1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Pénzünk harmadát élelmiszerre költjük. A kereskedők bevételei ugyan 15 százalékkal nőttek az elmúlt években, az infláció a vásárlóknak 600 milliárdjukba került, és több pénzért kevesebb élelmiszert visznek haza.

Növekvő árak, adóterhek

A drágulás alapvető oka a mezőgazdasági alapanyagok évek óta tartó világpiaci áremelkedése, illetve az energia, szállítás árainak növekedése is. A gyengébb forint árfolyam az import alapanyagokat és a külpiacról behozott élelmiszereket drágítja - áll az Országos Kereskedelmi Szövetség közleményében.

Az áremelkedéshez hozzájárul az adóterhelés növekedése is, amit a folyamatosan zsugorodó értékesítés mellett nem tudnak lenyelni a piac szereplői.

Az élelmiszerek áfa-kulcsa 2006. szeptemberétől 15-ről 20 százalékra, 2009. júliusától 20-ról 25 százalékra, 2012. januárjától pedig 27 százalékra nőtt. Kivételek ez alól a kenyér- és tejtermékek, ezekre jelenleg 18 százalékos áfa-kulcs vonatkozik). Az élelmiszerpiacot terhelő további, kisebb súlyú adók a jövedéki, a népegészségügyi és a környezetvédelmi termékdíj.

A piaci nehézségek, valamint a magas adóterhelés következménye a feketézés megugrása az élelmiszergazdaságban is, amely miatt a költségvetés évente 100-150 milliárd forint bevételtől esik el.

Az áfa-kulcs csökkentése lenne a megoldás?

Az OKSZ az alapvető élelmiszerek áfa-kulcsának 5, legrosszabb esetben 10 százalékra való csökkentését javasolja. Ez a költségvetés számára a kezdeti időszakban bevételkiesést eredményezne, de visszaszordítani a feketézést, mivel ilyen kis áfa-kulccsal már nem éri meg az illegalitás. Kérdés azonban, hogy milyen következményekkel lehet számolni az élelmiszer gazdaságban, végül jól jár-e a vásárló.

Az előrejelzések szerint a mezőgazdasági alapanyagok világpiaci drágulásával a következő években is számolni kell, ami a hazai piacon is érezteti majd hatását. Ebben a helyzetben az áfa-kulcs csökkentése visszafogná, alacsonyabb árszinten mozgatná a várható további áremelkedési hullámot, egyes élelmiszerek ára csökkenhet is.

A kérdés az, hogy mi számít alapvető élelmiszernek. Az eddig napvilágot látott javaslatok eltérőek, az egyik csak a hús- és tejféleségekre terjed ki, a másik már szélesebb körű (például zöldség, gyümölcs, vagy a kávé is szerepel benne). Az alapvető élelmiszerek körét a napi étkezéshez valóban legfontosabb élelmiszerek közül kell kialakítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG