Az Észak-Koreai Központi Hírügynökség fotója a Koreai Munkapárt központi bizottságának üléséről, ahol Kim Dzsongun bejelentette, hogy leállítják a nukleáris és rakéta-teszteket. |
Londoni stratégiai elemzői vélemény szerint az észak-koreai vezetés hirtelen haragját azok a repülőgéptípusok gerjeszthették fel, amelyeket az amerikai légierő a Dél-Koreával közös idei Max Thunder légi hadgyakorlatra a térségbe vezényelt.
Ahogy azt mi is írtuk, Phenjan még szerdán helyezte kilátásba, hogy lemondja a június 12-ére Szingapúrba kitűzött csúcstalálkozót Donald Trump amerikai elnök és Kim Dzsong Un észak-koreai vezető között, mivel megítélése szerint a most zajló amerikai-dél-koreai hadgyakorlat nem más, mint az Észak-Korea elleni invázió főpróbája.
Veszélyes repülőgépek is jelen lesznek
Mark Fitzpatrick, a Stratégiai Tanulmányok Nemzetközi Intézete nevű tekintélyes hadászati elemzőműhely atomfegyverzet-korlátozási kutatási programjának igazgatója szerint nem önmagában a május 25-éig tartó légi hadgyakorlat dühítette fel Észak-Koreát, hanem a gyakorlatban részt vevő repülőgépek típusa. A Max Thunderre érkező száz repülőgép között ugyanis a tervek szerint B-52-es hadászati bombázók és F-22-es "lopakodó" technológiájú harci gépek is jelen lennének.
Fitzpatrick szerint Észak-Korea mindig dühödten reagál, ha ilyen repülőgépek megjelennek a térségben, a B-52-esek esetében a típus nukleáris csapásmérő képessége miatt, az F-22-esek esetében pedig azért, mert ezek a gépek képesek precíziós, a rezsimet „lefejező” csapások végrehajtására.
Elbaltázott amerikai keménykedés?
Az IISS vezető szakértőjének értesülése szerint az észak-koreai tiltakozás után amerikai források kilátásba helyezték, hogy - jóllehet az F-22-esek már bekapcsolódtak a légi manőverekbe - a B-52-esek esetleg mégsem vesznek részt a hadgyakorlaton.
A londoni kutatóintézet elemzője szerint mindazonáltal felmerül az a kérdés, hogy a B-52-esek és az F-22-esek részvételét az idei Max Thunder gyakorlaton egyáltalán miért vették tervbe. A tavalyi Max Thunderen és a múlt hónapban tartott nagyobb szabású, Foal Eagle fedőnevű kombinált kiképzési manővereken ezek a gépek nem vettek részt, vagyis - ellentétben Washington érvelésével - az idei Max Thunder nem rutinjellegű gyakorlat.
Mark Fitzpatrick szerint kérdés, hogy az amerikai-észak-koreai csúcstalálkozót előkészítő, szerteágazó diplomáciai erőfeszítéseket miért kellett ezzel megzavarni.
Az IISS kutatási programigazgatója szerint lehetséges, hogy baklövés történt, tekintettel arra, hogy az amerikai kormányzati felépítményben jelenleg mutatkozó számos folytonossági hiány szinte óhatatlanul gyarapodó hibákhoz vezet. Azonban a szakember úgy véli, hogy még ennél is valószínűbb, hogy egyes „kemény fiúk” a Trump-kormányzaton belül úgy gondolhatták: a B-52-esek átrepülése a térség felett hasznos módon jelezhetné Észak-Koreának, hogy az Egyesült Államok politikája a régióban - az erre utaló kommentárokkal ellentétben - nem puhult fel.