6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Öt éve meghökkentő lépésre szánta el magát a Heineken: a magyarországi boltok polcain az évtizedes gyakorlatot felrúgva 4 decisre cserélték a félliteres söröket. Azt mondták, a vásárlók kedvére akartak tenni, de szinte mindenki biztos volt benne, hogy egy komolyabb áremelést akarnak leplezni a trükkel. Most hirtelen visszaváltanak fél literes üvegesre - és a helyzet az, hogy igazából tényleg nem volt áremelés. A tanulság: mindig figyeljük az apróbetűs árakat!

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését immár 12 éve tesszük közzé havi rendszerességgel. Az "átlagember inflációja", a hipermarketekben hónapról hónapra és évről évre mért áremelkedés (egyes ritka időszakokban: árcsökkenés) önmagában is hasznos információ a háztartásoknak és akár az inflációs előrejelzéseket készítő szakembereknek is, ám a felmérés elkészítésekor időről időre belebotlunk egyéb érdekességekbe is.

Sokszor lepleztünk már le rejtett áremeléseket, amikor a termék ára látszólag nem változik, talán a csomagolása sem, ám a csomagolásba töltött mennyiség egyik napról a másikra kisebb lesz - így fogynak a grammok a chips-es zacskókból és a joghurtos poharakból, így rövidül a Túró Rudi, így lesz 40 dekás a félkilós párizsiból vagy épp 90 dekás az első ránézésre kilósnak kinéző lisztből és cukorból. Ha az Árkosárban is érintett termékről van szó, természetesen követjük ezeket a változásokat, kiigazítjuk a mennyiségeket, és a felmérésben az ilyesmi áremelésként jelenik meg.

Ha valami borul a söröspolcon, azt mi észrevesszük

Szinte pontosan 5 évvel ezelőtt egy ilyen felmérés során szembesültünk azzal, hogy valami készül a sörös polcon: eltűnt a félliteres üveges Heineken és megjelent a 4 decis kiszerelés. Rögtön a régi rejtett áremelős trükkre gyanakodtunk, a társaság hivatalos közleménye pedig ezt csak részben árnyalta: akkor azt írták, megkérdezték a magyar fogyasztókat, akik "értékelik a kiszerelések széles választékát, amelyek túlmutatnak a megszokott, egyenként megvásárolható 0,5 l-es dobozos és üveges sörökön". Hogy a felmérésben tömegesen 4 decis sört kértek volna a magyarok, arról nem írt a cég, de több érvet is felhoztak a kisebb kiszerelés mellett - ezek közül a megfizethetőség volt az, amit mi a legerősebbnek gondoltunk és részben egybe is vágott eredeti elképzelésünkről a gyártó motivációjáról.

Aztán elröppent 5 év, mostanra a Heineken-rajongók megszokták, hogy 4 helyett 5 sört kell berakni a bevásárlókocsiba, ha otthon 2 liternyit szeretnének leküldeni meccsnézés közben. Bár nem mondhatnánk, hogy drámai volt a hatás, de valahol azért mégiscsak mérföldkőnek ítélték a hazai (be)vásárlók a lépést - egy üveg sör emberemlékezet óta fél literes volt a mi vidékünkön, ettől legfeljebb felfelé lehetett eltérni (nem számítva a 0,33-as, 0,25-ös kiszerelést, de annak nem lehet olyan sok rajongója a magyar háztartásokban).

Helyreállt a világ rendje - alig lett drágább a sör az elmúlt években

Mostani, márciusi Árkosár-felmérésünkben aztán azt tapasztaltuk: helyreállt a világ rendje. A polcokról eltűnt a 4 decis sör, és visszakerült a fél literes vöröscsillagos.

Régi-új Heineken az Intersparban. Fotó: Privátbankár.hu

Ennek megfelelően a polccímkére írt ár is megugrott, ám mivel a megvásárolható mennyiség is több lett 25 százalékkal, ez önmagában még nem jelent áremelést. Az eset remekül demonstrálja, hogyan kell okosan összevetni két termék árát. Ahogy egyébként minden más termék árának összehasonlításakor, itt is az egységárat kell figyelni, ami a sör esetében jellemzően 1 liter. Márpedig ha így nézzük, akkor az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben egy hónap alatt mindössze 0,6, egy év alatt pedig 0,4 százalékkal emelkedett - hiába volt az árcímkén februárban 200 forint körüli összeg, márciusban pedig 250 körüli, gyakorlatilag a mennyiséggel egyenes arányosan emelkedett a fogyasztói ár.

Két (vagyis három) tanulságos grafikonon mutatjuk be a különbséget - ha az eladási árat ábrázoljuk, akkor az elmúlt 12 évben így alakult az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben (a 2007. februári árat 100 százaléknak vettük):

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Úgy néz ki, mintha egyszer csak beszakadt volna a sör ára, majd hirtelen óriásit ugrott volna. Ha viszont az egységárral számolunk, akkor egy liternyi üveges Heineken ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések


Így már sokkal kiegyenlítettebb az ármozgás, sőt, az látszik, hogy a sör ára alig került feljebb az elmúlt 5-6 évben - magyarán a gyártó nem élt a rejtett áremelés trükkjével. Összességében a 4 decis sört sosem adták 5 decis árban; a mostani ár nagyjából megfelel az 5 évvel ezelőtt jellemző ársáv felső értékének.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Sőt, ha a teljes Árkosár értékének alakulásával vetjük össze a sör árának alakulását, azt látjuk: lényegesen kevésbé emelték a sör árát az elmúlt években, mint a teljes élelmiszerkosárét.

A magyarázat: most épp félliteres sört akarunk

Ahogy 5 éve, természetesen most is megkérdeztük a Heinekent arról, miért változtattak a kiszerelésen. A válasz nagyjából most is az, mint 2014-ben: a vásárlók kedvéért.

"A Heineken Hungáriánál kulcsfontosságú a fogyasztók elégedettsége, ennek érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk piaci működésünket, figyeljük a trendeket és a vásárlók visszajelzéseit. Ennek eredményeként időközönként megszüntetünk kiszereléseket és újakat vezetünk be"

- írta megkeresésünkre a társaság.

Válaszukból az is kiderül, hogy akár országonként is változhatna a kínálat: minden Heineken leányvállalat figyeli a piaci igényeket saját országában, így vannak eltérések kiszerelés szempontjából, mindenhol a fogyasztók és a piaci igények határozzák meg a variánsokat.

Megkérdeztük azt is, milyen kiszerelésekből áll most a Heineken-paletta, ezt is összeszedték nekünk:

  • 0,5 l üveges
  • 0,25 l üveges
  • 0,33 l üveges alkoholmentes
  • 0,33 l dobozos
  • 0,5 l dobozos
  • Partyhordó 5 l

Vendéglátóhelyeken:

  • 0,5 l korsó
  • 0,25 l pohár

Nem az a lényeg, amit nagy betűkkel írnak ki

És hogy mi a tanulság? Leginkább az, amit már olyan sokszor hangsúlyoztunk: ha igazán tudni akarjuk, mennyibe kerül egy termék, vagy hogy két termék közül melyik az olcsóbb, ne csak a legnagyobb számot figyeljük az árcímkén - nézzük meg azt apróbetűs részt, az egységárat (kilónkénti, literenkénti árat) is.

A másik fontos tanulság pedig: egy sör fél liter, nem négy deci.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG