9p
Készül a hitelminősítők magatartási kódexe, de közben júliustól több új standard szorítja szigorúbb feltételek közé a hitelminősítők munkáját. A felügyeleti hatóságok számára feladat, hogy igyekezzenek kiiktatni a szabályokból a hitelminősítésekre vonatkozó hivatkozásokat - írja a Magyar Nemzeti Bank munkatársa.

A napokban került az Európai Bizottság elé jóváhagyásra az a hitelminősítőkre vonatkozó három új standard, amelyek részletes szabályokat írnak elő a strukturált pénzügyi eszközök átláthatóságára, az európai minősítési platformra, illetve a hitelminősítők által felszámított díjakról a felügyeletnek küldendő jelentési kötelezettségre vonatkozóan. Ez része annak a folyamatnak, amely a válság után gátak közé igyekszik szorítani a hitelminősítők tevékenységét illetve a hitelminősítések használatát. Miért is fordult a szabályozók figyelme e nagyon speciális piaci szolgáltatás „megregulázása” felé és mi várható e téren a jövőben?

Miért fontosak a hitelminősítők?

A hitelminősítők a pénzügyi piacokon olyannyira kulcsfontosságúakká váltak, hogy minősítéseik és minősítési lépéseik jelentős hatást gyakorolnak a befektetők, a hitelt felvevők, a kibocsátók és a kormányok döntéseire. Egy leminősítés például megemelheti az államadósság finanszírozásának kockázati felárát, illetve megnövelheti azt a tőkemennyiséget, amellyel egy pénzintézetnek rendelkeznie kell. Nem véletlenül közlik vezető helyen a médiumok a minősítésekkel kapcsolatos híreket, és figyelnek oda rájuk a politikai és a gazdasági vezetők, a pénzvilág, de még a közvélemény is. A hitelminősítők tekintélyét ugyan megtépázta a válság, de a modern gazdaság működése elképzelhetetlen nélkülük.

Kik a hitelminősítők és mit minősítenek?

Az első hitelminősítő intézetet az Amerikai Egyesült Államokban alapították a XIX. század második felében a vasútépítő- és üzemeltető társaságok megalakításakor. Az elsősorban Európából származó befektetőknek a nagy távolságok miatt szükségük volt a cégek pénzügyi helyzetének független, objektív értékelésére és egyéb olyan információkra, amelyek segítették őket annak eldöntésében, hogy mely társaságokba érdemes befektetniük. Az adatgyűjtést- és elemzést már 1906-tól statisztikai iroda segítette, az I. világháború idején elkezdődött a vállalati kötvények adósság-besorolása, röviddel azután az állami adósságok minősítése, majd 1940-től az önkormányzati kötvényeké. Később Európában majd Ázsiában is alakultak hitelminősítő intézetek, amelyek közül a jelentősebbek több országra is kiterjesztették tevékenységüket, néhányan globálissá váltak.

A hitelminősítés piaca oligopol, ahol igen magas a piacra lépési küszöb. A három legnagyobb szereplő a piac több mint 90 százalékát lefedi, nincs erős verseny. Dominánsak az amerikai cégek, a legnagyobbak listáját is két amerikai cég, a Standard & Poor és a Moody’s vezeti. Az Európai Unióban a globális harmadik helyezett, a Fitch Ratings mellett sok kisebb hitelminősítő működik. Magyarországon nincs hitelminősítő intézet. Mivel azonban a nagy hitelminősítők Magyarországot is rendszeresen minősítik és a hazai pénzintézetek is használják a hitelminősítők minősítéseit a kockázatok megítéléséhez, Magyarországnak is érdeke, hogy aktívan részt vegyen a hitelminősítőkre illetve az általuk kiadott minősítésekre vonatkozó szabályozás alakításában.

Miért kell szabályozni a hitelminősítők tevékenységét és a hitelminősítések használatát?

A hitelminősítők a 2008-as pénzügyi válság előtt viszonylag „szabadon” működhettek, és éltek is ennek előnyeivel. A válság azonban nyilvánvalóvá tette, hogy súlyos hibákat követtek el. Bár nem tehetők közvetlenül felelőssé a válságért, annak kialakulásához és elmélyüléséhez kétségtelenül jelentősen hozzájárultak. Kedvezően minősítettek olyan cégeket, amelyek a válság kitörésekor összeomlottak, így félrevezették a befektetőket, s megingatták a piacba vetett bizalmat. A vádak közé tartozott, hogy rosszul dolgoznak, nem eléggé friss és megbízható információkra támaszkodnak, modelljeik nem megfelelőek, minősítéseik nem függetlenek és tárgyilagosak, mert azokat a kibocsátókat minősítik, akik fizetnek ezért a szolgáltatásért.

A hitelminősítők ezzel szemben azt hangsúlyozzák, hogy az általuk kiadott minősítések csak „vélemények”, amelyeket nem kötelező figyelembe venni. A gyakorlat azonban azt mutatta, hogy a minősítéseket nemcsak a gazdasági racionalitás okán, hanem a szabályozásból fakadó kényszerek miatt is használták a döntéshozatalban. Ráadásul mivel a piacon a klasszikus bankhitel szerepét nagyrészt átvette a tőkepiac, ahol a szereplők egymást nem ismerik, a döntéshozók számára a minősítések jelentették az egyik, ha nem az egyetlen komoly fogódzót a kockázatok megítéléséhez.

A válság hatására megrendült piaci bizalom visszaszerzése és a befektetők védelme érdekében ezért a válság kitörése után szinte azonnal felmerült az igény a hitelminősítők „megrendszabályozására” és szorosabb ellenőrzésére. Ennek nyomán mind a hitelminősítők számára megfogalmazott magatartási elvárásokban, mind a rájuk vonatkozó kötelező szabályokban is sorozatosan erőteljes szigorítások következtek.

Mi van a szabályokban?

Az értékpapírok szabályozásával foglalkozó globális szervezet, az IOSCO1 már 2008-ban felülvizsgálta és kiegészítette a hitelminősítők számára 2004-ben készített magatartási kódexét. Ez iránymutatásul szolgált a hitelminősítők számára minősítési folyamatuk függetlenségére, a hitelminősítések megrendelőivel és felhasználóival való kapcsolattartásra, valamint az információk bizalmas kezelésére vonatkozóan. A módosítások a hitelminősítőktől több információ közzétételét, a minősítések gyakoribb felülvizsgálatát és a kibocsátókkal való érdekütközések elkerülését írták elő.

A G20-ak 2008 novemberében Washingtonban kötelezettséget vállaltak a pénzügyi válság kezelésére irányuló intézkedési csomag megalkotására és bevezetésére, melynek fontos eleme volt a hitelminősítőkre vonatkozó szabályozás kialakítása is. Az Egyesült Államokban a hitelminősítőkre vonatkozó szabályokat a pénzügyi szektor gyökeresen megújított szövetségi szabályozásába, a 2010-ben elfogadott un. Dodd-Frank Act2 -be beépítették be. Szorosabbá tették a hitelminősítési folyamat felügyeletét, elrendelték a hitelminősítő intézeteken belül a minősítő és a tanácsadó részlegek elkülönítését, szigorították a közzétételi szabályokat, illetve módosították a hitelminősítőknél a foglalkoztatás szabályait.

Az Európai Unió a hitelminősítők szabályozását rendeleti úton oldotta meg, amely a pénzügyi válság kezelésére kidolgozott intézkedés-csomag részét alkotta. A rendelet minden tagországban – így Magyarországon is - közvetlenül hatályosul és teljes mértékben alkalmazandó. A hitelminősítőkről 2009-ben alkotott rendelet3 2010 decemberétől lépett hatályba. Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság4 megalakulását követően, 2011 májusában a rendeletet módosították5, hogy összhangba hozzák az új hatóság jogköreivel. Ez azt jelentette, hogy a hitelminősítőket közvetlenül az új európai hatóság felügyelete alá rendelték. A rendelet és annak módosítása a hitelminősítők nyilvántartásba vételét, üzletvitelét és felügyeletét szabályozza.

Az euró-adósságválság elhúzódása azonban rávilágított arra, hogy a szabályozási keretrendszer megfelelő alapot nyújtott a hitelminősítők szabályozásához, de nem érte el a kívánt hatást. Problémát okozott, hogy a pénzügyi piacok szereplői túlzott mértékben hagyatkoztak a hitelminősítők minősítéseire, nem volt minden kétséget kizáró a hitelminősítők függetlensége, nem sikerült kiküszöbölni az összeférhetetlenséget, a minősítések nem voltak mindig elfogulatlanok és a rendelet nem foglalkozott a szuverén - ország - minősítések sajátosságaival.

Az Európai Unió ezért ismételten módosította a hitelminősítő intézetekkel kapcsolatos rendeletet6, amely 2013. június 20-án lépett hatályba. Célkitűzései között a hitelminősítésekre való hagyatkozás visszaszorítása, az államadósság-minősítések átláthatóságának és gyakoriságának növelése, a hitelminősítők nagyobb választékának biztosítása és függetlenségének szigorítása, valamint a hitelminősítőknek a minősítéseikért viselt felelősségük fokozása szerepelt. A rendeletet kiegészítő standardok előkészítése jelenleg is zajlik, megjelenésük 2014 júliusára várható.

Min dolgoznak jelenleg a szabályozók?

A szabályozási erőfeszítések továbbra sem lankadnak. Az Európai Felügyeleti Hatóságok igyekeznek kiiktatni a szabályokból a hitelminősítésekre való hivatkozásokat. A tőkekövetelményekre vonatkozó, 2013-ban megjelent és 2014. január 1-től hatályos Európai Uniós rendelet7 megerősíti és részletezi a külső hitelminősítők által készített hitelminősítések alkalmazásának szabályait. Ezzel párhuzamosan az IOSCO is dolgozik a hitelminősítőkre vonatkozó magatartási kódex felülvizsgálatán.

Ezek mellett is bőven maradnak még szabályozási kérdőjelek, - például a díjfizetési modellekkel, a belső kockázatértékelési kapacitások kiépítésével illetve a piaci verseny erősítésével kapcsolatban -, ezért várhatóan a jövőben is folytatódik a jelenlegi szabályok finomítása, kiegészítése, illetve új szabályok kidolgozása és bevezetése. Ennek sorába illeszkednek azok az új európai uniós standardok is, amelyek jóváhagyására három hónap áll a Bizottság rendelkezésére.

 

Jegyzetek:

1 IOSCO (International Organization of Securities Commissions) az értékpapírok szabályozásával foglalkozó globális politika- és standardalkotó szervezet, amely 32 ország értékpapír szabályozó hatóságát tömöríti

2 Dodd–Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act (2010. July 21)

3 Az Európai Parlament és a Tanács 1060/2009/EK rendelete (2009. szeptember 16.) a hitelminősítő intézetekről („CRA I” rendelet)

4 ESMA (European Securities Market Authority)

5 Az Európai Parlament és a Tanács 513/201001/EK rendelete (2011. május 11.) az 1060/2009/EK rendelet módosításáról („CRA II” rendelet)

6 Az Európai Parlament és a Tanács 462/2013/EK rendelete (2013. május 21.) a hitelminősítő intézetekről szóló 1062/2009/EK rendelet módosításáról („CRA III rendelet”)

7 Az Európai Parlament és a Tanács 575/2013/EU rendelete (2013. június 26.) a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről és a 648/2012/EU rendelet módosításáról (Capital Requirements Regulation azaz „CRR rendelet”)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Benzinár: ijesztően közömbösek az autósok
Buksza blog | 2024. május 16. 18:53
Hiába érzik az emberek egyre jobban a klímaváltozás hatásait és hiába próbálja az OPEC+ olajkartell minél magasabban tartani a fekete arany árát, az emberek tovább növelik az üzemanyag-fogyasztásukat.
Makro / Külgazdaság Mit szól majd Orbán Viktor, ha meglátja ezt?
Csabai Károly | 2024. május 16. 05:53
Átmenetinek bizonyult az Európai Unióban viszonylag hosszabb időn át sereghajtó hazai infláció nemzetközi összevetésben való előrelépése. Míg márciusban még tizenöt európai országban volt magasabb az éves fogyasztóiár-index, mint nálunk, addig áprilisban már csak nyolcban az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 38 állam közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Ez nem „bezzegrománia”
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 14:43
Az ikerdeficit okozza a legnagyobb fejfájást keleti szomszédunkban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton lefordulna a székről: ahol örülnek a 289 százalékos inflációnak
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 10:53
A jegybanki alapkamatot 40 százalékra lehetett így visszavágni, az IMF is dicsér, hitelt is ad, miközben a kiskereskedelmi forgalom 20 százalékkal zuhant.
Makro / Külgazdaság Lélektani határ felé közelednek a benzinárak - ne tankoljon péntekig, akinek kedves a pénztárcája
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:59
Mutatjuk, mennyivel lesznek olcsóbbak az üzemanyagok.
Makro / Külgazdaság Már megint irigykedni kell Romániára?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:48
Itt vannak az első negyedéves adatok a szomszédból.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor barátai is egyre szorosabb orosz és kínai fogásban
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:34
Az új szerb kormány május 2-án tette le az esküt. Összetétele azt mutatja, hogy Belgrád még inkább elkötelezte magát a Moszkvával és Pekinggel való szorosabb kapcsolat mellett. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Javítgatja a KSH az ipari termelés adatait, de az összkép ugyanolyan sötét
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 08:51
Tovább finomítottak a márciusi számokon, a lényeg azonban nem igazán változott.
Makro / Külgazdaság Ezzel sem fog kampányolni a kormány: szabadesésbe fordult az építőipar teljesítménye
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 08:31
Még az előző rossz hónapot is alul tudta múlni a márciusi adat.
Makro / Külgazdaság Elviheti a lottóötöst Orbán Viktor dél-amerikai barátja?
Litván Dániel | 2024. május 15. 05:43
Hatalmas kincs rejlik az argentin föld alatt, az új elnök külföldi tőkét bevonva pörgetné fel a termelést olyan szintre, hogy a világpiacon is komoly játékost csináljon országából. Vannak azért akadályok is a nagyszabású tervek útjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG