Szinte elenyésző azon ügyfelek száma, akik igénybe vették az egyszerűsített bankváltást - derül ki a Privátbankár kérdésére küldött banki válaszokból. Lapunk arra volt kíváncsi, mennyien éltek a lehetőséggel kicsit több, mint egy hónappal a törvény hatályba lépése után, de ahogy arra a legtöbben fogadtak volna, egyáltalán nem özönlötte el a közel 10 millió bankszámla-tulajdonos a pénzintézeteket, hogy mihamarabb olcsóbb, vagy hasznosabb számlákra váltsanak.
Az egyszerűsített bankváltásról szóló szabályok október 29. óta szigorodtak. A legfontosabb újítás, hogy csökkentek a határidők. Az ügyfél helyett a régi és az új bank egymás között intézi a váltást, amihez az ügyfélnek csak egy kérelmet kell leadnia a számlavezető bankjánál ideális esetben. A folyamatra 12 munkanapot kapnak a pénzintézetek.
A legnagyobb kereskedelmi bankok mellett megkérdeztünk két kisebb szereplőt, a Magnetet és a Gránit Bankot, mivel lehetett számítani arra, hogy az olcsó - közel ingyenes - bankszámláikkal ez a két bank lehet a nagy nyertese az új szabályozásnak, de nemhogy náluk nem látható növekedés, de szinte mindenhol elenyésző az érdeklődők száma. Durva becsléssel is kevesebb, mint 700 fő érdeklődött a lehetőség iránt a válaszadók szerint:
OTP Bank: valamelyest nőtt az OTP Bankhoz érkező bankváltási igények száma, naponta 10 körül alakul az igények száma.
K&H Bank: Novemberben 100 alatti ügyfél élt a bankváltás lehetőségével.
Erste Bank: „Az Ersténél a korábbi gyakorlathoz képest nem tapasztaltunk nagyobb érdeklődést bankváltásra vonatkozóan”
UniCredit Bank: "A hatályba lépés óta eltelt időszakban több olyan ügyfél érkezett hozzánk, akik a bankszámlaváltást abból a célból vették igénybe, hogy a csoportos beszedési megbízásaik és állandó átutalásaik átkerüljenek az UniCredit Bankhoz, miközben elenyésző volt azok száma, akik az UniCredit helyett más bankot választottak."
CIB Bank: minimális érdeklődést tapasztalunk az egyszerűsített bankváltás iránt - válaszolták.
Budapest Bank: “A Budapest Banknál az új szabályozás hatályba lépése óta mintegy 20 hozzánk érkező és távozó ügyfél élt a bankváltás lehetőségével.”
MKB Bank: “mindössze pár tucat váltás történt.”
MagNet Bank: “Nem tapasztaltunk drasztikus növekedést a bankváltási hajlandóságban.”
Gránit Bank: pontos választ a mai napra ígértek, frissítjük, amint megjön.
Egyszerűbb, de kinek?
A legtöbb banknál nem jelentett nagy változást az új szabályozás, mivel a Bankszövetség évekkel korábban, 2009-ben kiadott ajánlása alapján már így is könnyebb volt bankot váltania az ügyfélnek. A pénzintézetek lapunknak úgy válaszoltak, hogy tényleg egyszerűbbé vált az ügyfelek dolga az által, hogy csak a számlaváltási meghatalmazást kell kitölteni a kiszemelt új bankban, és a váltásnak akkor is működnie kell, ha a számlán kívül más üzleti kapcsolat is fennáll az ügyfél és a bank között. Akkor van több papírmunka, ha az ügyfél “válogat” és részleges számlaváltást kér, azaz egyes szolgáltatásokra megtartja a korábbi bankját, míg másokhoz újat keres.
Ugyanakkor egyes banki forrásaink teljesen más véleményen vannak, amely szerint közel sem lett egyszerű a váltás: a kitöltendő számlávalátási meghatalmazás ugyanis annyira bonyolulttá vált, hogy banki ügyintéző legyen a talpán, aki segíteni tud az ügyfélnek a kitöltésben.
Ráadásul a sebtiben meghozott törvény ugyanilyen gyors megfelelést várt el a bankokról is, ami ugyan nem jelentett komoly problémát egyik intézetnek sem, de van, aki szerint ez csak annak köszönhető, hogy nem jelentkeznek százával az ügyfelek. Máskülönben nagyon rossz karácsonyuk lett volna a bizonyos esetekben mankó nélkül maradt ügyintézőknek.