6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Öt éve meghökkentő lépésre szánta el magát a Heineken: a magyarországi boltok polcain az évtizedes gyakorlatot felrúgva 4 decisre cserélték a félliteres söröket. Azt mondták, a vásárlók kedvére akartak tenni, de szinte mindenki biztos volt benne, hogy egy komolyabb áremelést akarnak leplezni a trükkel. Most hirtelen visszaváltanak fél literes üvegesre - és a helyzet az, hogy igazából tényleg nem volt áremelés. A tanulság: mindig figyeljük az apróbetűs árakat!

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését immár 12 éve tesszük közzé havi rendszerességgel. Az "átlagember inflációja", a hipermarketekben hónapról hónapra és évről évre mért áremelkedés (egyes ritka időszakokban: árcsökkenés) önmagában is hasznos információ a háztartásoknak és akár az inflációs előrejelzéseket készítő szakembereknek is, ám a felmérés elkészítésekor időről időre belebotlunk egyéb érdekességekbe is.

Sokszor lepleztünk már le rejtett áremeléseket, amikor a termék ára látszólag nem változik, talán a csomagolása sem, ám a csomagolásba töltött mennyiség egyik napról a másikra kisebb lesz - így fogynak a grammok a chips-es zacskókból és a joghurtos poharakból, így rövidül a Túró Rudi, így lesz 40 dekás a félkilós párizsiból vagy épp 90 dekás az első ránézésre kilósnak kinéző lisztből és cukorból. Ha az Árkosárban is érintett termékről van szó, természetesen követjük ezeket a változásokat, kiigazítjuk a mennyiségeket, és a felmérésben az ilyesmi áremelésként jelenik meg.

Ha valami borul a söröspolcon, azt mi észrevesszük

Szinte pontosan 5 évvel ezelőtt egy ilyen felmérés során szembesültünk azzal, hogy valami készül a sörös polcon: eltűnt a félliteres üveges Heineken és megjelent a 4 decis kiszerelés. Rögtön a régi rejtett áremelős trükkre gyanakodtunk, a társaság hivatalos közleménye pedig ezt csak részben árnyalta: akkor azt írták, megkérdezték a magyar fogyasztókat, akik "értékelik a kiszerelések széles választékát, amelyek túlmutatnak a megszokott, egyenként megvásárolható 0,5 l-es dobozos és üveges sörökön". Hogy a felmérésben tömegesen 4 decis sört kértek volna a magyarok, arról nem írt a cég, de több érvet is felhoztak a kisebb kiszerelés mellett - ezek közül a megfizethetőség volt az, amit mi a legerősebbnek gondoltunk és részben egybe is vágott eredeti elképzelésünkről a gyártó motivációjáról.

Aztán elröppent 5 év, mostanra a Heineken-rajongók megszokták, hogy 4 helyett 5 sört kell berakni a bevásárlókocsiba, ha otthon 2 liternyit szeretnének leküldeni meccsnézés közben. Bár nem mondhatnánk, hogy drámai volt a hatás, de valahol azért mégiscsak mérföldkőnek ítélték a hazai (be)vásárlók a lépést - egy üveg sör emberemlékezet óta fél literes volt a mi vidékünkön, ettől legfeljebb felfelé lehetett eltérni (nem számítva a 0,33-as, 0,25-ös kiszerelést, de annak nem lehet olyan sok rajongója a magyar háztartásokban).

Helyreállt a világ rendje - alig lett drágább a sör az elmúlt években

Mostani, márciusi Árkosár-felmérésünkben aztán azt tapasztaltuk: helyreállt a világ rendje. A polcokról eltűnt a 4 decis sör, és visszakerült a fél literes vöröscsillagos.

Régi-új Heineken az Intersparban. Fotó: Privátbankár.hu

Ennek megfelelően a polccímkére írt ár is megugrott, ám mivel a megvásárolható mennyiség is több lett 25 százalékkal, ez önmagában még nem jelent áremelést. Az eset remekül demonstrálja, hogyan kell okosan összevetni két termék árát. Ahogy egyébként minden más termék árának összehasonlításakor, itt is az egységárat kell figyelni, ami a sör esetében jellemzően 1 liter. Márpedig ha így nézzük, akkor az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben egy hónap alatt mindössze 0,6, egy év alatt pedig 0,4 százalékkal emelkedett - hiába volt az árcímkén februárban 200 forint körüli összeg, márciusban pedig 250 körüli, gyakorlatilag a mennyiséggel egyenes arányosan emelkedett a fogyasztói ár.

Két (vagyis három) tanulságos grafikonon mutatjuk be a különbséget - ha az eladási árat ábrázoljuk, akkor az elmúlt 12 évben így alakult az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben (a 2007. februári árat 100 százaléknak vettük):

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Úgy néz ki, mintha egyszer csak beszakadt volna a sör ára, majd hirtelen óriásit ugrott volna. Ha viszont az egységárral számolunk, akkor egy liternyi üveges Heineken ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések


Így már sokkal kiegyenlítettebb az ármozgás, sőt, az látszik, hogy a sör ára alig került feljebb az elmúlt 5-6 évben - magyarán a gyártó nem élt a rejtett áremelés trükkjével. Összességében a 4 decis sört sosem adták 5 decis árban; a mostani ár nagyjából megfelel az 5 évvel ezelőtt jellemző ársáv felső értékének.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Sőt, ha a teljes Árkosár értékének alakulásával vetjük össze a sör árának alakulását, azt látjuk: lényegesen kevésbé emelték a sör árát az elmúlt években, mint a teljes élelmiszerkosárét.

A magyarázat: most épp félliteres sört akarunk

Ahogy 5 éve, természetesen most is megkérdeztük a Heinekent arról, miért változtattak a kiszerelésen. A válasz nagyjából most is az, mint 2014-ben: a vásárlók kedvéért.

"A Heineken Hungáriánál kulcsfontosságú a fogyasztók elégedettsége, ennek érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk piaci működésünket, figyeljük a trendeket és a vásárlók visszajelzéseit. Ennek eredményeként időközönként megszüntetünk kiszereléseket és újakat vezetünk be"

- írta megkeresésünkre a társaság.

Válaszukból az is kiderül, hogy akár országonként is változhatna a kínálat: minden Heineken leányvállalat figyeli a piaci igényeket saját országában, így vannak eltérések kiszerelés szempontjából, mindenhol a fogyasztók és a piaci igények határozzák meg a variánsokat.

Megkérdeztük azt is, milyen kiszerelésekből áll most a Heineken-paletta, ezt is összeszedték nekünk:

  • 0,5 l üveges
  • 0,25 l üveges
  • 0,33 l üveges alkoholmentes
  • 0,33 l dobozos
  • 0,5 l dobozos
  • Partyhordó 5 l

Vendéglátóhelyeken:

  • 0,5 l korsó
  • 0,25 l pohár

Nem az a lényeg, amit nagy betűkkel írnak ki

És hogy mi a tanulság? Leginkább az, amit már olyan sokszor hangsúlyoztunk: ha igazán tudni akarjuk, mennyibe kerül egy termék, vagy hogy két termék közül melyik az olcsóbb, ne csak a legnagyobb számot figyeljük az árcímkén - nézzük meg azt apróbetűs részt, az egységárat (kilónkénti, literenkénti árat) is.

A másik fontos tanulság pedig: egy sör fél liter, nem négy deci.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
Vásárló Vitaminok és ásványi anyagok a teljesebb életért
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 11:09
Ma már teljesen hétköznapinak számít, ha étrend-kiegészítőkkel támogatjuk szervezetünk működését. Különösen az őszi, megfázásra hajlamosító időjárásban érezzük ennek szükségét. A termékek közt azonban könnyen zavarba jöhetünk, ha meglátjuk, milyen széles a kínálat a piacon, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a termékcsaládot, ami megbízható és minden tekintetben meg is felel az elvárásainknak. 
Vásárló Milyen párnahuzatot érdemes választani?
Márkázott tartalom | 2025. október 4. 10:40
Gondoltál már arra, milyen hatással van az alvási kényelemre egy egyszerű párnahuzat? Bár sokan inkább a megjelenésre figyelnek, az anyagválasztás valójában alapvető fontosságú a pihenés minőségének javításában. Különösen a természetes anyagok, mint a selyem, olyan előnyöket kínálnak, amik jelentősen befolyásolják a mindennapi komfortot. Nemcsak luxusérzést nyújtanak, hanem bőr- és hajápolási szempontból is előnyösek.
Vásárló Ínycsiklandó élmények: hogyan formálják át a gasztronómiai programok a rendezvényeket?
Márkázott tartalom | 2025. október 3. 13:44
A gasztronómiai élmények egyre több embert vonzanak, hiszen nem csupán az ízlelőbimbókat stimulálják, hanem közösségi élményeket és emlékeket is eredményeznek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG