5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Viszonylag szűk sávban mozognak az árak 2018-ban a magyarországi hipermarketekben: az előző havi áremelkedés után most kicsit olcsóbban tölthettük meg a kosarunkat a boltokban, bár tavalyhoz képest természetesen továbbra is magasabbak az élelmiszerárak. A chipsadót csak jövőre emelik, de máris sokat drágult a ropogtatnivaló - ráadásul egy kis trükkel.

2018. július 6-án ismét nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, ahogy már bő 11 éve minden hónapban - megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Markáns (éves összehasonlításban kétszámjegyű) áremelkedést januárban mértünk, és bár azóta is kisebb-nagyobb kilengéssel felfelé tartanak az árak, az ütem negyedik hónapja csökken.

Az előző havinál valamivel olcsóbban is bevásárolhattunk: 1,4 százalékkal, 284 forinttal kevesebbet kellett a kasszánál hagynunk, mint júniusban. Az éves áremelkedés 3,3 százalékos volt - 619 forinttal nőtt a számla végösszege tavaly júliushoz képest.

A három áruház közül az Interspar engedett a legtöbbet az áraiból egy hónap alatt, több mint 5 százalékot. A Tescóban gyakorlatilag stagnáltak az árak, az Auchanban is 1 százalék alatt maradt a havi áremelés. Tavalyhoz képest viszont épp az Interspar emelt legnagyobbat az árakon, 4,8 százalékot; az Auchan közel 4, a Tesco 1,2 százalékkal lett drágább.

Összességében az átlagos kosár-ellenérték 19 634 forint lett. Az Interspar visszavette a vezetést, de a mezőny nagyon összerázódott: a legolcsóbb és legdrágább hely között mindössze 1,7 százalék a különbség, azaz 330 forint.

Persze megúszhatnánk akár 18 ezer forint alatt is ugyanezt a beszerzést, ehhez viszont mindent ott kellene megvennünk, ahol a legolcsóbban adják - így 17 949 forint lenne a végösszeg. Persze ez komoly logisztikát, tripla utazgatást vagy tripla bevásárlócsapatot igényelne, ami nem teszi túl vonzóvá az átlagosan 1685 forintos spórolást.

Havi legolcsóbbak - újra a régi trükköt vették elő

Az előző hónaphoz képest az UHT tej és a cukor ára csökkent leginkább, 18 százalékkal; a rizs és a száraztészta ára is 10 százalék fölötti mértékben csökkent. 10 százalék fölött drágult viszont az alma és a liszt.

A legnagyobb havi áremelkedést (közel 20 százalékot) a chipseknél láttuk. Ez nem csak annak következménye, hogy átírták az árakat a polcokon, de az egyik kedvelt márkánál a régi áremelős trükköt is bevetették: a csomagolás mérete ugyanakkora maradt, de a "töltőanyag" mennyisége csökkent, 77-ről 70 grammra. Ez közel 10 százalékos mennyiségi csökkenés, vagy ha úgy tetszik, ugyanekkora áremelés (hiszen a korábbi mennyiség megvásárlásához ennyivel több pénzre lesz szükség). Ugyanezt persze már láthattuk joghurtnál, Túró Rudinál, párizsinál, tejfölnél, üdítőknél is, lisztből is van már 90 dekás kiszerelés a polcokon - a módszer tehát nem mai, így lehet árat emelni olyan módon, hogy ne legyen első ránézésre, közvetlenül a pénztárcán észrevehető. Külön érdekesség, hogy a 7 grammal könnyebb, minden másban ugyanolyannak tűnő kiszerelés mellé az "Új termék" címke is kikerült egy áruházban...

A jövő évi adótörvényekben egyébként szerepel a népegészségügyi termékadó emelése is - ezt nem véletlenül hívják közismert nevén chipsadónak; januárban érdemes lesz megnézni, hogyan változnak az árak, az sem kizárt, hogy ennek (nem is annyira) fokozatos beépítése is szerepet játszik a drágulásban. (Más kérdés, hogy az ebből befolyt befolyt bevételt mire költi az állam - nem igazán árulják el.)

Tavaly júliushoz képest az alma drágult a legnagyobbat, bő 40 százalékot. 20 százalék körüli éves áremelést mértünk a májasnál és chipsnél, ennél valamivel alacsonyabbat a krumplinál és egyes tömény szeszesitaloknál valamint jeges teáknál. 10 százalék fölött drágult a narancslé, a tejföl, a gyümölcsjoghurt is. Több mint 40 százalékkal olcsóbb lett viszont egy év alatt a cukor, közel 30-cal a kávé, negyedével csökkent a tojás ára. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk a párizsinál és a sajtnál is egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Vegyszerre emlékeztető, idegen szag, opálos, úszó, lebegő darabok - a Nébih több körben, több ízben hívott vissza Jana ízesített vizeket a fogyasztói visszajelzések alapján, ezek el is tűntek a polcokról.

Megnéztük, mik a legolcsóbb (ám fogyasztásra sokkal inkább alkalmas) alternatívák a hipermarketenél. Nem meglepő módon mindenhol saját márkás termékeket kínálnak a legolcsóbban: 79 forint a sparos Sbudget és az auchanos Tuti Tipp másfél literes ízesített vize, 119 forint a Tesco Aquafruct - ezek több ízben is ennyibe kerülnek.

Dübörög a dinnyeszezon, az árak egyelőre látszólag afölött a szint fölött vannak, ami a termelőknek is megfelel: 119 forint volt ottjártunkkor a hazai görögdinnye az Intersparban és az Auchanban is, a Tescóban pedig 129 forint. A legolcsóbb sárgadinnyét a Tescóban találtuk (kilónként 299 forint, magyar), az Auchanban 399 volt kilója, az Intersparban épp nem volt.

Dinnyére nem jó a sör, dehát focivébé van - a legolcsóbb dobozos sört 149 forintért találtuk, az Auchanban ennyiért Holstent, a Tescóban De Heldert adnak. Az Interspar legolcsóbb dobozos fél literes söre a 179 forintért kínált Arany Fácán. (Gyümölcsös utánzatok és "light" sörök ebben a versenyben természetesen nem indultak.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG