4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Manapság rengeteg online fiókkal rendelkezünk és naponta többször is bejelentkezünk egy-egy felületre, ennek ráadásul már a tér sem szab határt. Pénzt utalhatunk egy pillanat alatt a telefonunkról, vásárolhatunk a tabletünkön, képeket töltünk fel, taxit vagy kaját rendelünk. Minden egyes felülettel azonban növeljük a kockázatát annak, hogy valaki olyan is beleles az életünkbe, akinek nem lenne szabad. Az első lépcsőt pedig pont mi adjuk meg: a megfelelő jelszóval. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy még mindig nem tudunk jó jelszót választani. Segítünk.
Kép forrása: https://www.kaspersky.com/blog/

Jelszót választani nem egyszerű: ahogy arról már korábban is többször írtunk a Privátbankár.hu-n, hiába minden igyekezet és felhívás, az emberek nem szeretnek nehéz, nehezen feltörhető jelszavakat adni a fiókjaiknak. Egy korábbi felmérés szerint a világon valaha feltört fiókok 17 százalékának ugyanaz a számsor a jelszava: „123456”.

Természetesen vannak erre megoldások, a tapasztalt online-veteránok adott esetben akár minden egyes fiókjukhoz egyedi, értelmes szót ki nem adó, nagy- és kisbetűt, valamint speciális karaktert is tartalmazó jelszót találnak ki. Ennek csak egy hibája van a Kaspersky Lab szerint: szörnyen nehéz megjegyezni őket. Nem elég tehát csak az, hogy egyediek legyenek a jelszavak, az erősségük is fontos.

Erős jelszó = megjegyezhetetlen?

A kiberbiztonsági cég kutatásai azt mutatják, hogy a felhasználók ma már alapvetően tisztában vannak az erős jelszavak fontosságával (bár a jó tanácsot még mindig nagyon ritkán követik). A válaszadók szerint a három legfontosabb felület, ahol elengedhetetlen az erős jelszó az online bankszámlák (63 százalék), az online fizetős fiókok (pl. Paypal, 42 százalék), illetve a webshop oldalak felhasználói fiókjai – 41 százalék szerint nem csak a pénzügyi adatainkra, de az itt megadott egyéb, személyes adatainkra (név, telefonszám, lakcím, vásárlási napló, stb.) is vigyázni kell.

A nehezen feleleveníthető jelszavak hátránya ugyanakkor az, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel felejtik el őket és előfordulhat, hogy nem tudnak belépni saját fiókjukba. Az emberek 38 százaléka például nem tud gyorsan azonos erősségű jelszót visszaállítani miután az előzőt elvesztette. Emiatt sokan stresszelnek, és nem tudják folytatni elkezdett tevékenységeiket. Ahhoz, hogy ne felejtsék el, sokan felírják (23%) vagy eltárolják az eszköz memóriájában (a válaszadók fele!), ez azonban újabb veszélyt szül: ha az eszközt ellopják, vagy a kártya mellett megtalálják a jelszót, ezzel gyakorlatilag a tolvajok dolgát tesszük könnyebbé.

Gyenge jelszó – de azt meg minek?

A gyenge jelszavak sajátossága, hogy könnyen megjegyezhetők, sokan adott esetben több fióknak is ugyanazt a jelszót adják (így ha egyet feltörnek, garantáltan elúszott az összes többi adat is), ami így nagyon kényelmesen megjegyezhető, használható, csak épp adatvédelem szempontjából tök fölösleges. A Kaspersky Lab által megkérdezettek 17 százaléka vallotta be, hogy már feltörték fiókját az elmúlt 12 hónap alatt, az esetek többségében a levelezőket, a közösségi média felületeket, valamint az online bankszámlákat és a webshopokat szeretik a hackerek.

Akkor most szorongjunk?

Szerencsére nem csak a két fenti opció létezik. A legideálisabb persze az, ha van elég kapacitásunk arra, hogy megjegyezzünk bonyolult jelszavakat, ha azonban nem akarjuk vállalni ezt a stresszt, úgy ma már több lehetőség is kínálkozik arra, hogy biztonságban tudjuk az adatainkat. A Google, a Facebook és a Yahoo is kínál már kétlépcsős beléptetést, ahol egy egyszeri, SMS-ben kapott kóddal tudunk bejelentkezni a fiókunkba. Ezt azonban előtte aktiválni kell a saját személyes profilunkon, ráadásul a Yahoo-t nem mentette meg attól, hogy még így is 3 milliárd ember adatait szivárogtassák ki a hackerek.

Eddig titkolta az Uber: 10 millió ember adatait lopták el. >>>

Egy másik lehetőség az olyan mesterséges intelligenciák használata, ami megtanulja a felhasználó szokásait – például, hogy milyen ütemben gépel, hogyan tartja a telefonját, vagy épp jobb- vagy balkezes-e az illető. Mivel a gépelési, pötyögési és kéztartási stílusunk is egyedi, akárcsak az ujjlenyomatunk, a rendszer azonnal tudni fogja, hogy valaki más igyekszik belépni a fiókunkba, és figyelmeztetést tud küldeni. Ilyen rendszerek már most is léteznek, a MasterCard maga is tesztel egy ilyet, de a biometrikus (ujjlenyomat-, retina- és arc-szkenner) is egyre népszerűbb megoldás, ha az adatok biztonságáról van szó.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG