapban, július 5-én is nyakunkba vettük három - illetve két és fél - hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszerkosarunk árának alakulását felmérhessük. A Corában egyre inkább teret nyer az Auchan, folyamatosan zajlik az átalakítás, a mérlegek és a kinyomtatott árcímkék már az Auchan nevét és logóját tartalmazzák.

Az árakban azonban még mindig van eltérés: mindössze 6 terméknél egyezett meg az ár az Auchanban és a Corában a vizsgált élelmiszerek között, ha viszont a Tescóval hasonlítjuk össze a madaras láncot, 7 termék esetében forintra ugyanaz szerepel az árcédulán - pedig nem a brit lánc magyar üzleteit vette meg a francia érdekeltségbe tartozó cég.

- 18 forint 1 hónap alatt, + 913 egy év alatt

Ami az árkosár értékét illeti, épp az Auchan volt az egyetlen, ahol a múlt hónaphoz képest összességében áremelkedést mértünk. A Tescóban és a Corában egyaránt olcsóbban töltöttük meg mintakosarunkat, mint egy hónappal ezelőtt. A három áruház átlaga így 0,1 százalékos, 18 forintos csökkenést mutat.

Tavaly júliusban viszont ennél sokkal jelentősebb, 3,8 százalékos csökkenést mértünk egy hónap alatt, a bázishatás így jelentősen felfelé nyomta az éves árindexünket. A 16 687 forintos kosárérték azt jelenti, hogy 913 forinttal, 5,8 százalékkal drágább lett a bevásárlás idén júliusban, mint egy évvel ezelőtt.

A havi áremelkedés ellenére az Auchanban volt a legalacsonyabb a kosár összesített ára, a Cora végzet a második helyen, a Tescóban a 17 ezer forint fölötti kosárérték a harmadik helyre volt elegendő. A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között 1078 forintos, 6,22 százalékos volt.

A 30 élelmiszer és élelmianyag beszerzését akár 15 417 forintból is megúszhattuk volna, ehhez azonban mindent ott kellett volna megvennünk, ahol épp a legolcsóbb. Ehhez azonban 3 áruházat is végig kellett volna járnunk, ami nem egyszerű és nem olcsó feladat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt a rizs ára csökkent legnagyobb mértékben (-23%), 17 százalékkal olcsóbb a banán és a tészta, 11 százalékkal a margarin. Közel 20 százalékkal drágább viszont az alma és 12 százalékkal a csirkemell, mint júniusban.

A KSH szerdán közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Az éves áremelkedésben továbbra is a tojás az első bő 36 százalékkal, de a chipsért és a kávéért is közel 30 százalékkal többet kell fizetni, mint egy éve. Bő 20 százalékkal drágább lett az alma és a csirkemell, de egyes felvágottaknál is 30 százalék körüli éves áremelkedést mértünk. Aki a szeletelt húskészítmények helyett az egyben árult termékeket szereti, fokozott figyelemmel vásároljon: ezt a termékkört is elérte a zsugorodó csomagolás, a korábban félkilós termékek ma már esetenként csak 400 grammot nyomnak - természetesen változatlan, vagy magasabb áron.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Július elején még nem indult be mindenhol a magyar dinnyeszezon: a Tescóban 139-ért a spanyol görögdinnye kilóját adták, a Corában 179-ért magyar dinnyét vehettünk (ráadásul akár jégről is). Az Auchanban 299 forint volt a Fashion márkanevű dinnye kilója, címkéjéről megtudtuk négy nyelven, hogy mag nélküli, de a származási országról nem találtunk információt.

A sárgabarackot is egyelőre inkább a mediterrán vidéken szüretelik a multikm 569-ért olaszt kaptunk a Corában, 599-ért spanyolt a Tescóban, az Auchan pedig 699-ért kínálta az olasz barack kilóját.

Aki mindenáron magyar UHT-tejet venne, a másfél százalékos zsírtartalmúból 129 forintos literenkénti áron vehet a Corában és az Auchanban (Alföldi), 135-ért pedig a Tescóban (Magyar tej). A Tescóban ennél pár forinttal olcsóbb volt a külföldi versenytárs terméke, összességében azonban kifejezetten alacsony áron juthattunk hozzá a magyar mezőgazdaság tejéhez az áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagyon jó hírt kaptak, akik a slágertablettákra vágynak
Buksza blog | 2024. február 28. 12:10
A cukorbetegséget kezelő és a súlycsökkentő gyógyszerek kereslete messze meghaladja a kínálatot, amit jól tükröz ezeknek a készítményeknek a csillagászati ára. Ez várhatóan hamarosan változni fog.
Vásárló Óriási összegre érkezett egy jóslat: 3091 billió forint megy vásárlásra
Buksza blog | 2024. február 28. 09:06
Még inkább leáldozóban van a falusi életmódhoz tartozó önellátó élelmiszer-termelés, a gyorséttermek és a házhoz szállítás előtt viszont fényes jövő előtt áll egy frissen megjelent előrejelzés szerint.
Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Hogyan rendezzük be időtálló módon az irodánkat?
Márkázott tartalom | 2024. február 22. 18:04
Egy iroda belső kialakítása izgalmas feladat, azonban sok felelősséggel jár együtt. A környezet, amiben dolgozunk, közvetlen hatással van a munkavégzés hatékonyságára, de a dolgozók jólétére is, ezért meg kell gondolni, hogy milyen döntéseket hozunk. Egy teljes körű felújítás igen költséges folyamat, ezért természetes, hogy időtálló megoldásokban gondolkodunk. De hogyan rendezhetjük be az irodát úgy, hogy minden fontos körülménynek megfeleljünk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Ne feledkezz meg az edzés előtti és utáni gondoskodásról!
Márkázott tartalom | 2024. február 19. 09:29
Még igen közel van a szilveszter, amikor is rengetegen megfogadták maguknak, hogy az idei év folyamán sokkal jobban oda fognak figyelni a testük egészségére, és nem csupán május végén kapnak észbe, hogy a beach bodyért még semmit sem tettek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG