4p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Furcsa jelenségre hívja fel a figyelmet a JATO Dyamics: az elmúlt egy évtizedben most először fordult elő újra, hogy növekedett az új autók szén-dioxid kibocsátása. Ennek két oka van: egyrészt óriásit zuhant a kereslet a dízelautók iránt, a benzinesek pedig ebből a gázból többet puffogtatnak a levegőbe - másrészt a vásárlók rákaptak a városi terepjárókra.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Furcsa jelenségre hívja fel a figyelmet a JATO Dyamics: az elmúlt egy évtizedben most először fordult elő újra, hogy növekedett az új autók szén-dioxid kibocsátása. 2017-ben ugyanis kilométerenként 0,3 grammal nőtt az átlagos CO2-kibocsátás 23 európai ország autópiacának vizsgálata alapján. Az átlagos kibocsátási érték így 118,1 gramm / kilométer lett.

Kevesebb a dízel, magasabb a széndioxid-kibocsátás

A JATO két fontos tényezőt említ a folyamat hátterében. Az egyik, hogy a vásárlók elfordulnak a dízelautóktól - márpedig a dízelmotorok kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasztanak - igaz, eközben más szennyező anyagokból, így koromból, nitrogén-oxidokból lényegesen többet puffognak ki a levegőbe.

Mivel azonban a VW-konszerntől induló, ám gyakorlatilag az egész autóipart megrázó dízelbotrány óta sokat romlott az ilyen motorokkal szerelt autók társadalmi megítélése, és egyre több nagyvárosban merül fel komolyan, hogy korlátozzák vagy megtiltják a dízelautók közlekedését (ez már Budapesten is téma), a vásárlók nem vállalják a rizikót, és inkább benzinest vesznek.

Ennek következtében az újonnan regisztrált dízelautók piaca 7,9 százalékkal zuhant egy év alatt, a teljes piaci részesedésük már csak 43,8 százalék - ez 11,1 százalékponttal alacsonyabb, mint a 2011-ben elért 54,9 százalékos csúcs. Eközben a benzines autók iránti kereslet egyetlen év alatt közel 11 százalékkal nőtt.

A JATO 2017-es adatai alapján az új dízelautók átlagos CO2-kibocsátása kilométerenként 117,9 gramm volt, miközben a benzineseké 123,4 gramm.

Magyarország a 18. helyen

A dízelautók iránti kereslet csökkenése és a CO2-kibocsátás növekedése közti összefüggés nagyon jól látszik, ha az egyes országok adatait összehasonlítjuk. Németországban és az Egyesült Királyságban, ahol kétszámjegyű zuhanást mértek a dízelautó-keresletben egyetlen év alatt, jelentősebben nőtt a széndioxid-kibocsátás - ugyanez a tapasztalat Franciaországban és Spanyolországban is.

Magyarország egyébként a 18. a vizsgált országok között, nálunk fél százalékkal csökkent az átlagos széndioxid-kibocsátás az új autók körében.

Nem megy a villanyautó - mindenki városi terepjárót akar?

Az is jól látszik, hogy az alternatív hajtás egyelőre még mindig a jövő technológiája: a dízelautók iránti kereslet zuhanása ellenére a hibridek, elektromos autók piaci részesedése 3 százalékról mindössze 5-re tudott emelkedni 2017-ben. A villanyautók alacsony hatótávolsága, a töltőállomások relatív alacsony száma, a töltés idejének hossza egyelőre elriasztja a nagy tömegeket.

A másik tényező, ami a dízelek visszaszorulása mellett a CO2-kibocsátás növekedéséhez hozzájárult, az a városi terepjárók, az SUV-k egyre növekvő népszerűsége. Bár ezeket a járműveket is érinti a technikai fejlődés, egyre gyakrabban találunk köztük hibrid hajtásúakat, ami csökkenti az átlagos károsanyag-kibocsátásukat (134,9 g/km-ről 133 g/km-re 2017-ben), de még így is jóval a teljes piaci átlag fölött termelnek CO2-t. Ha pedig nő a piaci részesedésük, az értelemszerűen a teljes piaci kibocsátást is növelni fogja.

Messze az uniós célkitűzés - csak a hibridek segíthetnek?

Az Európai Unió kitűzött célja egyébként az, hogy 2021-re az újonnan eladott autók CO2-kibocsátásának átlagát kilométerenként 95 grammra csökkentse (emlékeztetőül: a jelenlegi szint 118,1 g/km). A JATO kommentárja szerint ez igencsak nehezen lesz megvalósítható, ha az elektromos autók iránti kereslet nem kezd el nagyon gyorsan és nagyon hamar növekedni. Rövid távon a szakértők szerint a hibridautók lehetnek a legjobb alternatívái a dízeleknek a CO2-kibocsátás csökkentése szempontjából.

A Toyota rontotta a levegőt a legkevésbé

Ami az egyes márkákat illeti: az eladott darabszámmal súlyozva a legalacsonyabb átlagos széndioxid-kibocsátás a Toyota, a Peugeot és a Citroen autóinál volt mérhető 2017-ben. A top20-as lista alján a Mazda, a Mercedes és a Volvo szerepelt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
Vásárló Bevetették a „gazdasági elsötétítést” Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 12:46
Egy amerikai civil szervezet vezetésével indult mozgalom vásárlási bojkottot hirdetett az Egyesült Államok kormányzati szerveinél végrehajtott elbocsátások elleni tiltakozásul. Első körben sikertelenül. 
Vásárló Évtizedek óta nem látott eredmény született a gazdagok miatt
Buksza blog | 2025. március 4. 12:05
Az Egyesült Államok GDP-jének kétharmada a fogyasztásból származik, amelyből egyre nagyobb részt hasít ki a népesség magas jövedelmű része. Az háztartások kilenctizedének helyzete romlik.
Vásárló Mutatjuk: így ugrottak meg az árak a magyar diszkontokban – egyetlen jó hír érkezett
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 3. 05:43
Továbbra is hegymenetben vannak az árak a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Februárban a felmérésben szereplő termékek átlagára a három diszkontláncban 12 435 forint volt, ami bő 2 százalékos havi áremelkedésnek felel meg. 
Vásárló Nézze csak, mi történik az üzemanyagok árával!
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 11:32
Árcsökkenés is előfordulhat a kutakon.
Vásárló Szociális bombaként ketyeg az élelmiszerek megállíthatatlan drágulása
Buksza blog | 2025. február 24. 15:59
Az élelmiszerek makacs drágulása a világ leggazdagabb országaiban, így az Egyesült Államokban is olyan problémává vált, amit már nem lehet egyszerűen átmeneti gazdasági nehézségként leírni.
Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG