5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

KKV
Számítások szerint egyetlen új magyar busz megrendelése 7-8 új munkahelyet jelenthetne. A Magyarországon gyártott és üzembe helyezett buszok példája azt mutatja, a magyar ipar képes a mai igényeknek megfelelő korszerű buszokat gyártani a külföldi típusoknál nagyjából 20 százalékkal olcsóbban.

A korábban busznagyhatalomnak számító Magyarországon az utóbbi öt-tíz évben megrendelések hiányában szinte teljesen megszűnt a buszgyártás. Az érintett cégek ugyanakkor még mindig nem mondtak le arról, hogy ez az ágazat feléleszthető. Készülnek korszerű járműtervek, prototípusok, amelyek üzemeltetésének kedvező tapasztalatai azt mutatják, ha volna megrendelés, lenne újra magyar buszgyártás is - közölte a Privátbankárral a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter.

A cégek nem adták fel

A magyarországi közösségi közlekedésben résztvevő mintegy tízezer autóbusz átlagéletkora 15 év körül van, de bőven akadnak 20 év körüli járművek is. A szakemberek úgy vélik, hogy ha most elkezdenénk, akkor évi 500-600 darabos ütemben lehetne lecserélni a gyorsan öregedő állományt. A klaszter szerint ehhez bőven megvan a hazai buszgyártó kapacitás. A győri Kravtex-Kühne csoport 500, a szigethalmi Magyar Autóbuszgyártó Kft. 200, a szeghalmi Csaba Metál 100 busz előállítására alkalmas éves kapacitással rendelkezik. A NABI volt gyártelepén, Mátyásföldön évente egy műszakban 250-300 buszt lehetne gyártani, nem is beszélve az Evopro elektromos buszterveiről.

„Egy autóbusz 2000-2500 alkatrészből áll össze, ezek közül a motor kivételével mindenféle szerkezetre akad akár több hazai gyártó is az alváztól sebességváltón át a felépítményig és a bonyolult elektronikai rendszerekig. Nem véletlen, hogy az újkeletű Volvo-Rába együttműködés hazai alkatrész beszállítójaként az idén több mint 350 cég jelentkezett és első körben, ezeknek a háromnegyedét tartották megfelelő színvonalú potenciális közreműködőnek. A Magyarországon – egyelőre csak gyér számban – készülő buszokban a hazai munka aránya a gyártási költségeket is beszámítva 75-85 százalék. Megérné tehát magyar buszt rendelni” – mondja Fórián István, a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke.

Van, aki itthon vásárol

A Kisalföld Volán pozitív kivételnek számít a klaszter szerint. Az összes többi hazai közúti tömegközlekedéssel foglalkozó céggel ellentétben gyakorlatilag csak magyar gyártmányú buszflottával rendelkezik. A 430 darab járműve között mindössze három MAN és két Mercedes turistabusz található. Az utóbbi tíz évben főleg a győri Kravtex vállalat Credo buszait vette a cég. Ezekből összesen 170 járműve van. A legrégebbiek több mint tíz évesek és túl vannak az egy milliomodik kilométerükön, a legfiatalabbak néhány hónaposak. A Kisalföld Volán az idén 20 új Credo buszt állított forgalomba.

„Egyáltalán nem bántuk meg, hogy szinte kizárólag magyar gyártmányú buszokra specializálódtunk. Ezeket a járműveket eleve a magyar utak megpróbáltatásaira tervezték, és figyelembe vették az üzemeltetők erősen korlátozott anyagi lehetőségeit is” – mondta Kenesei László, a cég járműjavítási és logisztikai igazgatója.

Az igazgató szerint ezek a buszok viszonylag kevés karbantartást igényelnek és keveset is fogyasztanak. Ez utóbbiban nagy szerepet játszik a buszok könnyű vázszerkezete. Kenesei László szerint az, hogy más közlekedési vállalatokkal összehasonlítva viszonylag konszolidált a társaság gazdasági helyzete, nagy szerepe van annak is, hogy olcsó, gazdaságos, de az utasok igényeinek megfelelő magyar gyártású buszokat használnak.

Több típust is tesztelnek

Az alkatrészárakban is eltérőek

A klaszter szerint egy magyar busz hazai gyártású szélvédő üvege 80-90 ezer forintba kerül, miközben a külföldi buszoké 700 ezer és 1 millió forint között van.

Szegeden nagyrészt európai uniós támogatásból összesen 13 járművet rendeltek mintegy 3,1 milliárd forint értékben az Ikarus-Skoda Konzorciumtól. Az új csuklós trolibusz tesztüzeme már megkezdődött, és azt tervezik, az első buszok december huszadikán, az új szegedi 10-es troli járat felavatásakor állnak forgalomba. Az új szegedi trolibusz dízel meghajtású változatának prototípusa már nagyjából egy éve közlekedik Budapesten a BKV kelenföldi garázsának üzemeltetésében. Egyelőre ez is csak tesztjárat. A busz október közepéig 80 ezer kilométert tett meg. A hasonló kapacitású, de 5-7 évvel öregebb Volvo 7700-as csuklósokkal összehasonlítva jóval erősebb a motorja, mégis jelentősen alacsonyabb a fogyasztása: ugyanazon a távon, amelyen a Volvo 75-78 liter üzemanyagot fogyaszt, az Ikarus csak 65 litert.

A magyar gyártmány utaskomfort szempontjából is versenyképes a külföldi típusokkal, a karbantartás költségeit tekintve pedig jóval gazdaságosabb - közölte a klaszter. A kelenföldi buszgarázsnak van egy másik magyar tesztbusza is, a Rába-Webasto-Molitus kooperációban készülő S91-es midibusz. A Rába alvázon futó, Molitus felépítményű, Mercedes motorral hajtott midibusz főként a budai várban közlekedik. A békéscsabai Csaba Metál TV84 Urbanus midibusza a makói helyi közlekedésben gyűjti a tapasztalatokat. A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke szerint kapacitás bőven lenne rá, hogy a Magyarországon forgalomban lévő buszok zömét is magyar buszgyártók és alkatrész-beszállítók készítsék.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG