(Fotó: petroleum.hu) |
Ahogyan arról a héten beszámoltunk, egy 2014-ben hozott EU-s irányelv előírja, hogy 2018. október 12-től valamennyi európai uniós országban egyforma módon is jelölni kell az üzemanyagfajtákat a töltőállomásokon.
Ennek következtében itthon a már jól megszokott benzin és gázolaj (dízel) felirat mellett, új jelölések is lesznek: a benzin típusú üzemanyagok „E” jelzést kapnak, míg a diesel típusúak „B” betűvel lesznek jelölve. Ugyan a rendelet célja - miszerint harmonizálják ezeket a jelöléseket Európa-szerte - érthető, félő, hogy főleg a kezdeti időszakban az új „betűk” miatt sokan akár félre is tankolhatnak majd.
Bárkivel előfordulhat és elő is fordul
Bár az autógyártók és a benzinkutak különböző figyelemfelkeltő jelzésekkel és technikai megoldásokkal folyamatosan próbálják kiküszöbölni a hibás tankolás lehetőségét, az autótulajdonosok – főleg figyelmetlenségből – eddig is gyakran tévesztettek.
Az új jelölés (Forrás: petroleum.hu) |
Mindezt a Generali Biztosító adatai is alátámasztják: a Komplett casco szerződések mellé díjmentesen nyújtott Hibás tankolás kiegészítő biztosítás bevezetése óta a társaság közel 100 kárt fizetett ki félretankolás miatt. Az autókban keletkezett kár átlagosan 40 ezer forintot tett ki, de ez az összeg ennek a többszöröse is lehet, attól függően, mennyire új (és drága) az autónk és, hogy mikor észleljük a hibát.
„Az esetek többségében már a benzinkúton rájön az autós, hogy rossz üzemanyagot tankolt. Ha még nem indul el az autóval, nem történik nagyobb baj. Ilyen esetekben gyakorlatilag csak arra van szükség, hogy kiszivattyúzzák a nem odavaló üzemanyagot, és ha kell, akkor átmossák a tankot és pár olyan alkatrészt, ami szennyezett lehet. Mindez pár tízezer forint költséget jelent, amire az 50 ezer forintos biztosítási limit kellő fedezetet nyújt. Rosszabb a helyzet azonban, ha valaki elindul a hibásan tankolt autóval. Bár az autó feltehetően néhány száz méter múlva leáll, a motor akár ilyen rövid távon is károsodhat olyan mértékben, hogy nagyobb javításra lehet szükség, ez pedig akár több százezer forintos többletköltséget is jelenthet" – magyarázza Szikszai József, a Generali vagyon és gépjármű kárrendezési igazgatója.
Hamarosan lecserélődik a hazai kutakon is a jelölés
A részletek szabályozása nemzeti hatáskörbe tartozik, a magyar jogszabály a napokban jelenik meg - mondta korábban a változásról Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára az MTI-nek.
A MÁSZ főtitkára szerint vannak olyan, elsősorban nemzetközi láncokhoz tartozó benzinkutak, ahol már megkezdték a jelölések kihelyezését, a szövetséghez tartozó többi társaságnál, illetve töltőállomáson ez folyamatosan történik majd, és rövid időn belül mindenhol kint lesznek a címkék.
(Forrás: petroleum.hu) |
A benzint a kör, a gázolajat a négyzet, az üzemanyag gázokat pedig a rombusz formájú matrica jelöli. A Magyarországon kapható benzinfajtáknál egységesen az E5 jelölést alkalmazzák. Az E az etanol rövidítése, az E5 pedig azt jelzi, hogy az üzemanyag legfeljebb 5 százalék etanolt tartalmaz, az országban jelenleg csak ilyen benzin típusú üzemanyagot forgalmaznak.
A dízelt a B7 matrica jelöli. A szakértő szerint Magyarországon ez eleinte okozhat félreértéseket, de a megszokott jelölések segíteni fognak a tájékozódásban. A B betűs jelölés a bio-komponens tartalomra utal. Az egységes európai üzemanyag-jelölő címkék plusz információt jelentenek, amelyek minden európai uniós országban egyértelműek.
Hol találkozhatunk az új címkékkel? Az EGT-országokban, Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában, valamint Macedóniában, Szerbiában, Svájcban és Törökországban szintén alkalmazzák a jelöléseket. Az Egyesült Királyság maga dönt arról, hogy az EU szabályait hogyan alkalmazza a Brexit után, de a gyártósorokon az új járművekre felhelyezik a címkéket, tehát az Egyesült Királyság piacára belépő járművek is rendelkezni fognak a címkékkel. Ezért feltételezhető, hogy az Egyesült Királyságban is minden töltőállomás használja majd a címkéket. |