Az útdíjrendelet módosítása óta eltelt három hónapban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tapasztalatai szerint az autósok egyik leggyakoribb tévesztése az volt, hogy a fizetős útszakaszokon a januártól már D2-es kategóriába tartozó járművekre D1-es kategóriában váltottak e-matricát. Márpedig ez jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjat kell fizetni utána.
Kinek kellene D2-es matrica? És B2-es?
A januártól bevezetett D2-es díjkategóriába tartoznak a hétnél több utas szállítására alkalmas személygépkocsik, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók. A D2-es kategóriában a heti (10 napos) és a havi e-matricák a D1-es kategória díjainak kétszeresére emelkedtek, az éves matricák ára azonban megegyezik a D1-es kategória árával.
Szintén gyakran előforduló hiba, hogy a kisebb, 15 személyes autóbuszok üzemeltetői nincsenek tisztában azzal, hogy járművük a B2-es díjkategóriába tartozik, és tévesen D1-es vagy D2-es kategóriában váltanak jogosultságot.
Az utánfutóra megvan a matrica?
A díjköteles szakaszokon az utánfutók úthasználatáért a D2-es és B2-es kategóriákban külön kell fizetni. Az U kategóriában a jogosultságot minden esetben a vontatmány rendszámára kell megvásárolni. Az útdíjfizetési szolgáltató példaként említi, ha busz vontat utánfutót, akkor váltani kell B2-es és U kategóriás jogosultságot is. Ha az utánfutót egy 9 személyes mikrobusz vontatja, akkor D2-es kategóriájú e-matricát kell váltani a mikrobusz rendszámára, és U kategóriájú jogosultságot az utánfutó rendszámára. A D1-es kategóriába tartozó személyautóval vontatott utánfutóra viszont NEM kell külön e-matricát váltani.
Utólag már késő
A jogszabály értelmében minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani az e-matricát, az akár néhány perccel később megvett e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül.
Az év első három hónapjában egyébként 2,97 millió e-matricát vásároltak az autósok, ebből 949 ezer volt az idén bevezetett megyei matrica. Részletek >>