Szerény értékesítés, nagy bukó
A cég nemrég közölt negyedéves jelentése szerint 360 millió dollárt bukott az előző negyedévben. Az értékesítési előrejelzéseket is csökkenteni kellett, és Elon Musk nem zárta ki, hogy tőkeemelésre lesz szükség, akár részvénykibocsátás formájában. A papírok tehát hígulhatnak, miközben az ár az égben, megy a csodavárás.
Valamit nem jól csinál a cég, pedig a lehetőségek most elvileg korlátlanok. Rendkívül drága luxusautókat gyártanak, amiket bármilyen jó vezetni, csak a hóbortos gazdagoknak lehet eladni sokadik autóként. Így egyelőre idén is csak 50-55 ezer autót adnak el, ami rendkívül szerény szám. A cégnek a nagyközönség számára megvásárolható árú tömegtermelést is fejleszteni kéne. Az akkumulátor üzletág viszont felfutóban van, a kereslet egyelőre korlátlan.
A részvény esett is 9 százalékot csütörtökön, és még 2-t pénteken, miután a befektetőknek nem tetszik az örökös veszteség és az esetleges részvény hígulás gondolata. A cég júniusban mindössze 1,15 milliárd dollár készpénzzel rendelkezett, szemben az egy évvel korábbi 2,67 milliárddal.
Tesla, a 200 napos mozgóátlag alá esett, a befektetők ne díjazták az eredményt |
Gazdaságtalan üzemméret
Eközben például a General Motors, felépülve a 2008-2009-es válságból, már 28 milliárdos készpénztartalékkal, illetve készpénzzé tehető eszközzel rendelkezik. Ők 9 millió autót gyártanak egy év alatt, szemben a Tesla idei 55 ezrével. Egy új típus kifejlesztése kb. 1 milliárd dollárt igényel, ez ekkora tömeggyártásnál meg sem kottyan, a Teslának viszont óriási összeg. Idén a cég 1,5 milliárdot költ el a Model X fejlesztésére, ebből 831 millió már elfogyott az első félévben.
A második negyedévben a Tesla működési költségei nőttek, miközben az értékesített Model S-ek ára 1 százalékkal visszaesett, egyrészt azért, mert a sorozaton belül az olcsóbb típusokat keresték, másrészt az erős dollár rontotta a külföldi értékesítések árbevételét. A Model S drágább darabjai 106 ezer dollárba is kerülhetnek, ez közel 30 millió forint, érthető, hogy nem könnyű az eladások növelése.
Tervek és realitások
Jövőre csökkenni fog a fejlesztési költség, mivel a cég nem fog új fejlesztésbe. 2017-ben akarják indítani a Model 3 értékesítését, melynek ára terveik szerint jóval olcsóbb lenne, 35 ezer dollártól kezdődne (még mindig közel 10 millió forint), és ettől remélik, hogy 2020-ra az eladások felfutnak 500 ezer darabra. A Barclay’s elemzője szerint az értékesítési várakozások túlzottan optimisták, a fejlesztési költségek pedig magasabbak lesznek.
Az UBS elemzője szerint a pénzégetés jelenlegi üteme és a várható fejlesztési költség igények mellett elkerülhetetlen lesz a tőkeemelés, miközben a profit egyelőre nem látszik. A papír így meglehetősen túlértékelt, a Teslával szembeni várakozások, remények még mindig túlzottak. Az elektromos autók piaca pedig óriási potenciált rejt, de feltehetően az áttörést az a cég fogja elérni, aki a mostani tömeggyártású autókéhoz hasonló áron tud elfogadható alternatívát kínálni a belsőégésű motoros autóval szemben.