Vajon mit is jelent az „optimális” megjelenés egy üzleti tárgyalás során, illetve az üzleti élethez kötődő fontos eseményeken, rendezvényeken? Elsősorban érdemes arra figyelni, onnan megközelíteni a kérdést, hogy milyen hibákat ne kövessen el az ember, nem pedig arra koncentrálni, hogy milyen íratlan szabályoknak feleljen meg, amik igazából lehet, hogy nem is léteznek.
Ha egy partira megy, ahova a meghívóval együtt érkezik a dress code, azaz a pontos elvárás, hogy milyen szettben jelenjen meg, akkor viszonylag könnyű a helyzet. A többi esetben azonban nem nagyon van egy általános szabálykönyv, ami leírja, hogy mit vegyen fel. Arra viszont léteznek szabályok, hogy milyen húzásokkal sérti meg az úgynevezett üzleti eleganciát. Cikkünkben összegyűjtöttük, mik azok a hibák, amiket jobb, ha nagy ívben elkerül.
Nem 1920-ban járunk!
Hibát követ el, aki úgy gondolja, az üzleti öltözködés annyit tesz, hogy a férfiaknak mindig minden esetben elegáns öltönyben, hölgyeknek pedig kosztümben kell megjelenni. Ez a nézet 1920-as években terjedt el és egyes körökben még ma is hamisan tartja fenn magát. Valójában azonban egyes helyeken a nyakkendő viselete inkább hátrány, mint előny, más esetekben pedig az üzleti elegancia része lehet akár a farmer is. Fontos, hogy az adott szituáció szerint formálja mindig az üzleti öltözködést. Járjon utána, hogy a cég vagy az adott esemény milyen stílust képvisel, és ehhez alkalmazkodjon.
A 3 fő aranyszabály:
A stílus, az önazonosság és a tisztelet az üzleties öltözködés három fő alappillére. Fontos, hogy minden külső tényező ellenére is olyat viseljen, amiben önmaga tud maradni, kényelmes legyen az adott viselet. Ha olyan ruhába bújik, amiben kényelmetlenül érzi magát, akkor azzal azt kockáztatja, hogy nem tud a mondandójára és beszélgetőpartnerére koncentrálni, nem tud megfelelően hatékonyan fellépni, nem tudja magából a maximumot kihozni. Vagyis nem adja meg a tiszteletet.
Mindennek fényében alakultak ki és alakulnak folyamatosan a legújabb divatirányzatok, amelyeken keresztül előtérbe kerültek az üzleti életben is az olyan ruhadarabok, melyek a kényelmes, sportos, és lehetőleg természetes anyagokból készültek. Persze ez nem azt jelenti, hogy melegítőben menjen a tárgyalásra, hanem azt, hogy hangolja össze a szituáció által megkövetelt öltözetet és a saját kényelmét. Találja meg a saját stílusát; a stíluson belül pedig számtalan jó megoldás létezik.
Ahelyett, hogy elmerülnénk a „szabad-e sportzakót viselni farmerhez” kérdéskörében, nézzük inkább, mi az, amit minden körülmények között el kell kerülni! A többi már Önre van bízva…
Tiltólista a nyári kánikulában
A jelenlegi melegben talán az a legnagyobb kihívás, hogyan öltözhetünk az üzleti élet elvárásainak megfelelően, miközben viseletünk kellemesen szellős marad, és nem fojtogat a hőségben sem. Mindkét nemnél vannak olyan megoldások, amelyek időről-időre előfordulnak, pedig valójában nincs helyük sem a business, sem a business casual dress code-ban, de néhány még egy lazább céges kertipartin is kerülendőek.
Hölgyeknek tilos a
- rövid nyári nadrágok,
- spagettipántos felsők,
- miniszoknyák és térd felett végződő szoknyák,
- nem testszínű harisnyák,
- papucsok és nem elegáns szandálok,
- átlátszó ruhadarabok,
- mély dekoltázs,
- nagyon feltűnő, színes ruhadarabok
viselete, továbbá az üzleti élet mindig megkívánja, hogy a szoknyához harisnyát is hordjon.
Férfiaknál (a kertipartit kivéve) kerülendő a rövidujjú ing (még zakó alá is!) a szandál, papucs és nyitott cipők zoknival és zokni nélkül, az ingnek pedig maximum a felső gombját szabad kigombolni, de nem illik láttatni a mellkast, akár szőrös, akár szőrtelen! A legnagyobb melegben is hosszabb szárú zoknit illik venni, a titokzokni és a kivillanó boka férfiaknál nem előnyös.
Mindkét nemnél, az év 365 napján kerülendőek a
- nagy, élénk minták
- feltűnő márkajelzések vagy reklámfeliratok
- színes, rikító darabok
- rövidnadrág
- több mint háromféle szín viselése egyszerre
- szandál és zokni kombinálása
- cipővel nem azonos színű zokni
- rendezetlen lábbeli
- rosszul megkötött nyakkendő
- egyszínű inghez egyszínű nyakkendő
- mintás inghez mintás nyakkendő
- félig kigombolt felsőrész
- túl sok, túl feltűnő ékszer
- erős parfüm
- túl sok, túl hivalkodó ékszer
Hogyan NE viselje a ruháit?
Ha már sikerült a fenti tiltólista alapján összeállítani, mit vehet és mit nem vehet fel, érdemes arról is beszélni, hogyan viselje a kiválasztott darabokat. Először is a legfontosabb az ápoltság: a ruha mindig legyen tiszta, folt-, szakadás- és gyűrődésmentes, ne sajnálja az időt a vasalásra sem! Ha ezekre nem figyel oda, rendetlennek, igénytelennek, lustának tűnik. Nem érdemes hazardírozni azzal, hogy elrejti a foltot valahogy, vagy abban bízni, hogy senki sem fogja észrevenni, mert szabad szemmel alig látható. Ha hajlamos arra, hogy ebéd közben leegye magát, vagy kétbalkezesként gyakran történnek Önnel apróbb balesetek, akkor érdemes egy váltás inget/blúzt/zakót/nyakkendőt tartani az irodában vészhelyzetek esetére. Ugyanígy a sérülések, kopások, lyukak sem fognak jó fényt vetni senkire.
Teljesen új ruhát sem ajánlott viselni, főleg nem egy fontosabb tárgyalás, állásinterjú, prezentáció napján. Mindig figyeljen oda a ruha „felavatására”, minden egyes darabot legalább otthon, néhány órára érdemes felvenni, járkálni benne, hogy valóban kényelmes-e, nem túl szűk, nem túl rövid vagy hosszú valahol. Figyeljen oda arra is, hogy minden címkét távolítson el, mert ezek kényelmetlenek lehetnek, és kivillanhatnak, ami figyelmetlenségre vall.
Dress code különböző helyzetekben
A legfontosabb mindig az, hogy olvasson a jelekből, a meghívókból, vagy ha rutintalan, akár kérdezzen meg egy kollégát, hogy mi az adott szituáció dress code-ja.
Mit jelent a casual?
A Casual vagy business casual általában a „lazán elegáns”, ebben az esetben gyakorlatilag az eddig említett szabályokat kell csak betartani, nincs különösebb kritérium. Ez egy olyan mindennapi, kényelmes viselet, melyben elképzelhető a farmer inggel és zakóval, a vászonnadrág, sőt, bizonyos helyzetekben a rövid ujjú ing, póló is. Informális üzleti megbeszélések, délutáni, munkatársakkal szervezett bulik kényelmes öltözetére utaló dress code.
Informal: „hétköznapi elegancia”
Ebben az esetben mégiscsak vissza kell repülni a húszas évekbe: ilyenkor a férfiak öltönybe, a nők pedig kosztümbe kell, hogy bújjanak, de itt is belefér még a kényelem, és a fenti tiltólistát szem előtt tartva van némi játéktér az anyagokkal és a színekkel is.
Business/Semi Formal: „üzleti elegancia”
Az ilyen típusú üzleti eseményeken a férfi szett kötelező elemei közé tartozik a sötét öltöny és nyakkendő, a hölgyeknek a koktélruhát, elegáns kosztümöt kell hordaniuk. Általában ezek az alkalmak a nap esti szakaszára esnek, és üzleti rendezvények, vacsorák esetében szokták elrendelni.
Formal és Black Tie: „báli elegancia”
Mindkét esetben olyan üzleti rendezvényekről beszélünk, melyek tulajdonképpen báli keretek közt szerveztek meg. Ebben az esetben kizárólag az az elfogadott, ha valaki fekete szmokinghoz fehér inget és fekete csokornyakkendőt visel, míg a hölgyeknek nagyestélyiben kell, hogy pompázzanak.
Röviden tehát ezeket a szabályokat érdemes szem előtt tartani az üzleti öltözködés során, de mint látja, ezek is rugalmasak, és folyamatosan változnak az idővel, valamint az adott szituáció szerint. Ez a rutintalanok számára talán megnehezíti az üzleties öltözködést, de ha egyszer ráérzett, akkor nagyon sok teret ad a kreativitásnak.