A busztársaság vezérigazgatója, Árki Sándor szerint napok óta folyik az a puccskísérlet a Tüke Busznál, amely reggel érte el a csúcspontját. Már előző nap 50, pénteken további 42 sofőr, azaz a gépjárművezetők harmada nem volt hajlandó felvenni a munkát, a buszok meghibásodására hivatkozva. Árki Sándor szerint azonban a munka megtagadásának valódi oka az, hogy a sofőrök jelentős fizetésemelést és béren felüli juttatásokat követelnek, amit a cég nem tud támogatni.
A vezérigazgató megjegyzi, „a pécsi buszsofőrök átlagosan havi 200-220 ezer forintot kapnak kézhez nettóban, de az egyes pluszmunkák, túlórák után is részesülnek további juttatásokban”. Hozzátette: a Tüke Busz nincs abban a helyzetben, hogy a követelt 20-30 százalékos béremelést, illetve az ezzel arányosan megnövelt béren felüli juttatásokat teljesíteni tudja. A vezető szerint mind a cég, mind a város vezetőit napokkal korábban megfenyegették a „sztrájk” szervezői és ötletadói, hogy ha nem teljesül a béremelés, akkor a buszok igen nagy számban fognak meghibásodni.
A cégnél a járművek hivatalos szakértői műszaki átvizsgálása tart, de eddig nem találtak olyan hibát a buszokban, amelyek indokolták volna a munkabeszüntetést. A Tüke Busz vezetése úgy döntött, azonnali hatállyal felmenti a munkavégzés alól a forgalmi és üzemviteli vezetőt, illetve a főmérnököt. Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere azonnali, átfogó vizsgálatot rendelt el az önkormányzati tulajdonban lévő Tüke Busznál a kialakult helyzet, illetve a nem hivatalos sztrájk miatt.
De mit mond a szakszervezet?
A Tüke Busz dolgozóit tömörítő Független Demokratikus Szakszervezet elnöke visszautasította, hogy a dolgozók a magasabb fizetések elérése miatt tagadták volna meg a reggeli munkakezdést. Mint mondta, azt szerették volna csak, hogy fizetésüket az infláció mértékével emeljék. Hangsúlyozta, a buszok egy részének gyenge műszaki állapota miatt döntött a sofőrök egy része a részleges munkabeszüntetés mellett, mert "most jutottak el oda, hogy az utasok biztonsága érdekében nem merték kivinni azokat a forgalomba". Szerinte nem puccskísérlet volt a mostani megmozdulás, a sofőrök az akcióval jelezni akarták a társaságnak, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani a járművek karbantartására, javítására, arra többet kell költeni a jövőben.