Egy kutatás szerint napi szinten 18 százaléka vásárol a magyaroknak a neten. Ez elsőre nem is tűnik annyira nagy számnak, ám ha azt vesszük, hogy ez azt jelenti, hogy vannak, akik naponta igénybe veszik az e-kereskedelem nyújtotta lehetőségeket, akkor máris másképp hangzik. Persze sok ország megelőz ebben is minket, például ugyanebből a kutatásból az is kiderült, hogy az angolok szeretnek a legeslegjobban otthonukból vásárolni, de míg náluk nagyjából már kiépült és stagnál ez az arány, nálunk folyton fejlődő, növekvő fázisban van.
Míg 2017-ben egy online vásárlás átlagos értéke 13.400 Ft volt, a tavalyi évben elérte a 15.400 forintot, ami azt jelenti, hogy nemcsak többet, de nagyobb összegeket is „otthagyunk” egy-egy webshopos vásárlásnál. Az egy online vásárlóra jutó éves átlagos online forgalom pedig 111.000 Ft-ról 124.000 Ft-ra emelkedett.
Miket vásárolunk a neten?
Leggyakrabban számítástechnikai eszközöket veszünk a neten, ezt követik szinte fej-fej mellett a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruházati - sportruházati termékek. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán pedig a lakberendezési termékek kapnak helyet, de sokan innen szerzik be a könyveiket és nem ritkán az élményeiket is (színház- és koncertjegy, wellness). Ebből is látszik, hogy a legkedveltebb, interneten vásárolt termékeink egyelőre a nem mindennapi bevásárláshoz köthetőek, éppen ezért is van hatalmas potencia még az FMCG szektorba.
Az úgynevezett FMCG szektor magába foglalja az élelmiszerek, a háztartási cikkek és drogériai termékek piacát is, és biztosan jelentős hatást gyakorolhat az egész e-kereskedelemre a jövőben. Bár a legtöbben még a hagyományos hétvégi nagybevásárlásokat vagy az esténként gyors beszerzéseket részesítik előnyben, de egyre több az olyan vásárló is, aki online intézi mindezt.
Futár hozza a tojást, a tejet, a zöldséget, a gyümölcsöt házhoz… Gondoljunk csak a Tesco vagy a Spar házhozszállítási lehetőségére, de az e-kereskedelem ezen szegmense olyan gyorsan növekszik, hogy egyre másra indítják el más hipermarket-láncok és drogériák is ezt a vásárlási lehetőséget.
Folyton fejlődik az e-kereskedelem
És nemcsak abban, hogy egyre több klasszikus kiskereskedelmi lánc indítja el az online értékesítést is, hanem állandóan javul a webshopok termékkínálata, kommunikációja, biztonsága. A webaruhazkeszitesarak.hu felmérése szerint a vásárlók körében a biztonság kardinális kérdés, hiszen sokakat csak az tart vissza a webshopos vásárlástól, hogy a pénzköltés ezen „személytelen” formája nem tűnik számukra megbízhatónak, mert nem tudják, hol landol a pénzük és azért cserébe mit és milyen minőséget kapnak.
A webhopos kommunikációra is rengeteget költenek manapság már a cégek, hiszen ebben az esetben még fontosabb a megfelelő tájékoztatás, a hangnem. A vásárlókat meg kell nyerni és meg kell tartani! És megtartani a legnehezebb, mert nagyon nagy a piaca a webshopoknak, így a vevőkért komoly harc folyik. A folytonos megújulásra azért is nagy szükség van, mert a hazai webáruházaknak a külföldi webshopokkal is fel kell venniük a versenyt, mert a magyar online vásárlók közül sokan vásárolnak nemzetközi oldalakon az alacsonyabb árak és a sokszor elenyésző postaköltség miatt. Már szinte minden második online vásárló külföldről is rendel online, így ezekkel is számolniuk kell a webshopok tulajdonosainak.
A hazai e-kereskedelem dinamikusan fejlődik, a vezető áruházláncok pedig mindig kitalálnak valami újat. Gyakorlatilag nem telik el hét, hogy ne állnának elő valamilyen hangzatos névre keresztelt leárazás kampánnyal, kuponakcióval, pontgyűjtési lehetőséggel és egyesek az árakciók mellett ingyenes szállítást is ajánlanak a vásárlóiknak, ami még csalogatóbbá teszi őket.