EPA/Julian Stratenschulte |
Még nem lehet számszerűsíteni, hogy milyen hatással lehet a Volkswagen-botrány a magyar ipar teljesítményére, még tartanak a vizsgálatok - mondta Marczinkó Zoltán István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára az M1-en.
Hozzátette: a csoport tavaly 12 millió gépjárművet értékesített, ezek beszállítói Európa különböző országaiban, így Magyarországon is jelen vannak. Megvizsgálják, hogy ha ez az értékesítési darabszám egy vagy kétmillióval csökken, akkor annak milyen hatása lehet a beszállítókra.
Kártérítési igények garmadája
Úgy vélte, hogy a csoport egyes tagjai különböző időpontokban teszik majd közzé azoknak az autóknak a számát, amelyek érintettek lehetnek az ügyben. Az mondta, hogy egészséges önmérsékletet várnak a csoporttól. Kijelentette, hogy elítéli azt, ha valaki meg nem engedett eszközökkel próbál a piacon előnyhöz jutni.
A Volkswagen Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban kongresszusi meghallgatásra idézték a VW amerikai részlegének vezetőjét, és az ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdik bombázni a vállalatot.
Tovább zuhan a részvény
A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A vállalat közölte, hogy világszerte mintegy 11 millió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel.
A VW részvénye pénteken tovább esett, a botrány kirobbanása óta a papír 43 százalékkal zuhant. Az elsőbbségi részvények tegnap 92 euró közelébe estek, miközben két nappal korábban még 101 eurón is forogtak, a botrány előtt pedig 160 euró volt az áruk.
Már németek is perelnek
Első ízben fordult pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte.
Az ügyvédek azzal érvelnek, hogy a VW sok esetben nem vagy csak hiányosan tájékoztatta részvényeseit, ezért ők jogosan léphetnek fel kárpótlási igénnyel. Egy 2011-ben hozott német legfelsőbb bírósági határozat szerint ezen a jogcímen megítélhető kártérítés. Az amerikai gyűjtőperekhez hasonló gyakorlat Németországban nem létezik ugyan, de csoportos perek indíthatók, és német irodák készülnek is erre.
A BMW-t is vizsgálják?
Jóval nagyobb méretekben számíthat hasonlókra a VW az Egyesült Államokban. Az amerikai kongresszus egyik bizottsága csütörtökön hallgatja meg Michael Hornt, a VW amerikai részlegének vezetőjét. Jelen lesznek a környezetvédelmi hivatal (EPA) képviselői is, ez a szervezet indította el a lavinát.
A Financial Times szerint az EPA azt tervezi, hogy a BMW-t is vizsgálat alá veszi. A BMW megerősítette, hogy tudomása van az EPA terveiről, de "minthogy minden előírást és szabályt betartottak, nem számítanak negatív meglepetésekre". Az EPA értesülések szerint még 28 további modellt készül megvizsgálni.
Szúrópróba a franciáknál
Az Egyesült Államokban a hivatalosan kiszabható maximális büntetés elérheti a 18 milliárd dollárt, a magánperek során többnyire "csalás" és "szerződésszegés" címén követelt összegek pedig megbecsülhetetlenek. Csupán a texasi Harris megye, ahol hatezer VW dízelautó fut, átszámítva 90 millió eurót követel a levegő tisztaságának rontása címén.
Franciaországban, ahol mintegy 950 ezer a manipulált autók száma, előzetes vizsgálat indult. A kormány elrendelte, hogy 100 kocsin végezzenek szúrópróbaszerű vizsgálatot, és kilátásba helyezte, hogy Spanyolországhoz hasonlóan visszaköveteli a környezetbarát VW-típusok értékesítésének támogatására fordított összeget.
12 millió munkahely sorsa a tét
Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) ugyanakkor óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet. "El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában" - írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Egyben gyanújának adott hangot, hogy az Egyesült Államok eljárásával az európaiaknak a dízelautók terén betöltött piacvezető szerepét akarta megtámadni.
A VW oroszországi részlegének igazgatója szerint a konszern tevékenységét Oroszországban nem érinti a dízelbotrány.