4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az év eleji nagy árrobanás után konszolidálódik a helyzet a hazai hipermarketekben, de azért így is jóval drágábban tudjuk elintézni a családi nagybevásárlást, mint egy évvel ezelőtt. A három hazai hipermarket versenyében változás történt az élen, nagyot drágult a banán és az alma, sokkal olcsóbb lett viszont a cukor - itt a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés.

Az év eleji kiugró áremelkedés óta második hónapja csorog lassan lefelé a nagybevásárlás ára a hazai hipermarketekben - éves összehasonlításban persze ezúttal is drágulást mértünk. Március 5-én jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan változott 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára - ahogy több mint 11 éve minden hónapban, ezúttal is megnéztük, egy átlagos családi nagybevásárlás mennyibe kerül a legnagyobb üzletekben.

Az Auchan, az Interspar és a Tesco közül csak a legutóbbi engedett áraiból az előző hónaphoz képest: nem is olyan keveset, 3 százalékkal lett alacsonyabb a számla végösszege. Bár az Auchanban csak 0,6 százalékkal emelkedett egy hónap alatt a kosár ellenértéke, így is megtörtént a helycsere az élen: a Tescóban kellett a legkevesebbet fizetnünk ugyanazért a kosárért. Az Interspar az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal emelte az árat; átlagosan 0,3 százalékkal, 65 forinttal ereszkedett lejjebb a Privátbankár Árkosár értéke.

Egy év alatt viszont ismét szép áremelkedést látunk - igaz, a 3,4 százalékos drágulás elmarad az év első két hónapjának értékétől.

A legnagyobbat az Auchan emelt tavalyhoz képest, bő 7 százalékot, a Tesco beérte 0,7 százalékkal, az Intersparban pedig 2,5 százalékkal ugrottak az árak 12 hónap alatt. A három áruház átlaga 19 602 forint lett.

Persze ennél olcsóbban is bevásárolhatunk a hiperekben: ehhez azonban az kell, hogy mindent ott vegyünk meg, ahol a legolcsóbban adják. Így 18 157 forintból úsznánk meg a cechet, ehhez azonban tripla létszámú bevásárlócsapat vagy tripla utazgatás kell, ami azért sokat elvesz a megnyert előnyből.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt, februárhoz képest a cukor és a narancslé ára csökkent nagyobb mértékben (18%). Több mint 20 százalékkal drágult viszont az alma, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a liszt, a májas, egyes tömény szeszesitalok és szénsavas üdítők ára.

Egy év alatt szintén a cukor ára csökkent nagyot, majdnem 30 százalékot, de a krumpli is olcsóbb negyedével, mint tavaly márciusban. 40 százalékkal drágább viszont a banán, közel 30 százalékkal pedig az alma, a tojás, a májas, mint tavaly. 10 százalék fölötti mértékben drágult a csirkemell, a tészta és a lisz is egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Két ünnep is közeleg: március 15-én az 1848–49-es forradalom és szabadságharc kezdetére emlékezünk, a hó végén pedig nagypéntekkel indul a húsvéti hosszú hétvége.

Ami március 15-ét illeti: van egy régi vicc, miszerint 1848. március 16-án Petőfi Sándort a Pilvaxban megkérdezi a pincér, hogy hozhat-e egy Unicumot, mire a kissé másnapos Petőfi úgy válaszol: Isten ments, lám tegnap is mi lett belőle. Bár a vicc sajnos fikción alapul (bár már létezett a Zwack és Társa, az Unicumot csak évtizedekkel később jegyeztették be), azért megnéztük, hol adják most legolcsóbban a "gömbszörpöt". Az Auchanban és az Intersparban literjéért 6449 forintot kértek, a Tescóban viszon akciós, 5641 forintért is hozzájuthatunk egy liternyi Unicumhoz.

Amit viszont biztosan ihattak a Pilvaxban Petőfiék, az a kávé: ebből a legolcsóbbat most az Interspar kínálja, a sajátmárkás és a Bravos is kilónként 1499 forintért volt a polcokon. Az Auchan sajátmárkása 1556 forint volt kilónként, a Tescóban a Bravos volt a legolcsóbb 1676 forintos kilónkénti áron.

A húsvéti vásár nagy meglepetésünkre még nem kezdődött el mindenhol: az általunk meglátogatott Tescóban március 5-én még nem fogadta vákuumfóliás sonkahegy és csokinyúl-csokitojás-áradat a betoppanókat. Így az Auchan és az Interspar kínálatát böngésztük végig csokitojás-ügyben: az Auchanban a Vadász volt a legolcsóbb (4950 forint/kiló, 99 forint/darab), az Intersparban pedig a 69 forintos csokitojás kilónkénti ára 6571 forint volt.

A Nébih nemrég két tucat búzalisztet vizsgált meg, voltak köztük problémásak is (itt írtunk a vizsgálati eredményekről >>), mi most márkára-minőségre való tekintet nélkül megnéztük, hol lehet a legolcsóbbat kapni. Ebben szinte sajátmárkás holtverseny lett: az Auchan Tuti Tippje és a Tesco gazdaságosa is 98 forintba került kilónként, míg az Interspar S-Budget lisztje 99 forintért volt elérhető.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG