4p
Manapság rengeteg online fiókkal rendelkezünk és naponta többször is bejelentkezünk egy-egy felületre, ennek ráadásul már a tér sem szab határt. Pénzt utalhatunk egy pillanat alatt a telefonunkról, vásárolhatunk a tabletünkön, képeket töltünk fel, taxit vagy kaját rendelünk. Minden egyes felülettel azonban növeljük a kockázatát annak, hogy valaki olyan is beleles az életünkbe, akinek nem lenne szabad. Az első lépcsőt pedig pont mi adjuk meg: a megfelelő jelszóval. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy még mindig nem tudunk jó jelszót választani. Segítünk.
Kép forrása: https://www.kaspersky.com/blog/

Jelszót választani nem egyszerű: ahogy arról már korábban is többször írtunk a Privátbankár.hu-n, hiába minden igyekezet és felhívás, az emberek nem szeretnek nehéz, nehezen feltörhető jelszavakat adni a fiókjaiknak. Egy korábbi felmérés szerint a világon valaha feltört fiókok 17 százalékának ugyanaz a számsor a jelszava: „123456”.

Természetesen vannak erre megoldások, a tapasztalt online-veteránok adott esetben akár minden egyes fiókjukhoz egyedi, értelmes szót ki nem adó, nagy- és kisbetűt, valamint speciális karaktert is tartalmazó jelszót találnak ki. Ennek csak egy hibája van a Kaspersky Lab szerint: szörnyen nehéz megjegyezni őket. Nem elég tehát csak az, hogy egyediek legyenek a jelszavak, az erősségük is fontos.

Erős jelszó = megjegyezhetetlen?

A kiberbiztonsági cég kutatásai azt mutatják, hogy a felhasználók ma már alapvetően tisztában vannak az erős jelszavak fontosságával (bár a jó tanácsot még mindig nagyon ritkán követik). A válaszadók szerint a három legfontosabb felület, ahol elengedhetetlen az erős jelszó az online bankszámlák (63 százalék), az online fizetős fiókok (pl. Paypal, 42 százalék), illetve a webshop oldalak felhasználói fiókjai – 41 százalék szerint nem csak a pénzügyi adatainkra, de az itt megadott egyéb, személyes adatainkra (név, telefonszám, lakcím, vásárlási napló, stb.) is vigyázni kell.

A nehezen feleleveníthető jelszavak hátránya ugyanakkor az, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel felejtik el őket és előfordulhat, hogy nem tudnak belépni saját fiókjukba. Az emberek 38 százaléka például nem tud gyorsan azonos erősségű jelszót visszaállítani miután az előzőt elvesztette. Emiatt sokan stresszelnek, és nem tudják folytatni elkezdett tevékenységeiket. Ahhoz, hogy ne felejtsék el, sokan felírják (23%) vagy eltárolják az eszköz memóriájában (a válaszadók fele!), ez azonban újabb veszélyt szül: ha az eszközt ellopják, vagy a kártya mellett megtalálják a jelszót, ezzel gyakorlatilag a tolvajok dolgát tesszük könnyebbé.

Gyenge jelszó – de azt meg minek?

A gyenge jelszavak sajátossága, hogy könnyen megjegyezhetők, sokan adott esetben több fióknak is ugyanazt a jelszót adják (így ha egyet feltörnek, garantáltan elúszott az összes többi adat is), ami így nagyon kényelmesen megjegyezhető, használható, csak épp adatvédelem szempontjából tök fölösleges. A Kaspersky Lab által megkérdezettek 17 százaléka vallotta be, hogy már feltörték fiókját az elmúlt 12 hónap alatt, az esetek többségében a levelezőket, a közösségi média felületeket, valamint az online bankszámlákat és a webshopokat szeretik a hackerek.

Akkor most szorongjunk?

Szerencsére nem csak a két fenti opció létezik. A legideálisabb persze az, ha van elég kapacitásunk arra, hogy megjegyezzünk bonyolult jelszavakat, ha azonban nem akarjuk vállalni ezt a stresszt, úgy ma már több lehetőség is kínálkozik arra, hogy biztonságban tudjuk az adatainkat. A Google, a Facebook és a Yahoo is kínál már kétlépcsős beléptetést, ahol egy egyszeri, SMS-ben kapott kóddal tudunk bejelentkezni a fiókunkba. Ezt azonban előtte aktiválni kell a saját személyes profilunkon, ráadásul a Yahoo-t nem mentette meg attól, hogy még így is 3 milliárd ember adatait szivárogtassák ki a hackerek.

Eddig titkolta az Uber: 10 millió ember adatait lopták el. >>>

Egy másik lehetőség az olyan mesterséges intelligenciák használata, ami megtanulja a felhasználó szokásait – például, hogy milyen ütemben gépel, hogyan tartja a telefonját, vagy épp jobb- vagy balkezes-e az illető. Mivel a gépelési, pötyögési és kéztartási stílusunk is egyedi, akárcsak az ujjlenyomatunk, a rendszer azonnal tudni fogja, hogy valaki más igyekszik belépni a fiókunkba, és figyelmeztetést tud küldeni. Ilyen rendszerek már most is léteznek, a MasterCard maga is tesztel egy ilyet, de a biometrikus (ujjlenyomat-, retina- és arc-szkenner) is egyre népszerűbb megoldás, ha az adatok biztonságáról van szó.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Hogyan válassz okosan szerszámokat?
Márkázott tartalom | 2024. december 15. 11:41
Az otthoni és professzionális szerszámvásárlás tele van kihívásokkal és lehetőségekkel. Aki már próbált eligazodni a különböző márkák, modellek és árkategóriák tengerében, az tudja, hogy nem könnyű megtalálni a legmegfelelőbb eszközöket. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG